2513
Sök

Volvo 940 Ltt -95 Tickande Ljud Vid Gaspådrag

8 Inlägg
11 september 2013
Trådstartare
Hej!!

Jag noterade för några dagar sen helt plötsligt ett väldigt irriterande men litet missljud från motorrummet vid gaspådrag (lättast att uppfatta på 2an och 3ans växel) när man går över 3000 varv. Det är ett ganska tystlåtet "tickande" som ökar i tempo ju mer varvtalet ökar. Jag har skummat runt lite och någon antydde att man skulle byta spännrullen till drivremmen. Vad tror ni? smile Bilen har gått hur fint som helst innan och detta är irriterande!

Tack på förhand!

// turbo_lkpg

755 Inlägg
12 september 2013
oftast spridarna som tickar tongue

If you want to win, You mustn't loose.

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
8 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
Okej, tack! Ska kika på det big_smile

125 Inlägg
12 september 2013
Troligtvis ventillyftare som tickar? Bytt olja nyligen?

8 Inlägg
12 september 2013
Trådstartare
Ingen olja bytt nyligen! Köpte däremot Castrol olja och filter på mekonomen under gårdagen så kommer byta nu till helgen. Ibland är missljudet tydligt om man lyssnar noga och vissa dagar som bortblåst. Om det nu är som jag misstänker att det har att göra med ventilerna, är det svårt att åtgärda? roll Är nämligen relativt ny på att skruva tongue

8 Inlägg
13 september 2013
Trådstartare
Förövrigt, är det farligt att köra med? Lär dröja åtminstone innan jag kan åtgärda det smile

755 Inlägg
13 september 2013
brukar inte vara så farligt min tickar som fan big_smile

If you want to win, You mustn't loose.

125 Inlägg
13 september 2013
Nej det är ingen fara. Har för mig att man shimsar ventilspelet, finns shimsbrickor att köpa,
Häll i lite tjockare olja:)

1 008 Inlägg
14 september 2013
blåst grenrörspackning eller sprickor i grenröret kan också avge ett tickande ljud, speciellt sprickor då dessa kan krympa beroende på temperatur, 940 grenrören är rätt kända för att spricka..

8 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
Efter oljebytet är tickandet inte alls lika tydligt, kan knappt uppfatta något ljud längre även fast jag lyssnar noga! big_smile Ska även kika på grenrören bara för att som du antyder 240bns smile

Sök