4690
Sök

Oljetrycksmätaren lyser E32 735ia?

68 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Som ovan, Oljetrycksmätaren börja lysa efter en vanlig körning och det rasslade till sen lös oljetrycksmätaren. Har inte startat den sen dess.

Är det någon som vet vad felet kan vara? Allvarligt ingrepp? Någon som haft samma problem? Vanligt fel på bmw motorer?

Mvh Albin


2 011 Inlägg
12 april 2013
#2
Har du tittat om något lossnat eller om den läcker olja någonstans nu när den står.

Oljenivån ok enligt stickan?

Inte farten som dödar. Det är stoppen

68 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#3
Clintan66 skrev:
Har du tittat om något lossnat eller om den läcker olja någonstans nu när den står.

Oljenivån ok enligt stickan?

Oljan är ok. inte kollat så mycket efter läkage!
Vet inte om jag vågar starta den och kolla om den rasslar osv fortfarande. Borde vell inte hända något om oljenivån är ok?

tack för svar!


2 011 Inlägg
12 april 2013
#4
Hade nog väntat med att starta om den tills du kollat lite.
Det jag tänkte på är (kanske överdrivet) men om tex oljetrycks kontakten lossnat från blocket också tappade den oljetrycket.
Hade försökt titta nu när den står och se om den droppar någonstans eller är kladdig där den varit ren tidigare.

Tror inte din oljetrycks kontakt enbart är sönder pga rasslet du nämnde.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

68 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#5
Clintan66 skrev:
Hade nog väntat med att starta om den tills du kollat lite.
Det jag tänkte på är (kanske överdrivet) men om tex oljetrycks kontakten lossnat från blocket också tappade den oljetrycket.
Hade försökt titta nu när den står och se om den droppar någonstans eller är kladdig där den varit ren tidigare.

Tror inte din oljetrycks kontakt enbart är sönder pga rasslet du nämnde.

Okejokej!
Jag ska kolla det.
Kan det va så illa att det är allvarligt problem och stor kostnad? vad för något såfall, lite dum fråga men du verkar ha lite koll wink

mvh


2 011 Inlägg
12 april 2013
#6
Vet tyvärr inte när man inte kan se på den eller höra.

Jag hade kikat över och sett hur det ser ut. Verkar allt okej och inget kladd någonstans. Skulle jag testat starta den och sett/hört hur det verkar om oljetrycket fortfarande är lågt och den lyser.

Är det som du skrev att oljenivån verkar rätt, så kanske oljepumpen lagt av och du har inget tryck. Vad det kostar på din och hur mycket jobb kan jag tyvärr inte svara på.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=30

Inte farten som dödar. Det är stoppen

197 Inlägg
14 april 2013
#7
Hej Albin!

Ett vanligt fel med M30 motorn är att bultarna som håller fast oljerören under topplocket lössnar. Har sett det på flera st 535i och 735i även min egen Big Money Waste.  Googla efter bilder på "M30 banjo bolt".

Det är ett bra tillfälle att reglera ventilspelet medans kåpan är borta. Varje "banjo bolt" har 2st engångsbrickor av aluminum. Gå in på realoem och skriva in karosserinummret till din bil och ta fram topplocksdelar så får du reservdelsnummret. Packningen till topplockskåpan kommer troligtvis att bli förstörd när du plocka kåpan då är det lika bra att beställa 4st brickor samtidigt.

Bultarna kräver bara 10nm, va försiktigt annars kan du krossa oljeröret!

Problemet kan även vara med trycksensorn eller oljepumpan,vem vet! Men lösa banjo bolts är vanligt, lätt att fixa och kan leda till haveri. Lycka till. mvh Henry/AutoCool

Jag heter AutoCool. Can you .se why?


Sök