4361
Sök

Volvo 740 beter sig underligt

34 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
tja
volvo 740 -91 med b230f dog under körning lampor och allt slocknade. jag försökte starta och den var helt död hände inget. efter en kvart testade jag ingen och den startade lätt utan problem. när jag började köra så efter 20 meter fick jag ingen gasrespons och den gick inte på alla burkar och väldigt ojämn tomgång efter ett tag dog den helt. batteriet verkade helt slut gick ett varv på starten sen dött. väntade halvtimme å då gick den igång ingen gick bra i 5 min sedan samma visa. vad kan det vara för fel.

kan meddela att jag köpte ett nytt batteri för 5 dagar sedan från biltema.

tack för all hjälp jag kan få.

hej hopp kalle stropp

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
20 mars 2013
känns lite som att den inte laddar något! och går bra den lilla stunden batteriet har "samlat ihop kraft".
börja med att mäta laddningen på den!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

2 251 Inlägg
20 mars 2013
Dålig kontakt endera mellan minuspol och motorblock eller pluspol och startmotor. På min bil var det just vid startmotorn, där pluskabel sitter fastskruvad vanligtvis tillsammans med en eller flera klenare kablar. Börja med att koppla loss batteriets minuspol och låt den vara losskopplad medans du meckar. Det handlar om att putsa bort all ärg och oxid på samtliga kabelskor och kontaktställen. När du kör bilen förbrukas ström. Där det är dålig kontakt bli det värme som gör att det blir avbrott. Sen när det kallnat går det att köra en stund igen... Så håller det på tills det blir helstopp.  Så putsa, skruva ihop och lägg sen på lite fett.

1 160 Inlägg
20 mars 2013
generator

34 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
jag har nu mätt å den laddar inte ett dugg så problemet är löst tack för snabb hjälp.

hej hopp kalle stropp

2 251 Inlägg
20 mars 2013
Om det skiter sig - du kanske mätte på batteriet. Kolöa vad jag skrev tidigare o speciellt detta om anslutningen till startmotorn, för dit brukar även kabeln från generatorn gå...

34 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
jag mätte direkt på generatorn och nada smile

hej hopp kalle stropp

2 672 Inlägg
34 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
hej igen nu är det så att jag har bytt generator kollat kablarna har tillomä bytt stift och tändkablarna men nu vill bilf*n ändå inte gå igång sad

hej hopp kalle stropp

2 672 Inlägg
613 Inlägg
31 mars 2013
du skulle checkat kolet i generatorn innan du bytte den

annars kan det vara att lampan är trasig i instrumentpanelen byt lampan isåfall.

batterilampan

34 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
det som är fixat

laddregulator
generator
stift och kablar
fördelare (den har gnista)
hallgivare
bränslepumpsrelä

eftersom jag inte får igång den kan jag inte kolla att den laddar. den går bara runt på starten.

hej hopp kalle stropp

2 251 Inlägg
1 april 2013
Vad händer exakt när du först vrider på tändningen och sen när du vrider vidate för att starta?

34 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
motorn går runt men inget som tyder på att den ska gå igång

hej hopp kalle stropp

6 738 Inlägg
1 april 2013
kolla om den får soppa/ gnista wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

34 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
efter lite skruvande har jag å farsan lyckats få ur soppapumpen ur tanken och den är stendöd

återkommer när den är bytt om det var det som var felet wink

hej hopp kalle stropp

Sök