3852
Sök

FÖR varmt i kupen i min s40

1 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
hej

har en volvo s40 -07 1,6
den blåser full värme efter att man stannat bilen och startar igen efter typ 10 minuter.
undrar om det är nån inställning som är fel eller om nån slags avkännare blivit trasig???
den går dock till sej efter c:a 20 minuter om man inte smält i bastun smile
skruvar jag ner tempen på LO (kallaste) så blir det kallt.
men man tycker ju den borde hålla sej på temperaturen som den är inställd på.

197 Inlägg
22 april 2013
Är troligtvis en  trasig spjällmotor som flyttar spjället som blandar varmt och kall luft men den har fastnat. Kolla bilder på bildelsbasen "AC reglermotor" så ser du hur den ser ut.

Att den blir lite kallare när du ställe in på lägsta temeraturen kan vara pga din AC kompressor startar och slåss mot värmen.

Testa i en varm garage och ställa på "defrost" då körs AC kompressorn hela tiden oavsett om du välj varmt eller kallt. Vrid temperaturen fram och tillbaks,känna temperaturen och LYSSNA om spjället vrids eller inte.

Bäst att läsa felkoder såklart, finns massor av möjliga felkoder till klimatanläggningar.

Det är lätt att byta spjällmotorn själv om den är trasigt men det kan kräva mjukvara kalibrering efteråt för att  fungera perfekt. Lycka till.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

* Voff voff *
10 595 Inlägg
22 april 2013
Om det kommer kallt endast på "LO" är det sannolikt kupétempgivaren som gett upp. Hade spjällmotorn till varmt/kallt gett upp hade det ju inte kunnat bli kallt på "LO".

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

197 Inlägg
22 april 2013
Brådhis skrev:
Hade spjällmotorn till varmt/kallt gett upp hade det ju inte kunnat bli kallt på "LO".

//Brådhis

Ja om spjället fastnade nånstans mellan varmt och kallt. Värmesystemet är starkare. TS skrev inte att det blir "iskallt" eller nåt.  IAF kodläsning kommer att visa felet. smile

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Sök