3191
Sök

Nackdelar med ett rostfritt avgassystem?

196 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Hej, har hört att ha ett rosfritt avgassytem är inte så bra? vad finns det för nackdelar med att bolta på ett rostfrittsystem på kärran?

42 Inlägg
24 juni 2009
Vad den enda nackdelen jag kan se är att jag inte har prylar så jag kan svetsa i det själv... annars är det väl bara fördelar?

3 235 Inlägg
24 juni 2009
Om du köper ett komplett system som passar till din får du bara fördelar: slipper tänka på att det rostar sönder. T exnga tvåor hos SBP pga läckage, inga skarvar eller klämmor som smulas sönder efter ett par år mm.

Jag har rostfritt hela vägen, och det är alltid en fröjd för ögat när man hissar upp bilen:) Röret har bara blivit lite mörkare på grund av all skit som har bränts fast, men fortfarande vackert:)

502 Inlägg
25 juni 2009
det är tungt, bygg i titan istället tongue

närå, rostfritt är bra skit, ser inga nackdelar med det, dyrare än vanlligt stål men håller ju mycket längre.

7 100 Inlägg
25 juni 2009
tur att det satt rostfritt på mazdan när jag köpte den då smile

men ja ser inga nackdelar,de gör inget om de kostar lite extra,för då händer det med längre ju smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 Inlägg
27 mars 2013
Bilen bullrar och vibrerar ganska kraftigt vid gaspådrag, speciellt när den är kall.
Vet ju inte med säkerhet om det beror på avgassystemet, men det började någon då efter att ha svetsat på en sats rostfritt från rakarör.

MB W123 300D -84 60' mil (1989-2001)
MB S124 E300TDT -94 40' mil (2001-2004)
MB S210 E300TDT -98 41' mil (2004-)

1 365 Inlägg
27 mars 2013
Det finns 1 nackdel säger jag som har rostfritt från motorn och bak.

Vid skarvarna så sätter sig materialet efter tiden, diametern minskar lite. Så när grejerna är nya måste man efterdra rörklämmorna med jämna mellanrum om man inte vill riskera att få ett rör i backen. Men det är som sagt oftast bara under det första året. Detta gäller bara fästpunkter där du trär in det ena röret i det andra och drar åt med en klämma. Skarvar man med avgaspackning och fläns med bult +mutter är det inte samma problem.

Sök