3549
Sök

Mappning!

supersprutarN
12 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjena! smile
har gått och funderat lite på dedär med mappning, hur de funkar, och vad för program man använder sig av och likande, så tänkte höra om någon här g.org kan förklara lite djupare hur mappning av styrsystemet går till och till exempel program man använder och liknande.

Mvh Markus Speedfucker big_smile

German Engineering
9 083 Inlägg
4 juni 2013
#2
Mappning är en programmering som man gör med bilen för att optimera bilen till max samt att i det här fallet också kunna lägga in varvstopp, responssystem, ihopkoppling med ett övervakningssystem som mäter hur motor mår. Bilen är helt tom utan en bra mappning men för att få detta att fungera optimalt behövs ett avancerat motorstyrningsprogram/box. Det finns alla möjliga styrsystem som t.ex Autronic, Link, MaxxEcu, Vems osv. Dock vet jag inte vad det är för skillnad tongue

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

supersprutarN
12 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#3
CarpeDiem skrev:
Mappning är en programmering som man gör med bilen för att optimera bilen till max samt att i det här fallet också kunna lägga in varvstopp, responssystem, ihopkoppling med ett övervakningssystem som mäter hur motor mår. Bilen är helt tom utan en bra mappning men för att få detta att fungera optimalt behövs ett avancerat motorstyrningsprogram/box. Det finns alla möjliga styrsystem som t.ex Autronic, Link, MaxxEcu, Vems osv. Dock vet jag inte vad det är för skillnad tongue

tack så mycket för svaret big_smile

48 Inlägg
4 juni 2013
#4
CarpeDiem skrev:
Mappning är en programmering som man gör med bilen för att optimera bilen till max samt att i det här fallet också kunna lägga in varvstopp, responssystem, ihopkoppling med ett övervakningssystem som mäter hur motor mår. Bilen är helt tom utan en bra mappning men för att få detta att fungera optimalt behövs ett avancerat motorstyrningsprogram/box. Det finns alla möjliga styrsystem som t.ex Autronic, Link, MaxxEcu, Vems osv. Dock vet jag inte vad det är för skillnad tongue

Bra skrivet!


9 120 Inlägg
4 juni 2013
#5
Kan ju tillägga det att chiptrim är detsamma som mappning med, fast det är bara en optimering utav orginalmjukvaran ihop med orginalprylarna i motorn.


///M-Power
1 032 Inlägg
4 juni 2013
#6
CarpeDiem skrev:
Mappning är en programmering som man gör med bilen för att optimera bilen till max samt att i det här fallet också kunna lägga in varvstopp, responssystem, ihopkoppling med ett övervakningssystem som mäter hur motor mår. Bilen är helt tom utan en bra mappning men för att få detta att fungera optimalt behövs ett avancerat motorstyrningsprogram/box. Det finns alla möjliga styrsystem som t.ex Autronic, Link, MaxxEcu, Vems osv. Dock vet jag inte vad det är för skillnad tongue

Bra förklarat smile


German Engineering
9 083 Inlägg
5 juni 2013
#7
Putteliten skrev:
Kan ju tillägga det att chiptrim är detsamma som mappning med, fast det är bara en optimering utav orginalmjukvaran ihop med orginalprylarna i motorn.

Nja, inte riktigt samma sak va?

När du chippar din bil så laddar företaget i ett färdigt program som passar din typ av motor.

När du mappar så körs din bil på rullande landsväg/rototest/vanlig väg och alla parametrar justeras efter hur just din motor fungerar.

Den stora skillnaden är att mappning tar avsevärt mer tid och därför kostar mer pengar.

Mappning: mer precisare men dyrare.
Chippning: mindre precist men billigare.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 120 Inlägg
5 juni 2013
#8
CarpeDiem skrev:
Putteliten skrev:
Kan ju tillägga det att chiptrim är detsamma som mappning med, fast det är bara en optimering utav orginalmjukvaran ihop med orginalprylarna i motorn.

Nja, inte riktigt samma sak va?

När du chippar din bil så laddar företaget i ett färdigt program som passar din typ av motor.

När du mappar så körs din bil på rullande landsväg/rototest/vanlig väg och alla parametrar justeras efter hur just din motor fungerar.

Den stora skillnaden är att mappning tar avsevärt mer tid och därför kostar mer pengar.

Mappning: mer precisare men dyrare.
Chippning: mindre precist men billigare.

Japp så är det, men dom tar ju fram chippen på samma sätt som mappning. Fast dom går medelvägen och gör så att mjukvaran passar alla t.ex Audi A4 1,8T som har alla orginalprylar kvar i motorn.

Mappning är ju mera till för om du har bytt till större turbo, andra spridare, andra kammar. mm. mm.


1 705 Inlägg
5 juni 2013
#9
Putteliten skrev:
Japp så är det, men dom tar ju fram chippen på samma sätt som mappning. Fast dom går medelvägen och gör så att mjukvaran passar alla t.ex Audi A4 1,8T som har alla orginalprylar kvar i motorn.

Mappning är ju mera till för om du har bytt till större turbo, andra spridare, andra kammar. mm. mm.

Tänk på trimchip som typ en halvbra mappning.
Trimchip är som du säger anpassade för en viss typ av motor i en viss bil, men problemet är att även om du har två bilar av exakt samma modell så är dom ändå inte exakt likadana. Finns alltid marginaler som drar iväg åt olika håll. Färdiga trimchip har marginaler som kompenserar för detta, medans en individuell mappning görs precis exakt för just den bilen som mappas med exakt dom marginaler som just den bilen har.

Finns ju gott om trimchip som passar även om man har större turbo, andra spridare osv. Gäller ju bara att trimföretagen har färdiga chip för just den setup man har.


1 354 Inlägg
15 juli 2013
#10
Tråden är lite gammal, hoppas någon svarar :p

Om man tänker på motorns kondition/ välmående. Är det då bäst att mappa även om man har orgpryttlar eller några småsaker som jag har i min bil t.ex. Ett sportPANELfilter och ett sportavgassystem?

Forummoderator
26 389 Inlägg
15 juli 2013
#11
Mack855 skrev:
Tråden är lite gammal, hoppas någon svarar :p

Om man tänker på motorns kondition/ välmående. Är det då bäst att mappa även om man har orgpryttlar eller några småsaker som jag har i min bil t.ex. Ett sportPANELfilter och ett sportavgassystem?

Inte på grund av filtret, men har du bytt avgassystemet hela vägen inklusive downpipe eller är det halvsats?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 354 Inlägg
15 juli 2013
#12
Mack skrev:
Mack855 skrev:
Tråden är lite gammal, hoppas någon svarar :p

Om man tänker på motorns kondition/ välmående. Är det då bäst att mappa även om man har orgpryttlar eller några småsaker som jag har i min bil t.ex. Ett sportPANELfilter och ett sportavgassystem?

Inte på grund av filtret, men har du bytt avgassystemet hela vägen inklusive downpipe eller är det halvsats?

Hela vägen så klart, tänker på framtiden så hon kan andas och spotta ordentligt smile

Forummoderator
26 389 Inlägg
15 juli 2013
#13
Mack855 skrev:
Mack skrev:
Mack855 skrev:
Tråden är lite gammal, hoppas någon svarar :p

Om man tänker på motorns kondition/ välmående. Är det då bäst att mappa även om man har orgpryttlar eller några småsaker som jag har i min bil t.ex. Ett sportPANELfilter och ett sportavgassystem?

Inte på grund av filtret, men har du bytt avgassystemet hela vägen inklusive downpipe eller är det halvsats?

Hela vägen så klart, tänker på framtiden så hon kan andas och spotta ordentligt smile

Har läst lite på BSR:s hemsida, och chippar du så har du ju praktiskt taget "Steg 3" när du är klar, om du har både downpipe och avgassystem, så det hade ju inte skadat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 354 Inlägg
15 juli 2013
#14
Mack skrev:
Mack855 skrev:
Mack skrev:

Inte på grund av filtret, men har du bytt avgassystemet hela vägen inklusive downpipe eller är det halvsats?

Hela vägen så klart, tänker på framtiden så hon kan andas och spotta ordentligt smile

Har läst lite på BSR:s hemsida, och chippar du så har du ju praktiskt taget "Steg 3" när du är klar, om du har både downpipe och avgassystem, så det hade ju inte skadat.

Går man dit jag fick mitt system installerat så har man bara steg 2 med det som sitter nu och ett chip + ny soppapump. Men tbx till min fråga tänkte bara vad som är skonsammast för motorn om man nu vill envisas med att trimma. När man har det som sitter i min bil och ska chipa. Eller ska jag göra som en här sa till mig, inte mappa förens man gått längre som ny turbo, grenrör, spridare och sånt? :p

Forummoderator
26 389 Inlägg
15 juli 2013
#15
Mack855 skrev:
Mack skrev:
Mack855 skrev:

Hela vägen så klart, tänker på framtiden så hon kan andas och spotta ordentligt smile

Har läst lite på BSR:s hemsida, och chippar du så har du ju praktiskt taget "Steg 3" när du är klar, om du har både downpipe och avgassystem, så det hade ju inte skadat.

Går man dit jag fick mitt system installerat så har man bara steg 2 med det som sitter nu och ett chip + ny soppapump. Men tbx till min fråga tänkte bara vad som är skonsammast för motorn om man nu vill envisas med att trimma. När man har det som sitter i min bil och ska chipa. Eller ska jag göra som en här sa till mig, inte mappa förens man gått längre som ny turbo, grenrör, spridare och sånt? :p

Vad har du förresten för bil?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 354 Inlägg
15 juli 2013
#16
Mack skrev:
Mack855 skrev:
Mack skrev:

Har läst lite på BSR:s hemsida, och chippar du så har du ju praktiskt taget "Steg 3" när du är klar, om du har både downpipe och avgassystem, så det hade ju inte skadat.

Går man dit jag fick mitt system installerat så har man bara steg 2 med det som sitter nu och ett chip + ny soppapump. Men tbx till min fråga tänkte bara vad som är skonsammast för motorn om man nu vill envisas med att trimma. När man har det som sitter i min bil och ska chipa. Eller ska jag göra som en här sa till mig, inte mappa förens man gått längre som ny turbo, grenrör, spridare och sånt? :p

Vad har du förresten för bil?

Audi A3 2.0tfsi -08


Sök