4149
Sök

Saab 9-3 motorfelsindikator-lampa lyser och TCS stängs av

20 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#1
• Bilmodell
Saab 9-3 Sport E 5d 2.0t Halvkombi
Motor: 185hk, 1985 ccm, bensin

• Årsmodell
2002

• Miltal
23000

• Modifikationer på bilen 
Förra ägaren sade att det var insatt en nyare modell av turbon som tydligen skulle krångla mindre.

• Hur yttrar sig felet? 
När man gasar på upp i höga varvtal (mer än 4000-5000) och man ser turbon ta i rejält så tänds motorfelsindikator-lampan och antispinn-lampan (med "OFF" i orange text under) när varvtalet går ned.
Varvtalet går dessutom ned för sakta enligt en betydligt mer bilerfaren kompis, både när lamporna är tända och inte tända.
När lamporna är tända så går varvtalet upp i tomgången några hundra varv.
Allt blir normalt igen när man reset:ar allt genom att koppla ur batteriet och håller inne helljuset ett tag.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet uppstår både när bilen är varm och kall och oberoende av väder.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
En verkstad har besökts och där sade dom att man skulle byta spjällhuset.
Jag fick 3 felkoder som dom trodde berodde på spjällhuset.

Jag kan lägga upp vad det stod för felkoder om ett tag.

Spjällhuset har bytts efter det. Innan var varvtalet uppe i 1800 varv, när felet låg på.
Med spjällhuset bytt så ligger den på ca 800 när det fungerar normalt och 1100-1200 när man har fått lamporna att tända.

Jag har säkert missat att skriva upp något så ställ gärna frågor.

Min betydligt mer bilerfarna kompis tror det kan ha att göra med luftmassemätaren eller ev. att det "nya" spjällhuset också hade något fel, som gör att han inte dämpar varvtalet nog snabbt, som jag förstår det.

197 Inlägg
7 maj 2013
#2
Mycket krångel med motorstyrning orsakas av trasiga vakuumslangar, kolla om de är hela. Kostar inte mycket att byta till silikon.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?


Sök