Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
nej det tycker jag inte ... bmwn har väl mer eller mindre nått sin botten pris mässigt så någon större förlust lär man inte göra där. Har personligen inte varit med om de reparationskostnader vissa här talar om så för ig har det varit billiga bilar att äga. En Saab där imot som är så pass ny har inte nått sin botten ännu så där kommer man göra en förlust.
Och om man inte bryr sig alls om komfort status eller what ever så hade jag kollat efter något japanskt eller kanske till och med koreanskt dito
tex toyota corolla kombi.. skit ful bil som är skit tråkig och ingen super komfort, men det är en driftsäker snål bil som tar dig från a till b med låga ägande kostnader
att en 12-15 år gammal bil är på sluttampen håller jag absolut inte med om, bilarna håller länge
Ja, jag håller fullständigt med dig om asiaterna, skitbra bilar på att hålla och gå billigt, men en ren pina att köra om man gillar bilar ens litegrann.
Men du måste ha missat något vad gäller Saab, och speciellt 9-5. Det finns ingen bil i dagsläget som ger så mycket motor, utrustning och komfort för pengarna. Du kan ju faktiskt få en 7-8 år gammal för 40k. Marknaden är livrädda för dom helt i onödan sedan konkursen, så det är verkligen huggsexa.
Lägger du 40k på en 7 år gammal Saab som du sedan behåller 5 år innan du byter, spelar det någon roll om du bara får 20k för den då? Botten är verkligen nådd där, nu är det reguljär värdeminskning från en lägre punkt än normalt som gäller på Saabarna, det stora värdetappet kom för ett par år sedan när typ ett-två år gamla bilar började säljas för halva nypriset eller mindre. Det är alltså köparen som tjänar på det helt och hållet just nu, förutsatt att man behåller bilen några år och inte säljer direkt.
Värdeminskning på en begagnad bil i den prisklassen är ju totalt ointressant om du ska behålla den flera år, den är ju ändå nere runt 10-15k när du säljer den då, nästan där bilar slutar tappa i värde så länge de gått genom besiktningen.
Det måste vara skitsvårt att hitta en BMW i den prisklassen som är välskött eftersom de är överkomliga för ungdomar med kepsen på sned. Och en 12-15 år gammal bil är dubbelt så gammal som en 6-7 å gammal, och kommer att ta slut mycket snabbare, det är absolut inget konstigt i det. Den har körts 6-8 fler vintrar och gått många fler mil. Ska man ha en bil att ha flera år tar man väl hellre den som är 12 år gammal när man är klar med den än den som är 18 år gammal vid det laget. Båda lär vara 10-15k-bilar vid det laget.