Man kan inte hålla på och skruva hur som helst på ett k-jet sprut då fuckar man allt totalt!
börja med att kolla soppa trycket det ska vara på mellan 5-6bar
detta är viktigt utan rätt bränsletryck så fungerar inte sprutet
när du har rätt bränsletryck mäter du trycket till styrtrycks ventilen. bästa är att kolla rep böcker för k-jet så får du reda på trycket!
fel tryck på styrtrycksventilen så blir det oxå knas med sprutet.
för att huvudtaget ha en chans att få det fungera måste båda pumparna fungera!!!!!!
när allt sånt är rätt så kollar man över ALLA!!!! slangar mellan insuget och vågen allt från små vakumslangar till vevhusventilationen insugslangar ett hål på 1mm räcker för att den inte ska klara att suga upp vågen till rätt nivå.
när du väl får den att gå hjälpligt om du ens kommer lyckas
så är det en riktig avgasmätare som mäter både Hc och co halt.
sen måste sprutet ställas in detta kan ta allt från 20minuter till 2timmar
oftast sitter det en lapp i motorutrymmet där det står hur mycket co halt bilen ska ha
gissar på runt 1.5-2.0% +-0.5
nu ställer du den där co halten är inom gränsvärdet och där Hc halten är som lägst
om du gjort allt rätt kommer den gå som en ny bil
annars har du missat något på vägen.
självklart förutsätter jag nya spridartätningar en hel insugspackning och en motor i övrigt bra skick.
med K-jetronic finns det inga genvägar att hålla på att blindskruva blandskruven är som att tro att det inte gör ont att skjuta sig själv i foten