3419
Sök

Modda gamla Carlsson OA5 med bilhögtalare?

15 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
Dottern har fått gamla fina självbyggda CArlsson OA5 högtalarefrån 1973 hon gillar modellen väldigt så hon vill hellre få hjälp med att fixa ljud i de här än att jag skaffar henne moderna normalare högtalare. I de här är de fyra smådiskanterna trasiga i bägge två, och den 8" bredbandare som sitter där ger inte mycket bas alls.
Så jag tänkte ev sätta dit nån bra 9*6 bilhögtalare, ta bort den gamla skiten helt....
Så tips på bästljudande högtalare, är inte ute efter hängmatta med överdriven bas o diskant utan så rent som möjligt. Hon har en bra o renoverad Pioneer från 1976 stereoförstärkare redan, den har bra nog med kräm, men hon spelar aldrig högt, hellre rent än starkt.
Kan en sån här vara nåt?
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … iceFilter=
Jag har själv nån tidigare liknade JBL i en båt, och de låter väldigt bra.
Har även läste lite om den häör Kickermodellen:
http://www.dnbilradio.se/produkt/KICKER-KS-6930

Kanske vore det bättre med en 8" bas plus lösa diskanter som man kan rikta snett framåt/uppåt? Carlssonhögtalarna har ju sina element på ovansidan, lite som hatthyllan i en bil. De här lådorna är visst på 47 liter om det har nån betydelse.

Ohmtalet får inte bli lägre än 4 ohm till den förstärkaren.

Alla ideér vore fint att ta del av.

Det här blev ju inte specifikt bilstereo bara till hälften. Men jag tror man kan få väldigt bra ljud för pengarna med bilstereohögtalare, eller hur?
MVH Håkan Nilsson.

436 Inlägg
24 maj 2013
jag kanske har missuppfattat din frågeställning helt men verkar som att du vill göra iordning stereo högtalare och inte bil högtalare.

om så är fallet skulle jag inte vilje rekomendera dig att använda dig av bilhögtalare då dessa oftast är på 2-4ohm medans hemma stereos (kommer inte på vad det heter tunghäfta tonguetongue ) arbetar på 8-32 ohm och man brukar faktiskt få ut bättre ljud om man använder element som är anpassade för hemmabruk kolla på element från ljudia.se eller köp ett par stativ högtalare begagnat som du plockar elementen från

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 maj 2013
DLS 960 är bra. Men 47L till en 6*9" är lite väl mycket. DLS rekommenderar 30L med en 20cm lång 3" port per 6*9" för hemmabruk.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 maj 2013
De högtalarna skulle jag letat andra ersättningselement till då de ÄR värda det....
Kolla på andra HiFi-forum där det finns folk som har renoverat/restaurerat Carlssons skapelser....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök