3065
Sök

Tiptronic eller Geartronic

16 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Hej. Jag och min bror har ett litet argument och jag tänkte att ni på Garaget kunde lösa det åt oss.

Det är så att min bror ska köpa sig en V70. Och en av sina krav i sin V70 är att det ska vara tiptronic i bilen. Och när jag letar bilar med tiptronic på Blocket så får jag inte vars många resultat. Så jag gjorde mig en snabb googling och fick reda på att Volvo använder sig av termen "geartronic". Och jag sökte Blocket på "geartronic" och det gav betydligt mer resultat.

Min bror menar att tiptronic och geartronic inte är samma sak. Och jag menar att det är samma, bara olika namn från olika företag p.g.a licenser. Hur är det egentligen?

Jag skickade denna citat till honom men ändå så är han envis och säger att det ej är samma sak.
Wikipedia skrev:
"Tiptronic® is a registered trademark, and it is owned by German sports car maker Porsche, who licenses it for use by others such as Volkswagen and Audi.

Other manufacturers use Tiptronic-like systems under different names:

Acura: SportShift
Audi: Tiptronic
BMW: Steptronic
Ford (Australia): Sequential Sports Shift
Hyundai: Shiftronic, H-Matic
Infiniti: Manual Shift Mode
Jaguar: Bosch® Mechatronic
Lexus: E-Shift
Mazda: Sport AT
Mercedes-Benz: TouchShift
Mitsubishi: Sportronic
Vauxhall/Opel: Easytronic
Peugeot: 2Tronic
Pontiac: TAPshift
Saab : Sentronic
Smart : Softip
Volvo: Geartronic. "

Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2013
LModigh skrev:
Hej. Jag och min bror har ett litet argument och jag tänkte att ni på Garaget kunde lösa det åt oss.

Det är så att min bror ska köpa sig en V70. Och en av sina krav i sin V70 är att det ska vara tiptronic i bilen. Och när jag letar bilar med tiptronic på Blocket så får jag inte vars många resultat. Så jag gjorde mig en snabb googling och fick reda på att Volvo använder sig av termen "geartronic". Och jag sökte Blocket på "geartronic" och det gav betydligt mer resultat.

Min bror menar att tiptronic och geartronic inte är samma sak. Och jag menar att det är samma, bara olika namn från olika företag p.g.a licenser. Hur är det egentligen?

Jag skickade denna citat till honom men ändå så är han envis och säger att det ej är samma sak.
Wikipedia skrev:
"Tiptronic® is a registered trademark, and it is owned by German sports car maker Porsche, who licenses it for use by others such as Volkswagen and Audi.

Other manufacturers use Tiptronic-like systems under different names:

Acura: SportShift
Audi: Tiptronic
BMW: Steptronic
Ford (Australia): Sequential Sports Shift
Hyundai: Shiftronic, H-Matic
Infiniti: Manual Shift Mode
Jaguar: Bosch® Mechatronic
Lexus: E-Shift
Mazda: Sport AT
Mercedes-Benz: TouchShift
Mitsubishi: Sportronic
Vauxhall/Opel: Easytronic
Peugeot: 2Tronic
Pontiac: TAPshift
Saab : Sentronic
Smart : Softip
Volvo: Geartronic. "

Vad hävdar han att skillnaden skulle vara?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 507 Inlägg
23 juli 2013
Jag har hört att audis tiptronic är felbyggd från fabrik och efter ett tag pajar vissa ventiler som styr varvtalet så varvtalet vandrar upp och ner vid jämn gas. Kostar tydligen över 30000 att fixa.

Ang. ämnet så tolkar jag "tiptronic-like" som att de andra tillverkarna försökt efterhärma tiptronic och gjort egna verisoner på lådan.
Men jag kanske är ute och cyklar?

Mvh
/T
Senast redigerat av Tuggummimannen (23 juli 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2013
Tuggummimannen skrev:
Jag har hört att audis tiptronic är felbyggd från fabrik och efter ett tag pajar vissa ventiler som styr varvtalet så varvtalet vandrar upp och ner vid jämn gas. Kostar tydligen över 30000 att fixa.

Ang. ämnet så tolkar jag "tiptronic-like" som att de andra tillverkarna försökt efterhärma tiptronic och gjort egna verisoner på lådan.
Men jag kanske är ute och cyklar?

Mvh
/T

Inget som är sant för de "äldre" Audilådorna iaf (vet flertalet som rullat över 30k mil)
Senast redigerat av it_mutt (23 juli 2013)

1 507 Inlägg
23 juli 2013
Om det jag hört stämmer gäller det de nyare tiptronic. Har en bekant som fick lämna iväg sin a4 cab -04 med just detta problem.

Mvh
/T

Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2013
Tuggummimannen skrev:
Om det jag hört stämmer gäller det de nyare tiptronic. Har en bekant som fick lämna iväg sin a4 cab -04 med just detta problem.

Mvh
/T

Fast, då är det en 3.0Q?

Annars är det en multitroniclåda med tiptronic-funktion. Anledningen till strulet med CVT-lådorna är att Audi först sa att det inte krävdes några oljebyten, men ändrade detta senare till att det behövdes va 6000:e mil, vilket många totalt skitit i.

1 507 Inlägg
23 juli 2013
it_mutt skrev:
Tuggummimannen skrev:

Mvh
/T

Fast, då är det en 3.0Q?

Annars är det en multitroniclåda med tiptronic-funktion. Anledningen till strulet med CVT-lådorna är att Audi först sa att det inte krävdes några oljebyten, men ändrade detta senare till att det behövdes va 6000:e mil, vilket många totalt skitit i.

Ja, det var en 3.0. Ålrajt, det är så det ligger till. Tack för infon.

Mvh
/T

Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2013
Tuggummimannen skrev:
it_mutt skrev:
Tuggummimannen skrev:

Mvh
/T

Fast, då är det en 3.0Q?

Ja, det var en 3.0. Ålrajt, det är så det ligger till. Tack för infon.

Mvh
/T

En välfungerande CVT-låda är dock, i mitt tycke, helt underbar. Helt steglös och en förbrukning som i vissa fall är lägre än med manuell låda. Och då med möjligheten att växla själv när man känner för det (även om växlarna då endast är "virtuella", men iaf) eller tycker man behöver det

Sök