3794
Sök

Krock med arbetsbilen i tjänsten utebliven ersättning (Försök 2)

1 253 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Ja eftersom den förra tråden blev låst och spårade ur totalt så gör jag ett nytt försök. Och de som svarade spydigt i förra behöver inte kommentera. 

Jag var som sagt med i olycka med jobb bilen den 17/1 -13. Kortfattat så åkte jag med som passagerare den dagen. Föraren ville sladda lite och fick en retursladd som hette duga som slutade i ett stort träd. Farten var 70 km/h vid krocken. Resultatet blev en misstänkt whiplash nr 2 då jag har en sedan 5 år tillbaka då jag blev påkörd bakifrån vid rött ljus.

Jag fyllde i AFA anmälan tillsammans med min personalledare och allt var frid och fröjd trodde jag iaf.....

Någon månad efter anmälan till AFA så får jag papper från dom att om jag ska ha min fulla ersättning så ska jag vända mig till mitt eget f-bolag men de hänvisade mig till Företagets egna som bilen var försäkrad i.

Där är jag nu... Personalledaren verkar inte allt för intresserad av att hjälpa...

Sista chansen är väl deras f-bolag och de har väl skyldighet att betala ut den ersättning jag är berättigad till eller?

Lev livet nu innan det är för sent

5 089 Inlägg
22 april 2013
Som jag skrev i förra tråden som försvann mitt ibland allt tjöt.

Ring 08-553 411 00 se till att prata med personalansvarig eller något sånt eller så är det väll bara att koppla in facket om du är med där.

\Lindgren

1 253 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
Okej får göra det om samtalet med F-bolaget inte ger något i veckan. Jodå självklart med i facket smile

Förresten någon som vet grundersättningen man har rätt till vid en olycka i jobbet?
Senast redigerat av opeldrifter (22 april 2013)

450 Inlägg
22 april 2013
opeldrifter skrev:
Okej får göra det om samtalet med F-bolaget inte ger något i veckan. Jodå självklart med i facket smile

Förresten någon som vet grundersättningen man har rätt till vid en olycka i jobbet?

Ursäkta mig om du uppfattar mig spydig men detta är ju frågor du får ta med ditt försäkringsbolag / arbetsgivare (personalansvarig)

hur har du tänkt? ska du skärmdumpa denna tråd och visa försäkringsbolaget eller vadå?

212 Inlägg
22 april 2013
Hamnade i en liknande sits förra året.

Jag skulle byta halvljus på jobb-bilen under arbetstid, lyckades jorda klockan mot pluspolen vilket resulterade en en rätt otäck brännskada på handleden. Gjorde en anmälan till AFA och efter några månader fick jag ett svar att dom inte betalar ut någon ersättning utan att jag måste vända mig till bilens försäkringsbolag och kontakta AFA igen om bilens försäkringsbolag inte tog det som trafikskada.
I just mitt fall tycker iallafall inte jag att det var en trafikskada, i ditt fall är det nog det.

Jag gjorde iallafall en skadeanmälan på bilens försäkringsbolag och fick svaret att dom inte tog det eftersom det som sagt inte var en trafikskada. Jag skickade detta brev till AFA som ändrade sig och tog på sig detta och betalade ut för mina utlägg (läkarbesök, bandage osv) Och jag kan göra ytterliggare anspråk för missprydande ärr efter 18 månader (i höst nån gång)

Som tur var hade jag en privat olycksfallsförsäkring också som också kunde ersätta för utlägg/ärr m.m.

En annan viktig grej är har du intyg från läkare/sjukhus/motsvarande efter olyckan? Skadan bör nog i första hand regleras på bilens försäkringsbolag och eventuellt din privata olycksfallsförsäkring om du har någon.

AFA verkar slå ifrån sig olyckor med fordon, jag frågade följande:

Om jag kört truck på jobbet och skadat mig så skulle jag vända mig till truckens försäkringsbolag, konstigt men det var det dom sa.

KHRacing
23 april 2013
Dels är du försäkrad inom företaget mot skador/olyckor (lagstiftat)

Dels är det lag på att bilens försäkrning skall ersätta de som åker i den vid skada/olycka.

Dels är det inte ditt "problem" att lösa. det är företagets !

Facket har inget med detta att göra, men såklart kan man be om hjälp där om du är medlem i facket då du även är försäkrad där då.

1 253 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
Tack för svaret smile

25 Inlägg
25 april 2013
AFA är Suuuuuuupersvåra att ha och göra med om det verkligen gäller men ge dej INTE. Företaget du jobbar på har säkert tillgång till någon jurist som kan hjälpa dej, om inte annat så har facket det (å de har visst med saken att göra så bara blanda in dem allt vad du kan). Du MÅSTE stå på dej och puscha puscha puscha och samla papper/kvitton/intyg på allt, skriv upp datum, namn på handläggare och vad de sagt osv. Kolla med era skyddsombud på jobbet med, de kan också ha lite "pondus" att komma med.

Det finns en deadline och preskribtionstid på ett par år och den får absolut inte passeras.

Jag har erfarenhet av arbetsskador + AFAs tjurskallighet och slinsande genom en familjemedlem oxh har inte något gott att säga om AFA och deras handläggande, tyvärr.

I Think and Wonder, Wonder and Think. /Dr Seuss

1 253 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Nej Afa har min kära mor haft med att göra och de är som du säger inte trevliga eller medgörliga. har iaf sagt åt chefen att nu kontaktar du fordonets försäkringsbolag och fixar det här. Hoppas det ger nåt annars går jag vidare med det.

Sök