6 april 2013
Trådstartare
Jag fortsätter i den här tråden istället för o göra en ny. Nu har jag hjälpt min kompis lite o kollat på hans Bil.
Vi fick igång den en liten stund med startgas... men det kanske kan vara något annat som är fel.
Till alla er där ute som vet hur luftintaget ser ut till en Bmw E36 (vet ej motor tyvärr men såg ut som en 4:a).
In kommer luften via grillen in till burken med luftfiltret, på den burken sitter den någonting och om man kollar på insidan så är det en metall bricka (som öppnas inåt e jag rätt säker på) mellan motorn och den här burken går det en bred stor slang för luften.
Den här slangen har vid fästet på luftburken torkat och gått sönder så in i helvete, den sitter ihop kanske 3cm högst på sin höjd. Går att dra åt sidan så att det är fritt flöde in till motorn, Kan detta vara "problemet"?
Så länge jag höll ihop den någolunda och körde på med startgas så startade den (samt gaspådrag), den till o med varvade ur. men så fort min kompis släppte gasen dog den, vi gjorde det några få gånger och i slutet sprutade jag startgas rätt in där slangen var trasig (dvs så den verkligen kom in i motorn).
Jag misstänker att det är så att det finns en massa sensorer(luftmassemätare?) o skit (bla vid den där saken som sitter på luftburken, tror det är ett spjäll av något slag). Det kanske är så enkelt att det blir en massa fel värden som gör att bilen inte vill?
Eller är det någon som vet om det borde vara så här problematiskt om man försöker få bilen att gå utan att luften går den "normala vägen" och istället mer eller mindre sugs rakt in i motorn, eller skall vi fortfarande tro på att det är något relaterat till bensintilförseln?
Hoppas någon förstår vad jag skriver, är väldigt trött.
Mvh
Jesper