4080
Sök

Hjullager volvo 850

14 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
är det krångligt att byta hjullager höger fram? går det att göra det själv utan att det tar hur lång tid som helst?
nåt att tänka på som kan dyka upp?

45 Inlägg
24 oktober 2011
Det är inte så svårt, men visst tar det tid, alla bultar där har en tendens att sitta fast uti h-vete. Sen vet jag inte om du ska byta hela "hubben" ( lager färdigmonterat i nav ), då går det ju självklart snabbare än om du ska behöva pressa ut det gamla och i med det nya lagret.. Om du ens har verktygen smile

Investera i en Haynes-bok á la 200~ kr så har du väldigt detaljerade instruktioner om i princip allt gällande din bil! smile

Tips :
Haynes-bok
Köp hel "hubb"  / Hjullagersats
Rostlösande och ev värmepistol
bra verktyg, sliter du en mutter rund där bakom är det väldigt trångt att kapa bort och borra ur eller liknande :p

lista;
E14 tror jag navet sitter fast med på baksidan
7 mm insex till bromsoket
36 mm hylsa till stora muttern på drivaxeln - samt ett långt rör eller liknande att förlänga med så du får kraft nog .. :p
Sen antar jag bara att du har resterande lite "vanligare" verktygen du kommer behöva smile

Tror det är dom storlekarna mm.. håller på där under själv, därför jag har koll på det där. urk smile

edit

Ska du byta höger fram är det nog bara en tidsfråga tills du behöver byta vänster också smile
Senast redigerat av tobbx (24 oktober 2011)

2 452 Inlägg
24 oktober 2011
det du behöver är en hylsa 36a ett bra långt skaft alternativ mutterdragare...samnt en torxhylsa o lite svordomar...eventuelt nått att värma muttern med som sitter i mitten till drivaxeln...har man väl börjat så går det med farten...tog ca 1 timma att byta för mig med montering o alla grejer hemma redan...

döden kommer tillbaka

14 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
okej tack för svar.

45 Inlägg
24 oktober 2011
som jag skrev, 7 mm insex.. brukar inte finnas med i insex-satser. Svor lite (mycket) när jag upptäckte att det var den jag skulle ha när jag väl låg där grisig och sur och fick åka och handla den på OK kl halv tio på kvällen smile

418 Inlägg
22 juni 2013
Strålande tråd, tack för tipsen, ska själv byta vänster fram snart.
Bra att veta vilka verktyg som behövs.

Dieselgypsy
538 Inlägg
22 juni 2013
Eller så hittar du ett donatornav, det är nog enklast att byta smile

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

418 Inlägg
22 juni 2013
ja, man byter ju hela navet?
är ju enhetsnav på 850, dvs inget pressa och krångla.

men likväl är det bra att veta vilka hylsor mm som behövs för att byta skiten wink

Sök