3246
Sök

Toyota Corolla 97 startar ej, klickande ljud

54 Inlägg
7 maj 2013
Nu när du har ett friskt batteri ; snurrar startmotorn då du försöker starta? Eller e det bara ett klick/stendöd

Om den inte gör det, har du kollat på instrumentbrädan om bilen känner igen din nyckel? Läs i din bils instruktionsbok ang. startspärr eller imobilizer(?)

1 255 Inlägg
7 maj 2013
IceCoffe skrev:
Har felsökt batteriet på bilen endel och detta är statusen just nu:

Har en multimeter så att jag kan mäta batteriet.
Har även skaffat en batteriladdare.

Var tvungen att köra startkablar från en kompis bil då batteriet låg under 7.5v och laddaren vägrade ladda detta.
Efter det fick batteriladdaren sitta på några timmar tills det var helt laddat. Det mätte runt 12-13v när det var klart.

Försökte starta bilen men den startar inte. Istället för att vara helt tyst och bara göra ett klick så låter den som den försöker starta (ungefär som när det är kallt på vintern) men det händer inget mer. (Den ger ifrån sig ett varvande ljud, inte att man gasar)

Vad kan vara fel här?

Kan ett batteri som är dåligt göra att bilen inte startar alls?
Även om det är helt laddat enligt en multimeter.

Kan ett batteri som är dåligt göra att bilen inte startar när man använder startkablar från annan bil/batteri?

Ja jag har ingen aning vad svaret är på dessa frågor.
Bilar är verkligen inte min grej även om det börjar bli rätt intressant desto mer jag har hållit på.

Förmodligen startmotorn, känner igen de där tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

21 761 Inlägg
7 maj 2013
IceCoffe skrev:
Var tvungen att köra startkablar från en kompis bil då batteriet låg under 7.5v och laddaren vägrade ladda detta.
Efter det fick batteriladdaren sitta på några timmar tills det var helt laddat. Det mätte runt 12-13v när det var klart.

När spänningen har legat så pass lågt så tar det mer än "några timmar" innan batteriet har blivit fulladdat, det är inte alls säkert att batteriet blev fulladdat trots att batteriladdaren visade så.

Orsaken till en sån sak brukar vara att batteriet inte tar emot all laddström på ett bra sätt (pga sulfatering av cellplattorna) och då stiger laddspänningen ganska snabbt, vilket "lurar" laddaren så den tror att batteriet är fulladdat. smile

IceCoffe skrev:
Istället för att vara helt tyst och bara göra ett klick så låter den som den försöker starta (ungefär som när det är kallt på vintern) men det händer inget mer. (Den ger ifrån sig ett varvande ljud, inte att man gasar)

Det varvande ljudet är nog startmotorn som snurrar "i tomma luften", alltså att startdrevet inte slår in ordentligt och då snurrar det fritt.

Det kan bero på åtminstone två saker som jag ser det. Antingen är batteriet fortfarande dåligt laddat (eller i dåligt skick) så att startdrevet inte orkar slå in och hållas kvar i det läget, eller så "fältar" startmotorn (då är den dålig helt enkelt). När den fältar kan drevet slå in och snurra något varv, sedan åker det ut igen. Även med friskt batteri kan detta hända. smile

Om batteriet inte är extremt dåligt så ska det funka att starta motorn med hjälp av startkablar från en annan bil, åtminstone när det gäller bensinmotorer och under förutsättning att startmotorn inte är jättedålig.

Sök