4242
Sök

Nya kylaren saknar fästen för IC:n, hur får jag fast den? - BMW E36 325 TDS

17 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
Ägnade 14 timmar (inklusive youtubande) åt att sätta i en kylare som följde med min bil när jag köpte den. Problemet var att den "nya" kylaren läckte som ett såll, så jag beställde en ny Nissens-kylare. Glad i hågen hämtade jag ut den i går, men när jag packar upp den ser jag att den saknar de skruvhål för intercoolern som finns på de två andra kylarna jag har.

Hur löser jag nu detta? Går det att låta IC:n sitta fast i de feta slangarna bara? Ska jag lämna in kylaren och låta någon svetsa dit fästen? Nån som sitter på ett universalknep? Någon kanske rent av har moddat dit Biltemas universal-intercooler? (Min läcker med största sannolikhet, så jag funderar på att sätta dit en ny.)

Det här med att byta kylare på den här bilen var ju ingen lek, och jag är inte så glad åt att behöva göra det igen. Nu vill jag gärna att det blir rätt från början, så jag slipper lägga mig och jävlas en tredje gång sen.

På förfrågan kan jag lägga ut bilder på eländet.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
4 augusti 2013
är det rätt kylare du fått? Visst kan man modda och göra saker och ting själv frågan är hur mycket tid man vill lägga ner på det. Var det stor skillnad på en original i pris och kanske finns en beg del att få tag i?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

17 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
Alltså, jag vet inte riktigt om jag fått rätt. Jag pratade väldigt ingående om intercoolernfästena med företaget jag köpte den av, så han bör ju ha hajat grejen, tycker jag. Problemet är att jag helst måste få igång bilen idag, annars pajar vår logistik. Semestern är slut och vi behöver två bilar igen.

Jag köper helst inte en beg. Det var en sån jag satte i och när de legat en stund så torkar packningarna gärna ihop (sade han på kylarverkstaden som jag pratade med). Problemet med BMW:s kylarkomponenter är också att gavlarna är gjorda i plast (även på IC:n) och slangfästena mattas med tiden. Det var därför jag bytte från första början - den övre kopplingen hade gått av och var lagad, vilket inte håller så länge.

Tyvärr är det ju ingen helt vanlig bilmodell heller, så beg kan vara lite svårt.

5 089 Inlägg
17 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
Det är en Nissens-kylare och den ser inte ut som original riktigt, nej. På originalkylaren finns ingen märkning, vad jag kan se.

17 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
Har hittat någon som kan hjälpa mig svetsa dit fästen för en universalintercooler. Kan bli intressant! Ska dock ringa till kylarverkstaden imorgon och höra mig för om det blivit något missförstånd.

17 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
Har hittat någon som kan hjälpa mig svetsa dit fästen för en universalintercooler. Kan bli intressant! Ska dock ringa till kylarverkstaden imorgon och höra mig för om det blivit något missförstånd.

Sök