3269
Sök

Vad vinner man på större tryckslangar?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
#1
hejsan, enkel fråga, vad vinner man på att uppgradera ifrån 2" org tryckslangar till fina 3" silikonslangar ?

( syftar mest på hk..)
vid sugtrim så gäller det jo att bland annat att porta, och polera allt som har med insug / utblås att göra.., men på en turbomotor så är jo allting trycksatt så det spelar väl ingen större roll?, ELLER?

tänkte nämligen uppgradera IC, och det sitter en org stålrör som är perfekt anpassad till utrymmet ( rätt smal i vissa ställen ) och vill gärna ha kvar den.., lite onödigt att byta ut det hela med en massa dyra silikonslangar


förstås så är siliconslangar:
snyggare
starkare
mer hållbara
mer universala
mer pålitliga

men jag menar hästkrafter

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Herr
851 Inlägg
17 april 2013
#2
med ny IC så borde du få ner insugls lufts tempen lite... men då dislar oftast vad jag vet jobar med luftöverskått så är det mera diesel du behöver... dvs program vara... och mera ös i pumpen

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

368 Inlägg
17 april 2013
#3
din spoolup(stavning?)tid kommer ändras. byter du till störe ic/slangar så finns det mer utrymme som måste fyllas med luft innan turbons tryck kommer till motorn i sig.

Du förlorar med andra ord kraft.

Talar av erfarenhet då jag själv gjort detta.

Edit:
Detta hände mig när ja smacka på en stor Alu-ic på min evo-2 (original laddtryck).
Senast redigerat av hemmafixarn (18 april 2013)


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 april 2013
#4
Intressant och bra tråd, hoppas den kan hållas vid liv.

Vad har ni för erfarenheter som bytt till rör? Gärna av samma diameter som slangen. Jag har sett hur slangen blir uppblåst som en ballong när jag kört utan huv. Eller ja, överdrivet, men den expanderade. Jag kör nu med strips på slangen och det har faktiskt hänt att de skjutit av, exploderat helt enkelt. Funderar på rör, men det blir ju så fult...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

904 Inlägg
17 april 2013
#5
Ju större ju bättre ;-)

AUTOTECH S60 power

OVERBOOSTED
852 Inlägg
17 april 2013
#6
ja själv tycker de blir en stor skillnad på "drag" i bilen från org 2" tryck rör och org IC till 3" tryck rör och en stor alu IC

med org hade ja fullt ladd (0,9) vid 3500-4000, och med 3" tryck rör + en stor alu IC hade ja fullt vid 2300-3000 smile
(en volvo 740 tic 182hk)

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893


Sök