3457
Sök

Motor byte Saab 9000 -90 (2.0T - 2.3T)

132 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#1
Tjofräs!

Nu har ja fått tag på spisen jag letat efter ett tag.
Har hittat en 2,3T från 91 som suttit i en CC.

De frågor jag har är följande:

Passar min gamla DI kasett?
Överlever motorn om jag chippar mina boxar, samt ställer upp soppa tryck?
Hur mkt behöver jag modda min vxllåda för att den ska passa på 2.3:an?

Fins det några andra grova problem jag kommer stöta på när jag slänger ihop skiten?

Tacksam för alla svar / tips jag kan få!

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
16 april 2007
#2
Har för mig att det är samma motor, det som skiljer är borret.


1 019 Inlägg
16 april 2007
#3
whitesnake skrev:
Har för mig att det är samma motor, det som skiljer är borret.

Nej, det är inte samma motor men det är samma borr. Från -94 är det samma motor till 2.0 och 2.3 då skiljer endast slaglängden (kolvar, vev och vevstakar).


132 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#4
Och detta betyder?
Vad skiljer dem åt lite mer exakt?

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

5 710 Inlägg
16 april 2007
#5
9000Turb0 skrev:
Passar min gamla DI kasett?

Ja.
9000Turb0 skrev:
Överlever motorn om jag chippar mina boxar, samt ställer upp soppa tryck?

Beror ju helt på skick men ja det gör den förmodligen.
Skit i uppställt soppatryck förresten, det bara ställer till det.
Rätt spridare och rätt LH-chipp är melodin.

MVH Jonas
..............

132 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#6
Den infon gjorde mig lite gladare.
Då ska vi bara se till o få den "nya" spisen renoverad så att han håller ett tag.
Om man får tag på boxar m.m. till en 2.3 passar de i min kabelmatta isf?

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *


Sök