3812
Sök

Toyota Corolla 97 startar ej, klickande ljud

13 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#1
Bilen är en Toyota Corolla 97 årsmodell. Den har använts mest till stadskörning och har fungerat rätt bra.
Det som varit är att den ibland varit lite svårstartad men den har alltid startat. Varningslampan för batteriet har lyst. Den har gått 18.000 mil. Bilen har inga modifieringar som trim osv.

Det som har hänt är att bilen parkerades senast den användes och nu när den skulle startas händer inget alls.
Det enda som händer är att ett klickande ljud från motorhuven hörs när bilen skall startas.

Den felsökning som har gjorts är att jag har fyllt på bensin från en dunk utifall det skulle vara slut.
Detta hjälpte inte alls. Felet har inte varit förut så det är inget den "brukar" göra.

Tilläggas bör att jag är okunnig om bilar även om jag gärna skruvar själv vad gäller elektronik i övrigt.

Vad bör jag göra härnäst?

Tacksam för all typ av hjälp! smile

274 Inlägg
8 mars 2013
#2
Med tanke på att varningslampan till batteriet lyser så kanske du ska kolla om du har någe batteri??

Sir
935 Inlägg
8 mars 2013
#3
Batteriet är slut. Ta hjälp av startkablar eller byt batteri. Ett bil batteri som varit urladdat under en längre tid tenderar att dö så man inte får full effekt i dom igen.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

13 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#4
Jag kan köra radion i bilen och blinkers fungerar.
Bilens belysning fungerar också. Dock något svagt?
Det var iofs mitt på dagen när jag provade så det kanske var svårt att se.

Hur kollar jag enklast annars batteriets status?
Om det är urladdat eller ej?

Vi har använt startkablar till batteriet också kom jag på nu.
Vet ej varför jag ej skrev det i första posten.
Dock så är ingen av oss erfaren.
Det hjälpte ej då, men vi kanske kopplade fel...

Det var från en diesel till min med bensin.
Köpte dock dyra kablar på OKQ8 som skulle klara detta.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
8 mars 2013
#5
Prova ett annat batteri bara, tar inte många minuter att skruva lös det istället för att tjabba med multimeters och startkablar. Med tanke på kunskapsnivån så är det nog lättast.

2slow

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
8 mars 2013
#6
om du har en miltimeter eftersom du var elkunnig så e de bara att mäta upp batteriet och kolla hur mycket krääm som finns om du ville ha reda på de, d.v.s 12 volt, och runt 14 volt vid tomgång om generatorn fungerar som den ska.. men tästa me nytt och friskt batteri!

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

13 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#7
Bilen startar ej så det går ej att kolla värden vid tomgång. Jag har ej några verktyg för att kolla ström själv, jag var otydlig när jag sa elektronik. Jag skruvar gärna datorer själv.

Men är att köpa nytt batteri och byta ut nästa steg eller bör jag göra något annat först?

21 761 Inlägg
8 mars 2013
#8
I såna här lägen tycker jag att man bör mäta spänningen på batteriet med multimeter för att veta säkert om batteriet är helt urladdat, sedan sätta det på laddning med batteriladdare om det visar sig att det behövs. Multimeter är mycket värdefull inom bilel, behöver inte vara en dyr avancerad mätare heller.

Jag rekommenderar att du köper en sån, den kan du även ha nytta av till datorer för att tex mäta upp spänningar från nätaggregatet eller om det kommer fram nätspänning till datorn. Säkrignar är lätt att kolla upp med resistansmätning.

Om du har en bensinmotor och att ni hade ordentliga startkablar så borde det ha gått att starta din bil, en sån där bil ska inte vara så väldigt svårstartad. Det är ju möjligt att kablarna inte fick tillräckligt bra kontakt. smile

13 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
I såna här lägen tycker jag att man bör mäta spänningen på batteriet med multimeter för att veta säkert om batteriet är helt urladdat, sedan sätta det på laddning med batteriladdare om det visar sig att det behövs. Multimeter är mycket värdefull inom bilel, behöver inte vara en dyr avancerad mätare heller.

Jag rekommenderar att du köper en sån, den kan du även ha nytta av till datorer för att tex mäta upp spänningar från nätaggregatet eller om det kommer fram nätspänning till datorn. Säkrignar är lätt att kolla upp med resistansmätning.

Om du har en bensinmotor och att ni hade ordentliga startkablar så borde det ha gått att starta din bil, en sån där bil ska inte vara så väldigt svårstartad. Det är ju möjligt att kablarna inte fick tillräckligt bra kontakt. smile

Tack för ett väldigt bra svar.
Kan man köpa en multimeter på Clas Ohlson?
Såg att dem hade några olika allt från 149 till 599.

Jag tänker börja med att kolla upp batteriet.

Tack igen för svaret och ni andra också som svarat.

21 761 Inlägg
8 mars 2013
#10
BS1901W räcker till för de vanligaste mätningarna egentligen och man klarar sig långt med den, dock gillar jag inte att den bara klarar 200 mA i likströmsmätning. Tar man BS3604W så kan den mäta 20 A, fast den har en hel del övrig funktioner som kanske känns lite väl avancerat. Men du bestämmer själv vilken som verkar vettig. smile

13 Inlägg
19 mars 2013
Trådstartare
#11
Nu har jag fått tag i en multimeter och mätt upp batteriet. 9.56 får jag när den stått någon dag utan att jag försökt starta. Vred om nyckeln och då gjorde den lite liv av sig men startar inte, vred om igen och det bara klickar. Då har batteriet sjunkit till 9.0.

Kan jag dra några slutsatser av det?

21 761 Inlägg
19 mars 2013
#12
Batteriet är rejält urladdat och måste laddas upp snarast möjligt, men det kan ta lång tid innan det blir helt fulladdat (om det ens vill ta emot laddning, inte säkert att det gör det). Två dygns laddtid är inte orimligt, men det beror även på laddarens styrka.

Har du tillgång till laddare?

När/om batteriet har blivit helt fulladdat så kollar du att batterilampan lyser när du vrider nyckeln i tänddläge, sedan startar du motorn och ser om lampan fortfarande lyser. Med tanke på att lampan har lyst tidigare så fungerar den ju iaf och det är bra, men om den fortfarande lyser med motorn igång så innebär det att generatorn inte laddar som den ska och detta måste kollas upp. smile

Att batteriet har blivit så pass urladdat beror troligen på att generatorn inte har fungerat. Man kan då köra bilen ett tag, men batteriet laddas successivt ur under körningen.

13 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Batteriet är rejält urladdat och måste laddas upp snarast möjligt, men det kan ta lång tid innan det blir helt fulladdat (om det ens vill ta emot laddning, inte säkert att det gör det). Två dygns laddtid är inte orimligt, men det beror även på laddarens styrka.

Har du tillgång till laddare?

När/om batteriet har blivit helt fulladdat så kollar du att batterilampan lyser när du vrider nyckeln i tänddläge, sedan startar du motorn och ser om lampan fortfarande lyser. Med tanke på att lampan har lyst tidigare så fungerar den ju iaf och det är bra, men om den fortfarande lyser med motorn igång så innebär det att generatorn inte laddar som den ska och detta måste kollas upp. smile

Att batteriet har blivit så pass urladdat beror troligen på att generatorn inte har fungerat. Man kan då köra bilen ett tag, men batteriet laddas successivt ur under körningen.

Tack för ett väldigt bra svar!

Jag har haft ut en kille nu som har kikat på bilen som kan mycket om bilar.
Enligt han så är det kodningen på nyckeln som har lagt av.
När han sa det kom jag att tänka på att original nyckeln som är svart la av för några år sedan.
Sedan dess har jag använt reservnyckeln som är grå.

Vet inte varför det hände men det var enklare att använda reservnyckeln än att byta ut låsmekanismen som var det enda Toyota kunde göra och det skulle kosta 3000kr.

Nu står jag utan nycklar som kan starta bilen och undrar, vad kan jag göra åt detta?
Finns det något sätt att plocka bort själva kodningen så att det fungerar utan? hmm

Forummoderator
18 149 Inlägg
21 mars 2013
#14
Har jag missat något? Kodning i nyckeln har inget med att batteriet att göra. Är det slut så är det. Ladda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
#15
Saken var den att han hade ett annat batteri med sig.
Så det har inte ha med det att göra även om strömmen i sig är låg.

Forummoderator
18 149 Inlägg
21 mars 2013
#16
IceCoffe skrev:
Saken var den att han hade ett annat batteri med sig.
Så det har inte ha med det att göra även om strömmen i sig är låg.

Aha! De flesta bilar med tillslagen startspärr brukar starta för att sedan dö efter någon sekund. En orange lampa med en nyckel eller liknande ska lysa i panelen. Vissa -i synnhet eftermonterade- så brukar startmotorn vara helt död. Klicka den till lite gissar jag på dålig kontakt mellan batteri och kablarna. Bilar är mycket känsliga för detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
21 mars 2013
#17
Det kan stämma rätt bra, grannen råkade ut för detta, det var bara att koda om nyckeln sen var det klart. Han hade dock en Yaris Verso -00 men kan tänka mig att det kan stämma, men 3000kr? ´han gav några hundra så var det klart

En bil, två fil, tre mil

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 mars 2013
#18
Kopplade han loss det gamla batteriet eller körde han kablar från det "nya" batteriet till det gamla? Det gamla batteriet kan vara trasigt och kortsluter även med nytt batteri.
Senast redigerat av caromania (21 mars 2013)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

235 Inlägg
21 mars 2013
#19
Kasst batteri
Trasig kontaktplatta bak på tändningslåset
Kass startmotor
Dålig kontakt vid startmotorkablaget

Beroende på din kaross(?) Så finns det en jordkabel vid höger fjädertorn (iaf på 98an med runda strålkastare) som kan dels rosta i tornet och dels ha ärgat i kontakten då den är delbar. Där låg felet när min laddningslampa lös iaf.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

13 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#20
Har felsökt batteriet på bilen endel och detta är statusen just nu:

Har en multimeter så att jag kan mäta batteriet.
Har även skaffat en batteriladdare.

Var tvungen att köra startkablar från en kompis bil då batteriet låg under 7.5v och laddaren vägrade ladda detta.
Efter det fick batteriladdaren sitta på några timmar tills det var helt laddat. Det mätte runt 12-13v när det var klart.

Försökte starta bilen men den startar inte. Istället för att vara helt tyst och bara göra ett klick så låter den som den försöker starta (ungefär som när det är kallt på vintern) men det händer inget mer. (Den ger ifrån sig ett varvande ljud, inte att man gasar)

Vad kan vara fel här?

Kan ett batteri som är dåligt göra att bilen inte startar alls?
Även om det är helt laddat enligt en multimeter.

Kan ett batteri som är dåligt göra att bilen inte startar när man använder startkablar från annan bil/batteri?

Ja jag har ingen aning vad svaret är på dessa frågor.
Bilar är verkligen inte min grej även om det börjar bli rätt intressant desto mer jag har hållit på.


Sök