3204
Sök

Nissan Sunny 1.6 kokade, sedan tvärdöd

101 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#1
Tjena, har en Nissan Sunny N13 1.6 1989, körde 100 knyck motorn gick hett, det började ryka enormt med vit rök från avgasröret på samma gång som motorn också började ryka och få konstigt hackande ljud, stannade vid närmsta busshållplats för att kyla ner motorn, konstaterade att motorn inte kyldes ner eftersom kylarn och den nedra kylarslangen var kall. Efter en halvtimme försöker jag starta bilen men den är helt död, jag har voltmeter och batteriet ska inte vara urladdat men bilen startar inte för fem öre!


Bilen kokade en gång i vintras också, då var det vattenpumpen som var trasig, bytte termostat och kylare med slangar på köpet. Bilen kosta 7000kr så är det värt att ens ta den till en verkstad? Känns som om man kunde få en ny bil för samma pris som verkstaden tar ifall topplock är åt helvete eller nåt...


32 Inlägg
7 juli 2013
#2
Spontant skulle jag gissa att toppen gått. Kanske någon annan som vet bättre.

Audi A6 V6 -96 Familjebil.

3 259 Inlägg
7 juli 2013
#3
Det låter som att den har gjort lite mer än att kokat, ett motorbyte är nog på sin plats!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Evildan
7 juli 2013
#4
Motorn går alltså inte ens runt när du försöker starta?

Provat att knuffa/släpa igång den?

Dragit runt motorn på remskivan? (ha givetvis tändningen avslagen då)

Körde du långt med rykande motor? vet inte hur långt emellan busshållplatserna du har.

Att den var "kall" nedtill beror säkerligen på att det var helt slut på kylarvatten då den hade stormkokat.

Finns det något vatten kvar i motorn?
Senast redigerat av Evildan (7 juli 2013)

101 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Motorn går alltså inte ens runt när du försöker starta?

Provat att knuffa/släpa igång den?

Dragit runt motorn på remskivan? (ha givetvis tändningen avslagen då)

Körde du långt med rykande motor? vet inte hur långt emellan busshållplatserna du har.

Att den var "kall" nedtill beror säkerligen på att det var helt slut på kylarvatten då den hade stormkokat.

Finns det något vatten kvar i motorn?

ja hade med en polare vi knuffa bilen men den vara bara död

inte testat, bilen är inte hemma för tillfället

jag sakta in genast jag såg rökmoln från avgasystemet, högst 800m gissar jag på

det skulla jag också tycka, men jag fyllde på den före jag for hemifrån för att tempmätaren har varit lite knasig (gått upp o ner) på den sista tiden) hittar inte någon läcka

sista frågan vet jag inte


Lastbilsmekaniker
5 190 Inlägg
101 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#7
volvoqq skrev:
Om du gör kompprov så visar nog alla cylindrarna på noll.

Ligger nog något i det du säger. Bilen är utanför en verkstad nu, tänkte ha en mekaniker inspektera den om dom skulle kunna berätta vad som är fel, sen får man se om det blir skroten eller inte, fast det ser mörkt ut. hmm



Sök