3880
Sök

Linolja på avgasrör. Bra eller eldsvåda?

40 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Tänkte ge mig på underredet med rå kallpressad linolja för att få rosten att stanna av.

Går det att pensla på det på avgasröret också eller tar det eld när det blir varmt? Linolja ska ju vara hyffsat lättantädligt?
Vad bör man annars använda på avgasröret?

Är det några ställen man bör undvika med linolja?

Det rör sig om en gammal bil som inte behöver bli snygg, bara hålla!

301 Inlägg
21 april 2013
Linolja kan väl självtända till och med i solljus har jag för mig, så jag tror inte det är någon bra idé att pensla på eller i närheten av avgasröret!

If there's a will there's a way :)

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 april 2013
Kallgalv fungerar utmärkt för att skydda sitt nya rör lite, men ett redan rostigt rör är ju knepigare. Du kanske kan testa med lite hammarlack på något ställe och se?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

40 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Kallgalv fungerar utmärkt för att skydda sitt nya rör lite, men ett redan rostigt rör är ju knepigare. Du kanske kan testa med lite hammarlack på något ställe och se?

Röret är redan rostigt.
Jag funderade också på hammarlack men tänkte att ytan blir ju väldigt hårt på hammarlack och inte särskilt tålig mot stenskott etc och då dröjer det nog inte länge förrän det är hål och man för göra om det.
Men det kanske håller ändå? Jag tror jag gör ett försök och återkommer!

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 april 2013
FolkeFolke skrev:
caromania skrev:

Röret är redan rostigt.
Jag funderade också på hammarlack men tänkte att ytan blir ju väldigt hårt på hammarlack och inte särskilt tålig mot stenskott etc och då dröjer det nog inte länge förrän det är hål och man för göra om det.
Men det kanske håller ändå? Jag tror jag gör ett försök och återkommer!

Hammarlack är ju inte så hårt som många påstår. En ganska seg färg full med silikon. För att grunda kan man med fördel späda hammarlack med mycket lacknafta och dra på en första gång, sedan kör man på mer efteråt outspädd. Men nu pratar jag inte avgasrör utan generellt...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök