3420
Sök

Ford ranger -89 Startar bara med startgas.

619 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#1
Min ford ranger 2,9L V6a vill inte starta.
Motorn går runt, där är gnista och tänder i rätt ordning.
Det kommer soppa fram till bränsletrycksregulatorn.
Men den startar bara med startgas. Det startar ju inte och går för sig själv. Men den tänder till.

Kan det vara btr:en eller spridarna ? eller kanske styrboxen ?


84 Inlägg
13 juli 2013
#2
Att du får gnista med stift löst är ingen garanti att den orkar tända under kompression tyvärr. Finns inget bra sätt att mäta enkelt tyvärr. Har bilen fördelare? En tändspole till alla cylindrar eller hur ser det ut? En spridare per cylinder eller centralinsprutning?

Mvh//Tobbe

619 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#3
En spole. 6 spridare tongue


84 Inlägg
13 juli 2013
#4
Om du pillar på en lampa (lite tunn kabel och en gammal p-ljusglödlampa) på en spridare kan du se om den jobbar när du försöker starta.

Du har en spole med 6 kablar alltså?

Mvh//Tobbe

619 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#5
En spole, fördelare med sex kablar. Det värkar som en bra ide !


84 Inlägg
13 juli 2013
#6
Ejdersund skrev:
En spole, fördelare med sex kablar. Det värkar som en bra ide !

Har du fördelare så kolla inne i locket efter sprickor, dåligt kol i mitten, kablarnas anslutning i locket. Kan byggas upp kilovis med oxid där kablarna går in i locket. Givetvis kollar du kablarna på spolen med smile

Går att köra med lysdiod för att kolla spridarna med, men då måste du vara säker på vilken pinne som är plusmatning från huvudreläet. Har du svart och brun kabel på spridarna är den svarta troligen +. (Kollade elschema på Scorpio 2,9 141hk, vet inte om det är samma)

Mvh//Tobbe

619 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#7
Okej. Jo det ska vara samma motor och styrsystem i grunden smile Men jag tror att problemet är att den inte får någon soppa. Skruvar bort slangen till btr:en och kolla så det kommer soppa så långt. och det gör det. Men jag kan inte riktigt se på stiften om det kommer soppa in till cylindrarna.


84 Inlägg
13 juli 2013
#8
Ejdersund skrev:
Okej. Jo det ska vara samma motor och styrsystem i grunden smile Men jag tror att problemet är att den inte får någon soppa. Skruvar bort slangen till btr:en och kolla så det kommer soppa så långt. och det gör det. Men jag kan inte riktigt se på stiften om det kommer soppa in till cylindrarna.

Kan ju vara att trycket är för lågt, kan du få dit en mätare? Själv kör jag bara med ett T-kors och en tryckluftsmätare från biltema, funkar fint för tillfällig mätning.

Du kan ju också lyfta av en fuelrail med spridare och se om det kommer något. Denna bilen har stått länge utan att vara igång va? Inget ovanligt att saker som btr och spridare torkar fast då. Provat att klämma (blockera) returslangen till soppan?

Mvh//Tobbe

619 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#9
ja den har stått ett par år. jag ska prova med en mätare ! Har ju faktiskt en extra från kompressorn i garaget tongue


84 Inlägg
13 juli 2013
#10
Ejdersund skrev:
ja den har stått ett par år. jag ska prova med en mätare ! Har ju faktiskt en extra från kompressorn i garaget tongue

Då har du lite grejer att testa nu då, lycka till smile

Nu ska jag ut i mitt garage och byta däck och bakdämpare på min 318 smile

Mvh//Tobbe

619 Inlägg
13 juli 2013
Trådstartare
#11
Tack ska du ha ! big_smile Lycka till själv tongue


84 Inlägg
14 juli 2013
#12
Hur har det gått, blivit nåt klokare?

Mvh//Tobbe

619 Inlägg
14 juli 2013
Trådstartare
#13
Klokare kan jag väll inte påstå :p soppan ligger runt 1,5 2 bar. Kunde inte få någon lampa att lysa när jag satte den till någon spridare.


Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
179 Inlägg
14 juli 2013
#14
Låter mer som om du har elfel, att spridarna inte får någon signal att öppna sig. Leta fram var styrboxen sitter och kolla kontaktstycket. Har själv varit med om att en bil har fått allt den ville men spridarna ville inte öppna sig och då var det oxid i kontaktstycket på styrboxen. Bytte styrbox och bilen gick klockrent sen.



Sök