3564
Sök

Måste jag verkligen ha 2 bränslepumpar? Porsche 924 -79

70 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#21
Malheus skrev:
Tja en 940 går ju att få igång med 1ans och 2ans tändkabel fel så kolla över de du gjort.

tändkablar och sånt sitter rätt, för det har vi fixat.
Men det är även gamla tändkablar så dom kan vara brutna.
Men imon ska jag kolla upp det med kondensatorn eller vad den nu heter.. roll

6 629 Inlägg
5 juli 2013
#22
NyaPorschen skrev:
Malheus skrev:
Tja en 940 går ju att få igång med 1ans och 2ans tändkabel fel så kolla över de du gjort.

tändkablar och sånt sitter rätt, för det har vi fixat.
Men det är även gamla tändkablar så dom kan vara brutna.
Men imon ska jag kolla upp det med kondensatorn eller vad den nu heter.. roll

Kolla även avståndet till brytarspetsen om sådan finns!

De/Dem

456 Inlägg
5 juli 2013
#23
NyaPorschen skrev:
Malheus skrev:
NyaPorschen skrev:
Det känns som något för modernt för denna bilen faktiskt.
Kan man kolla det?
Kan inte tänka mig att jag/den har det. roll

Mjae..du ska ha någon form utav justering.

Kör du med fullgas så får du ju maximalt med luft, släpper du den så dör bilen..alltså drunkar den i soppa.

Nu vet jag inte om det ser ut exakt såhär för din bil men.

lossar då kondensatorn eller om det om det är fördelaren. Den sitter fast med en mutter, man kan då vrida den och bestämma när den tänder.>

Med tanke på ovanstående citat så kanske du ska fråga en heterosexuell vän om hjälp wink

growing old is mandatory growing up is optional

25 Inlägg
6 juli 2013
#24
Låter som kammremen har kuggat över

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
6 juli 2013
#25
Man kan inte hålla på och skruva hur som helst på ett k-jet sprut då fuckar man allt totalt!

börja med att kolla soppa trycket det ska vara på mellan 5-6bar
detta är viktigt utan rätt bränsletryck så fungerar inte sprutet

när du har rätt bränsletryck mäter du trycket till styrtrycks ventilen. bästa är att kolla rep böcker för k-jet så får du reda på trycket!
fel tryck på styrtrycksventilen så blir det oxå knas med sprutet.
för att huvudtaget ha en chans att få det fungera måste båda pumparna fungera!!!!!!

när allt sånt är rätt så kollar man över ALLA!!!! slangar mellan insuget och vågen allt från små vakumslangar till vevhusventilationen  insugslangar   ett hål på  1mm räcker för att den inte ska klara att suga upp vågen till rätt nivå.

när du väl får den att gå hjälpligt om du ens kommer lyckas
så är det en riktig avgasmätare som mäter både Hc och co halt.

sen måste sprutet ställas in detta kan ta allt från 20minuter till 2timmar
oftast sitter det en lapp i motorutrymmet där det står hur mycket co halt bilen ska ha
gissar på runt 1.5-2.0% +-0.5

nu ställer du den där co halten är inom gränsvärdet och där Hc halten är som lägst

om du gjort allt rätt kommer den gå som en ny bil
annars har du missat något på vägen.


självklart förutsätter jag nya spridartätningar en hel insugspackning och en motor i övrigt bra skick.

med K-jetronic finns det inga genvägar att hålla på att blindskruva blandskruven är som att tro att det inte gör ont att skjuta sig själv i foten smile

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#26
Growe skrev:
Man kan inte hålla på och skruva hur som helst på ett k-jet sprut då fuckar man allt totalt!

börja med att kolla soppa trycket det ska vara på mellan 5-6bar
detta är viktigt utan rätt bränsletryck så fungerar inte sprutet

när du har rätt bränsletryck mäter du trycket till styrtrycks ventilen. bästa är att kolla rep böcker för k-jet så får du reda på trycket!
fel tryck på styrtrycksventilen så blir det oxå knas med sprutet.
för att huvudtaget ha en chans att få det fungera måste båda pumparna fungera!!!!!!

när allt sånt är rätt så kollar man över ALLA!!!! slangar mellan insuget och vågen allt från små vakumslangar till vevhusventilationen  insugslangar   ett hål på  1mm räcker för att den inte ska klara att suga upp vågen till rätt nivå.

när du väl får den att gå hjälpligt om du ens kommer lyckas
så är det en riktig avgasmätare som mäter både Hc och co halt.

sen måste sprutet ställas in detta kan ta allt från 20minuter till 2timmar
oftast sitter det en lapp i motorutrymmet där det står hur mycket co halt bilen ska ha
gissar på runt 1.5-2.0% +-0.5

nu ställer du den där co halten är inom gränsvärdet och där Hc halten är som lägst

om du gjort allt rätt kommer den gå som en ny bil
annars har du missat något på vägen.


självklart förutsätter jag nya spridartätningar en hel insugspackning och en motor i övrigt bra skick.

med K-jetronic finns det inga genvägar att hålla på att blindskruva blandskruven är som att tro att det inte gör ont att skjuta sig själv i foten smile

Bilen gick bra innan detta hände. så något har flyttat på sig eller ändrat sig.
Måste bara tillägga att jag inte har skruvat blindt på CO skruven.. och har alltid skruvat tillbaka den till samma position igenom som den va innan jag började skruva så att säga. smile

Men ska kolla upp det du har skrivit. har även en annan idé på vad det kan vara smile
Jag återkommer. cool

70 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#27
:Problemet är nu löst:
Pinsamt nog hade jag skruvat dän fördelaren för att ställa in tändningen INNAN jag startade bilen när problemet uppstod... vilket va lite face palm sådär.. roll
men startade bilen så illa som den gick och vred runt en halv cm till vänster.. och då hoppade bilen igång och går som aldrig förr.

Ska kolla närmare på det hela och ställa in tändningen optimalt samt bränsle och luft blandningen.  big_smile

OBS har bara en pump nu, och det funkar lika.. om inte bättre än innan OBS. cool

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
7 juli 2013
#28
du märker rätt snart varför man har tank pumpen när du börjar köra runt!

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#29
Growe skrev:
du märker rätt snart varför man har tank pumpen när du börjar köra runt!

Du får gärna berätta, har kört runt hela dagen idag och det är ingen skillnad.. cool

736 Inlägg
7 juli 2013
#30
Jag körde 1 år utan tankpumpen på min 240, men det lät illa om huvudpumpen om det var mindre än 20 liter i tanken, antar att den inte gillade att suga då. Sedan startade inte bilen om den stod i brant lutning med nosen uppåt. Dock stannade den inte om den väl gick även i branta backar, men antar att det var hävertprincipen. Jag tröttnade dock på surret och bytte tankpumpen...

Edit: Skönt att det löste sig i alla fall!
Senast redigerat av frasse4 (7 juli 2013)


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
7 juli 2013
#31
dels slits den stackars pumpen som fortfarande lever. när man sen börjar svänga lite så tar soppan slut och bilen kommer börja hacka ivärsta fall så spikar bilen.

och K-jet som är känsligt redan från början ogillar ojämnt bränsletryck
knappast så att dom tycker att det är skoj att montera dubbla pumpar bara för att det inte behövs.


ett annat tips ang k-jet är att då och då tanka lite 2takts olja i tanken inga mängder men kolven som sköter bränsleblandinngen ogillar dagens blyfria bensin och ersättningen smörjer inte lika bra som den gamla blyade bensinen .

passa på nu när bilen går att kolla över alla slangar och allt så dom är i 100% och byt spridartätningarna och sen lägger du en stund på att ställa in sprutet med en riktig mätare.
glöm inte bort att ta bort insexnyckeln ibland och varva till så vågen får gå ner till tongångsläget igen.

får man  ner hc halten under 100 så går dom rätt snålt och helt okej
rykningar som man ofta känner på k-jet brukar försvinna helt när man är nogrann vid inställningen.

man ska alltid utgå från cohalten så man håller sig inom inställningsvärdet och där hc är som lägst.

många tror att det är att skruva till co halten är laglig många ställer dessutom ner den för lågt. LAGOM är alltid bäst på dessa sprut!

har gjort det på några 240turbosar och skillnaden över hela registret har varit märkbar. körde själv ett gnistat huvud på min 245turbo och det landade runt 190-200hk med 0.8bars ladd
mot 155hk orginal  var så gött när polarn hade sin 740turbo med 182hk orginal som var chippad och hade 1.1bars ladd och man åkte jämnt med honom smile

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#32
Growe skrev:
dels slits den stackars pumpen som fortfarande lever. när man sen börjar svänga lite så tar soppan slut och bilen kommer börja hacka ivärsta fall så spikar bilen.

och K-jet som är känsligt redan från början ogillar ojämnt bränsletryck
knappast så att dom tycker att det är skoj att montera dubbla pumpar bara för att det inte behövs.


ett annat tips ang k-jet är att då och då tanka lite 2takts olja i tanken inga mängder men kolven som sköter bränsleblandinngen ogillar dagens blyfria bensin och ersättningen smörjer inte lika bra som den gamla blyade bensinen .

passa på nu när bilen går att kolla över alla slangar och allt så dom är i 100% och byt spridartätningarna och sen lägger du en stund på att ställa in sprutet med en riktig mätare.
glöm inte bort att ta bort insexnyckeln ibland och varva till så vågen får gå ner till tongångsläget igen.

får man  ner hc halten under 100 så går dom rätt snålt och helt okej
rykningar som man ofta känner på k-jet brukar försvinna helt när man är nogrann vid inställningen.

man ska alltid utgå från cohalten så man håller sig inom inställningsvärdet och där hc är som lägst.

många tror att det är att skruva till co halten är laglig många ställer dessutom ner den för lågt. LAGOM är alltid bäst på dessa sprut!

har gjort det på några 240turbosar och skillnaden över hela registret har varit märkbar. körde själv ett gnistat huvud på min 245turbo och det landade runt 190-200hk med 0.8bars ladd
mot 155hk orginal  var så gött när polarn hade sin 740turbo med 182hk orginal som var chippad och hade 1.1bars ladd och man åkte jämnt med honom smile

Funderar också på om det slits på pumpen.. men många bilar som kör med bara en pump.. vet inte riktigt vad skillnaden är. konkret skillnad så att säga.

Men ska ställa in bilen imon är det tänk. för har ju pillat på co skruven och luftskruven(eller vad det nu är( fram och tillbaka då jag trodde det va det problemet.

Måste ändå säga att bilen går förvånansvärt bra ändå.. är lite svårstartad.. känns lite som om det tjuvnyper luft någonstans.. ska kolla upp även det imorgon. smile Men utöver det är jag väldigt nöjd igen.. känns som jag är tillbaka på banan.

Ang pumpen får vi se hur det löser sig..
Ni säger att när det är lite bensin att skvalpar omkring där inne och den suga omjämt osv. Förstår precis hur ni menar. Men den ligger som i skål med ett litet hål från tanken så att säga.. så bensinen som rinner ner i den lilla skålen kommer inte upp igen om man inte vänder bilen upp och ner (om man tänker sig att det vore väldigt lite bensin.. ) skålen är väl runt 0.5l stor kanske.

Har även kört med lite bensin idag, hade under 5liter... och dessutom kört i skogen, typ grusväg. Hela dagen har inte märkt av att den beter sig konstigt som i att den drar in luft istället för bensin, om det är så ni menar.

Men vi får se, får lägga pengar på en förpump om detta skulle skita sig. cool
Påtal om 2takts olja, har kört i en halv liter diesel till 5liter bensin.. för att det skulle smörja systemet lite, kanske funkar lika som 2takts olja?

21 761 Inlägg
7 juli 2013
#33
NyaPorschen skrev:
Funderar också på om det slits på pumpen.. men många bilar som kör med bara en pump.. vet inte riktigt vad skillnaden är. konkret skillnad så att säga.

Som jag skrev tidigare, bränslesystem med en pump är redan från början gjorda för att pumpen ska kunna fungera problemfritt. Placering av pumpen och monteringsstället för sugslangen är rimligtvis anpassade för den funktionen. smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
7 juli 2013
#34
Drönirettab skrev:
NyaPorschen skrev:
Funderar också på om det slits på pumpen.. men många bilar som kör med bara en pump.. vet inte riktigt vad skillnaden är. konkret skillnad så att säga.

Som jag skrev tidigare, bränslesystem med en pump är redan från början gjorda för att pumpen ska kunna fungera problemfritt. Placering av pumpen och monteringsstället för sugslangen är rimligtvis anpassade för den funktionen. smile

exakt och där är det uteslutande en pump i tanken.
iallfall på volvosarna och saabarna

kör själv med en tankpump som är gjord för att förse hela bilen med bränsle men kör oxå en extern
bensin kan man aldrig få för mycket av bara för lite.
inget skoj att spika sönder en kolv bara för att soppan tog slut på fel ställe smile



förövrigt är det bättre med 2takts olja ska inte ens vara 1% och bara ibland.

svårstartad tyder på tjuvläcka ..som sagt minsta lilla läcka gör att vågen inte lyfter sig så som det är tänkt
oftast går dom bra på fullgas när vågen endå går upp i topp

k-jetronic är otroligt enkelt uppbyggt men förstår man inte sprutet så kan det ställa till otroligt mycket problem

vakumet är det viktigaste vågen jobbar mot.dålig tätning i oljelocket kan t.o.m ställa till problem

Kör fort så hinner inget hända...

70 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#35
Growe skrev:
Drönirettab skrev:
NyaPorschen skrev:
Funderar också på om det slits på pumpen.. men många bilar som kör med bara en pump.. vet inte riktigt vad skillnaden är. konkret skillnad så att säga.

Som jag skrev tidigare, bränslesystem med en pump är redan från början gjorda för att pumpen ska kunna fungera problemfritt. Placering av pumpen och monteringsstället för sugslangen är rimligtvis anpassade för den funktionen. smile

exakt och där är det uteslutande en pump i tanken.
iallfall på volvosarna och saabarna

kör själv med en tankpump som är gjord för att förse hela bilen med bränsle men kör oxå en extern
bensin kan man aldrig få för mycket av bara för lite.
inget skoj att spika sönder en kolv bara för att soppan tog slut på fel ställe smile



förövrigt är det bättre med 2takts olja ska inte ens vara 1% och bara ibland.

svårstartad tyder på tjuvläcka ..som sagt minsta lilla läcka gör att vågen inte lyfter sig så som det är tänkt
oftast går dom bra på fullgas när vågen endå går upp i topp

k-jetronic är otroligt enkelt uppbyggt men förstår man inte sprutet så kan det ställa till otroligt mycket problem

vakumet är det viktigaste vågen jobbar mot.dålig tätning i oljelocket kan t.o.m ställa till problem

Tror också det är någon läcka någonstans, jag får själv lyfta upp vågen för att den ska starta... men ska kolla igenom detta idag, och försöka hitta problemet sen ställa in den kära porschen! smile

70 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#36
Har hittat läckan!!!
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/969892_145552375646580_721684288_n.jpg

Någon som vet vart man hittar dessa? det är den hårda plasten så att säga som har vikt sig.. sad
Ska testa och vika tillbaka om jag värmer upp det, men känner att jag behöver nya sådana ändå cool

344 Inlägg
9 juli 2013
#37
Jag kanske har en extra liggandes/vet vars det finns men hur mycket jag än funderar kan jag inte se vad det är/vart den ska sitta xD

70 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#38
fax110 skrev:
Jag kanske har en extra liggandes/vet vars det finns men hur mycket jag än funderar kan jag inte se vad det är/vart den ska sitta xD

Detta är hårdplasten mellan själva k-jet "vippan" och insuget..
Egentligen skulle jag behöva alla 3 delar så att säga med tanke på att dom börjar bli lite för gamla^^

21 761 Inlägg
10 juli 2013
#39
Den där borde väl vara gjord av gummi, inte plast. "Gummibälg" brukar den kallas. smile


Sök