4123
Sök

Bränslesystem V8 460 7.5L 1971

36 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Hejsan!

Nu är det dags att byta ut den mekaniska bränslepumpen till en elektrisk pump. misstänker att åldern har tagit ut sin rätt på stackaren, samt att jag vill kunna prima lite grann manuellt innan start, om så är nödvändigt.

vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att installera den nya elektriska pumpen dock eller ens vilken/vilka pumpar jag ska välja? sugpump? tryckpump?
trycket ska vara mellan 5-7 psi till förgasaren och har grovt räknat på ett minimumflöde på runt 157 ? liter i timmen

pumpen sitter rätt nära förgasaren o använder sig av en behållare "canister" för att hålla sig med soppa. då tanken är en bit bort. kan jag då sätta den nya elektriska pumpen så den är kopplad till "canistern" o allt fungerar?
finns till o returledningar för soppan.

hoppas på kloka råd smile

866 Inlägg
29 mars 2013
Det bästa är att montera den elektiska pumpen så nära tanken så möjligt då dom är inte så bra att suga.
Och helst så nära horisont linjen vid bottan av tanken. Sen så kör man med en bränsle trycks regulator så nära förgasaren så möjligt. Anledningen är att då tycket är så lågt i systemet så vid axeleration och inbromsning så kommer trycket och då flödet att påverkas. Då bränsletrycksregulatorn sitter i höjd med förgasaren och pumpen har en överkapacitet så kommer tryckat och flödet vara stabilt så flotörventilen hållet tätt.
Facet pumpar har funits sen urminnes tider och funkar. dom låter lite men hänger man upp dom o gummifäste och lite gummimatta runt den så stör det inte.

36 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
tackar för svaret smile blir då att sätta pumpen nära tanken i nivå. samt köpa bränsletrycksregulatorn, som man nog kan sätta en bränsletrycksmätare på så man får in ytterligare en rolig digital mätare in i instrumentbrädan big_smile

angående den där behållaren, tror att bensinpumpen är monterad i behållaren och på således sätt får tillgång till bra mängd soppa.
när jag installerar den nya elektriska pumpen så kommer jag ju koppla bort pumpen och därmed behållaren. kommer motorn då att få tillgång till bra mängd soppa endå?

angående ljudet så tror jag inte det blir något problem smile

866 Inlägg
30 mars 2013
Ja det är inte några problem där är i flotörhuset. Det är inte fel med ett bränsle filter mellan tank och pump.
Lycka till !

Sök