2870
Sök

Polestars effektoptimering?

1 298 Inlägg
9 juli 2013
#21
Xuri skrev:
Pendulum skrev:
Xuri skrev:

Jag känner ingen som har en autotech bil som varit nöjd med varken effekten eller med kundservicen dom ger.

svårare folk att få tag på får man leta efter...

väntar fortfarande på svar från dom sen 2 veckor tillbaka...

Missade detta inlägg. Känner till en drös bilar och nöjda ägare som varit i Trollcity och optimerat. Bland annat jag själv.

Polarns motor rasade efter några månader med steg 2..

Min andra polares motor lämnade 280 hästar men skulle lämnat minst 350hästar typ..
å vilket jävla strul allting var den dagen när vi åkte upp med båda bilarna samtidigt.
vi var där från kl 08-23:30... åkte hem med 280hk bil som lämnade lägre effekt än den gjorde påvägen dit.
polarn var skitnöjd när han köpt grejer från a-tech för säkert 30papp. + mappning osv... å inte fick ett skit tillbaka av dom.

å själver har jag också haft en del strul med att autotech inte ger rätt info eller dålig info när man köper något.
Är något tex bolt on så är de, annars meddelar man att så inte är fallet.
å skickar man tex programeringsenhet så kan man lägga i en lapp att dom behöver vissa nr osv för att göra en licens till en istället för att man ska behöva ringa å fråga å sen vänta en dag till på grejerna.

en mycke kortfattad historia var detta.

Jag har ingen anledning att ta dem i försvar, men det låter smått otroligt med tanke på allt bra jag hört.
T.ex. att en motor skulle rasa endast beroende på Steg 2 vilket egentligen är Steg 1 mjukvara med avgashalvsats? Den motorn kan ju knappast varit fräsch från början?

Beträffande det andra så låter det konstigt. Har de utlovat 350hk? Hjulhästar eller? För 350hk i motorn blir någonstans dryga 300hk på hjulen.

Jag vet inte. Kanske varit någon hycklare på den bilen innan och "fultrimmat" eller nåt och ATM mappade skottsäkert. Vad vet jag. Det jag kan säga är att jag och många med mig är väldigt nöjda med det ATM gör. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2013
#22
Att chippa gamla bilar är en modig bransch. Det är ofta som någonting inte är som det skall. Magnetventiler, luftmassemätare, turboaggregat etc. Men det hade ju blivit samma antiklimax även om du rullat in till BSR eller turbocenter.  Ofta så får kunden med sig en läxa hem, men lika ofta lyssnar man inte i stridens hetta.

Man måste förstå vad man gör för att det skall funka. Man chippar sin bil, man köper inte en felsökning för 1000kr/timme.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juli 2013
#23
Pendulum skrev:
Xuri skrev:
Pendulum skrev:
Missade detta inlägg. Känner till en drös bilar och nöjda ägare som varit i Trollcity och optimerat. Bland annat jag själv.

Polarns motor rasade efter några månader med steg 2..

Min andra polares motor lämnade 280 hästar men skulle lämnat minst 350hästar typ..
å vilket jävla strul allting var den dagen när vi åkte upp med båda bilarna samtidigt.
vi var där från kl 08-23:30... åkte hem med 280hk bil som lämnade lägre effekt än den gjorde påvägen dit.
polarn var skitnöjd när han köpt grejer från a-tech för säkert 30papp. + mappning osv... å inte fick ett skit tillbaka av dom.

å själver har jag också haft en del strul med att autotech inte ger rätt info eller dålig info när man köper något.
Är något tex bolt on så är de, annars meddelar man att så inte är fallet.
å skickar man tex programeringsenhet så kan man lägga i en lapp att dom behöver vissa nr osv för att göra en licens till en istället för att man ska behöva ringa å fråga å sen vänta en dag till på grejerna.

en mycke kortfattad historia var detta.

Jag har ingen anledning att ta dem i försvar, men det låter smått otroligt med tanke på allt bra jag hört.
T.ex. att en motor skulle rasa endast beroende på Steg 2 vilket egentligen är Steg 1 mjukvara med avgashalvsats? Den motorn kan ju knappast varit fräsch från början?

Beträffande det andra så låter det konstigt. Har de utlovat 350hk? Hjulhästar eller? För 350hk i motorn blir någonstans dryga 300hk på hjulen.

Jag vet inte. Kanske varit någon hycklare på den bilen innan och "fultrimmat" eller nåt och ATM mappade skottsäkert. Vad vet jag. Det jag kan säga är att jag och många med mig är väldigt nöjda med det ATM gör. smile

den här bilen var en s40 t4 å om jag minns rätt hade den inte ens rullat 10000mil. den var superfräsch överallt.
Ja de var bara avgas bytt på den om jag minns rätt. den såg ut som en dröm den bilen.


den andra s40in byggdes efter autotechs recept.
Deras steg 3 kitt lämnar 250 hästar / 370Nm enligt deras sida. denna motorn byggdes väl som steg 4-5 typ.
På denna bilen satt de, autotech kammar/fjädrar/stakar/koppling/ uppgradernigsturbo, uppgraderingsintercooler.portat grenrör + portad topp.  bilen mappades även på e85 av grabbarna grus.
den uppmättes senare i bromsbänk till 280 hk å typ 420nm.     En mitsu 19T turbo som laddar typ 1.5 bar ska ge mer effekt än så speciellt på e85. både motor å turbo är goda för mer än 350hk om man pressar järnet.
de var även lovat att bilen skulle köras i bromsbänk. de var därför vi körde 50 mil till atech den dagen. men när vi kommer dit så hade dom dubbelbokat å tyckte ägaren av bilen skulle köra vid mappning på gatan..
yeah right ! jag skulle gärna betala 10K för mappning å dessutom riskera att bli av med körkortet !

350 motorhästar ska gå att nå med den setupen han har  dock lämna den 280 motorhästar istället.

polars 940 med 19t , hemma filat topp å steg 1 chip lämnade mer effekt i samma bromsbänk än den s40 atech pillat på...
Senast redigerat av Xuri (9 juli 2013)


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juli 2013
#24
torpis skrev:
Att chippa gamla bilar är en modig bransch. Det är ofta som någonting inte är som det skall. Magnetventiler, luftmassemätare, turboaggregat etc. Men det hade ju blivit samma antiklimax även om du rullat in till BSR eller turbocenter.  Ofta så får kunden med sig en läxa hem, men lika ofta lyssnar man inte i stridens hetta.

Man måste förstå vad man gör för att det skall funka. Man chippar sin bil, man köper inte en felsökning för 1000kr/timme.

om de där svaret är riktat till mitt svar angående atech så vet jag att båda dom bilarna lirade som dom skulle.


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2013
#25
Xuri skrev:
både motor å turbo är goda för mer än 350hk om man pressar järnet.

hm...   Du är inte påläst om S40 märker jag.  280hk är vanliga siffror för 19T på S40, få går på E85 eftersom det kladdar igen motorn. Men lovar man 350hk och inte når dit så har någonting fallerat... Där håller jag med dig.

Originalsprut och låsa upp sig på E85 är dumt... klägg klägg, här just en av få S40 med 19T och E85. Laddtryck 2bar(!) och 173km/h slutfart (402m)på Gtech. Skall mappas om på Bensin med nirasprut. Får se vad det blir för siffror där :-)
http://imageshack.us/a/img577/3281/kv09.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juli 2013
#26
torpis skrev:
Xuri skrev:
både motor å turbo är goda för mer än 350hk om man pressar järnet.

hm...   Du är inte påläst om S40 märker jag.  280hk är vanliga siffror för 19T på S40, få går på E85 eftersom det kladdar igen motorn. Men lovar man 350hk och inte når dit så har någonting fallerat... Där håller jag med dig.

Originalsprut och låsa upp sig på E85 är dumt... klägg klägg, här just en av få S40 med 19T och E85. Laddtryck 2bar(!) och 173km/h slutfart (402m)på Gtech. Skall mappas om på Bensin med nirasprut. Får se vad det blir för siffror där :-)
http://imageshack.us/a/img577/3281/kv09.jpg

Nej jag är inte påläst om s40 de kan jag inte påstå, men jag vet att de pratades om en saffran färgas s40 här i krokarna lämnade 350 med samma saker.  om man plockar 260hk med 14T ur en s40 med chip så borde 19t kunna lämna en hel del mer eller hur ?

du menar de är omöjligt på en s40 å plocka 350häst med portad topp, a-techkammar + 19t ?

men att man på en relativt orörd vitfemma kan plocka nästan 400 med 19t ?

Jag vet vad som kan hända med e85 i motorer, men atech säljer fortfarande sina e85 steg, å dom borde ju ha testat detta ?

Med den slutfarten på 173 km/h å antagligen lite problem med fäste + Gtech mätning så räknar jag på att den kärran lär lämna 340-370hk


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2013
#27
Xuri skrev:
du menar de är omöjligt på en s40 å plocka 350häst med portad topp, a-techkammar + 19t ?

Inte omöjligt, men ovanligt om vi säger så. De flesta som rullar med 19T kliver inte över 300hk. De som bygger om med smidd motor väljer i regel inte 19T, de som gör det kliver sällan speciellt långt över 300hk ändå.

Jag bromsade en gång 286hk med 16T på bensin och hade på samma Gtech kring 169km/h. Behövs speciellt mycket mer än 300hk för att plocka 5km/h till?  Jag kör repor utan att spinna bort mig när jag testar. :-)

Har även sett någon saab som hävdar över 420hk med 19T, man blir lika imponerad varje gång när man ritar in linjerna i kompressormappen...  En 5cyl motor behöver lägre laddtryck och då närmar vi oss rimliga områden i mappen om vi pratar 350hk, men inte 400 :-/

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/td04h-19t-cfm2.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juli 2013
#28
torpis skrev:
Xuri skrev:
du menar de är omöjligt på en s40 å plocka 350häst med portad topp, a-techkammar + 19t ?

Inte omöjligt, men ovanligt om vi säger så. De flesta som rullar med 19T kliver inte över 300hk. De som bygger om med smidd motor väljer i regel inte 19T, de som gör det kliver sällan speciellt långt över 300hk ändå.

Jag bromsade en gång 286hk med 16T på bensin och hade på samma Gtech kring 169km/h. Behövs speciellt mycket mer än 300hk för att plocka 5km/h till?  Jag kör repor utan att spinna bort mig när jag testar. :-)

Har även sett någon saab som hävdar över 420hk med 19T, man blir lika imponerad varje gång när man ritar in linjerna i kompressormappen...  En 5cyl motor behöver lägre laddtryck och då närmar vi oss rimliga områden i mappen om vi pratar 350hk, men inte 400 :-/

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … t-cfm2.jpg

atech hade ett recept på den tiden då 19T var typ steg 4-5 nångting å dom lovade bra med kräm.
de byggde polarn efter och tänkte uppgradera mera senare. därför h-profil osv.

Körde du 2 bars s40in också med gtech ? inge hjulspinn ?  tycker de

169km/h repan,  kommer du ihåg tiden ? smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juli 2013
#29
Xuri skrev:
atech hade ett recept på den tiden då 19T var typ steg 4-5 nångting å dom lovade bra med kräm.
de byggde polarn efter och tänkte uppgradera mera senare. därför h-profil osv.

Lovar man 350hk med 19T så är man modig och det visar ju resultatet på 280hk också.

Xuri skrev:
Körde du 2 bars s40in också med gtech ? inge hjulspinn ?  tycker de

Den klarar att dra loss på 2:an, så man får balansera gaspådraget en smula.

Xuri skrev:
169km/h repan,  kommer du ihåg tiden ? smile

Brukade ligga på 0-100 på strax under 6sekunder och i regionen hög 13 på 402m.  Gtech är ingen exakt vetenskap utan en referens jag använder. Jag kör en handfull repor tills jag får en bra spridning.

Ganska odramatiskt med dagens mått mätt, då var det rätt så kool :-)  http://www.x40nordic.com/Media/Filmer/s40_diff.wmv

(tyvärr inte foto på alla repor, vänster bana)
http://henke.rchomepage.com/bilder/galleri/strippen_urasa/originalimages/IMGP1019.JPG

http://henke.rchomepage.com/bilder/galleri/strippen_urasa/originalimages/IMGP1020.JPG

http://henke.rchomepage.com/bilder/galleri/strippen_urasa/originalimages/IMGP1022.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

25 Inlägg
9 juli 2013
#30
Xuri skrev:
Pendulum skrev:
Xuri skrev:

Polarns motor rasade efter några månader med steg 2..

Min andra polares motor lämnade 280 hästar men skulle lämnat minst 350hästar typ..
å vilket jävla strul allting var den dagen när vi åkte upp med båda bilarna samtidigt.
vi var där från kl 08-23:30... åkte hem med 280hk bil som lämnade lägre effekt än den gjorde påvägen dit.
polarn var skitnöjd när han köpt grejer från a-tech för säkert 30papp. + mappning osv... å inte fick ett skit tillbaka av dom.

å själver har jag också haft en del strul med att autotech inte ger rätt info eller dålig info när man köper något.
Är något tex bolt on så är de, annars meddelar man att så inte är fallet.
å skickar man tex programeringsenhet så kan man lägga i en lapp att dom behöver vissa nr osv för att göra en licens till en istället för att man ska behöva ringa å fråga å sen vänta en dag till på grejerna.

en mycke kortfattad historia var detta.

Jag har ingen anledning att ta dem i försvar, men det låter smått otroligt med tanke på allt bra jag hört.
T.ex. att en motor skulle rasa endast beroende på Steg 2 vilket egentligen är Steg 1 mjukvara med avgashalvsats? Den motorn kan ju knappast varit fräsch från början?

Beträffande det andra så låter det konstigt. Har de utlovat 350hk? Hjulhästar eller? För 350hk i motorn blir någonstans dryga 300hk på hjulen.

Jag vet inte. Kanske varit någon hycklare på den bilen innan och "fultrimmat" eller nåt och ATM mappade skottsäkert. Vad vet jag. Det jag kan säga är att jag och många med mig är väldigt nöjda med det ATM gör. smile

den här bilen var en s40 t4 å om jag minns rätt hade den inte ens rullat 10000mil. den var superfräsch överallt.
Ja de var bara avgas bytt på den om jag minns rätt. den såg ut som en dröm den bilen.


den andra s40in byggdes efter autotechs recept.
Deras steg 3 kitt lämnar 250 hästar / 370Nm enligt deras sida. denna motorn byggdes väl som steg 4-5 typ.
På denna bilen satt de, autotech kammar/fjädrar/stakar/koppling/ uppgradernigsturbo, uppgraderingsintercooler.portat grenrör + portad topp.  bilen mappades även på e85 av grabbarna grus.
den uppmättes senare i bromsbänk till 280 hk å typ 420nm.     En mitsu 19T turbo som laddar typ 1.5 bar ska ge mer effekt än så speciellt på e85. både motor å turbo är goda för mer än 350hk om man pressar järnet.
de var även lovat att bilen skulle köras i bromsbänk. de var därför vi körde 50 mil till atech den dagen. men när vi kommer dit så hade dom dubbelbokat å tyckte ägaren av bilen skulle köra vid mappning på gatan..
yeah right ! jag skulle gärna betala 10K för mappning å dessutom riskera att bli av med körkortet !

350 motorhästar ska gå att nå med den setupen han har  dock lämna den 280 motorhästar istället.

polars 940 med 19t , hemma filat topp å steg 1 chip lämnade mer effekt i samma bromsbänk än den s40 atech pillat på...

Min bror hade en s40 t4 atech steg 5, med h-profilpaketet, 19t, 465cc spridare, 50 mm alu intercooler, 3"lmm, atechs trimkammar, sachs koppling,portat grenrör, portad topp, ah de du har skrivit ovanför kan man säga.

Dock mappad på v power. och den lämnade 289hk på hjulen cirkus 330hk i motorn vid 1,5bar, och det är vad steg 5 lovades att ge. Nästa steg va bättre soppapump o annat.


One Man Clan
4 287 Inlägg
10 juli 2013
#31
Neco skrev:
Xuri skrev:
Pendulum skrev:

Jag har ingen anledning att ta dem i försvar, men det låter smått otroligt med tanke på allt bra jag hört.
T.ex. att en motor skulle rasa endast beroende på Steg 2 vilket egentligen är Steg 1 mjukvara med avgashalvsats? Den motorn kan ju knappast varit fräsch från början?

Beträffande det andra så låter det konstigt. Har de utlovat 350hk? Hjulhästar eller? För 350hk i motorn blir någonstans dryga 300hk på hjulen.

Jag vet inte. Kanske varit någon hycklare på den bilen innan och "fultrimmat" eller nåt och ATM mappade skottsäkert. Vad vet jag. Det jag kan säga är att jag och många med mig är väldigt nöjda med det ATM gör. smile

den här bilen var en s40 t4 å om jag minns rätt hade den inte ens rullat 10000mil. den var superfräsch överallt.
Ja de var bara avgas bytt på den om jag minns rätt. den såg ut som en dröm den bilen.


den andra s40in byggdes efter autotechs recept.
Deras steg 3 kitt lämnar 250 hästar / 370Nm enligt deras sida. denna motorn byggdes väl som steg 4-5 typ.
På denna bilen satt de, autotech kammar/fjädrar/stakar/koppling/ uppgradernigsturbo, uppgraderingsintercooler.portat grenrör + portad topp.  bilen mappades även på e85 av grabbarna grus.
den uppmättes senare i bromsbänk till 280 hk å typ 420nm.     En mitsu 19T turbo som laddar typ 1.5 bar ska ge mer effekt än så speciellt på e85. både motor å turbo är goda för mer än 350hk om man pressar järnet.
de var även lovat att bilen skulle köras i bromsbänk. de var därför vi körde 50 mil till atech den dagen. men när vi kommer dit så hade dom dubbelbokat å tyckte ägaren av bilen skulle köra vid mappning på gatan..
yeah right ! jag skulle gärna betala 10K för mappning å dessutom riskera att bli av med körkortet !

350 motorhästar ska gå att nå med den setupen han har  dock lämna den 280 motorhästar istället.

polars 940 med 19t , hemma filat topp å steg 1 chip lämnade mer effekt i samma bromsbänk än den s40 atech pillat på...

Min bror hade en s40 t4 atech steg 5, med h-profilpaketet, 19t, 465cc spridare, 50 mm alu intercooler, 3"lmm, atechs trimkammar, sachs koppling,portat grenrör, portad topp, ah de du har skrivit ovanför kan man säga.

Dock mappad på v power. och den lämnade 289hk på hjulen cirkus 330hk i motorn vid 1,5bar, och det är vad steg 5 lovades att ge. Nästa steg va bättre soppapump o annat.

Mm å på E85 borde den lämna något mer. Polarn har allt de där du skrivit + ombyggd sopparetur å värre pump.. Den lämna 280motorhästar vid 1,5 bar...  Låg på lambda 1 vid 7000rpm å fullt laddtryck...



Sök