3006
Sök

Skoda Octavia RS -03 Motorn dör. -:LÖST:-

2 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej.
Blir mitt första inlägg här på forumet.

Jag ska försöka att förklara så kort som möjligt... om det går.

Till problemet.


Det började för några månader sen med att bilen inte gick att starta när jag hadde gjort ett kortare stopp, typ en snabbis på ICA. Ibland startade den efter en stund, ibland om man knackade på säkringarna, iblan var man tvungen att använda startkablar.

Det här hände kanske med några veckors mellanrum, sen var allt frid och fröjd tills i slutet av förra veckan, då jag var in på ICA. Sen när jag ska åka iväg startade inte bilen, dagen efter fick jag hälp med startkablar. Men när jag körde hem tvärdog bilen, helt utan förvarning, inga hackningar från motorn, inga varningslampor, den bara dör som om man vrider av nyckeln under gång.

Så det jag har gjort hittils på bilen är att skruva loss säkringsdosan, jag har bytt laddningsregulatorn (fick för hög spänning, men det var min multimeter som visade 5V fel ), jag har satt en ny kabel mellan generatorn och batteri pga att plasten börjat smälta i säkringsdosan, vid batterit och nu senast har jag satt in ett nytt batteri, det gammla började bli dåligt.

Det finns inga felkoder.

Men felet kvarstår: Efter ca 15 min dör bilen (men inte om den står på tomgång) och jag måste vänta en bra stund innan den går att starta igen. Jag kan dock starta bilen tidigare om jag kopplar in ett extra batteri???

Om jag slår av bilen och försöker att starta den igen på engång så startar den inte ibland och vi de tillfällerna så går inte bränslepumpen igång, tror jag?

Brännslerelät blir varmt inte ajaj-varmt men inte långt ifrån.Typ, det blir obehaglit att hålla i efter en stund.

Så det jag misstänker är brenslerelä eller pump.

Någon som håller med eller har någon annan lösning?
Senast redigerat av Machnow (9 september 2013)

493 Inlägg
26 augusti 2013
#2
Hur ser de ute på din bil, har du säkringsdosa på batteriet på den?

Googlemaster

2 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
#3
Hej.

Kunde konstatera att det var ett glapp i bränslerelät, vilket gjorde att det blev varmt och då blev det avbrott i en sprucken lödning.

När relät sen blev kallt, så blev det kontakt igen.

Plockade isär och lödde om lödningen.

För övrigt var det allmänt ganska dåliga lödningar i relät.

//Mats


Sök