3045
Sök

V70 TDI -98 Går dåligt och är segstartad, knackar väldigt högt!

3 259 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#1
Hej! Har nyss inhandlat en "åka i så länge" bil och hann inte med mer än 15mil innan den började krångla....

Bilen har gått som en klocka tills en dag som jag skulle till jobbet, fick köra säkerligen 2-3minuter på starten innan den hoppade igång på morgonen, den tände knappt och vitrök satan när man körde på startmotorn, när jag väl fick igång den så gick den bra men ett stort moln av vitrök täckte min parkering! Den ville dö lite mellan växlingarna(gick väldigt lågt ner på tomgången) och den stannade även en gång i en korsning men startade direkt igen... Vid sista rödlyset innan jag kom fram till jobbet så gasade jag ur den rejält, då svartrök den grymt mycket och började knacka väldigt högt, knackningen kom helt plötsligt och lät lika mycket hela tiden, varken mer eller mindre, motorlampan började lysa samtidigt och en ridå av svartrök följde efter bilen, stängde av bilen och fick inte igång den utan startgas någe mer efter det, den går när det står på tomgång men knackar extremet högt!! Låter som att en kolv slår i toppen ungefär... Låter från mitten av motorn, uppe i toppen, ej från blocket, har haft lös kammen och kollat på alla lyftare och inget ser konstigt ut, vakumpumpen är också bortkopplad, den knackar lika mycket för det..

Det knackar i takt med kammen, har haft motorn igång utan ventilkåpan på och tittar man på när kammen snurrar så knackar det exakt i takt med kammen, ungefär som att en lyftare skulle vara tvärslut, ett väldigt högt och metalliskt knackande, ungefär som att man slår med en hammare på motorn... Så det låter lite väl mycket för att vara en lyftare tycker jag...

Inte är det väl vanligt att vevlager eller kolvbultar ger sig på dessa motorer?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

6 638 Inlägg
10 april 2011
#2
Inte så att knacksensorn gick sönder då? Den ska ju styra insprutningen så motorn går jämnt och "tyst"

De/Dem

3 259 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
#3
Vart sitter den och hur kollar man upp den?

Kan tillägga att bilen inte går att varva mer än 2000varv, och då skakar hela motorn och en väldigt tjock vitrök bolmar ur avgassystemet!

Kan knacket och vitröken komma ifrån att pumpinställningen är helt galen? Det är ett väldigt högt knackande! Öronbedövande knack....

Går att det att ställa pumpen utan dator?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 292 Inlägg
10 april 2011
#4
Vitryker den så kan det ha med tex glödstiften att göra.. + att den blir grymt svårstartad.. kan åxå vara så att remmen på pumpen kuggat..

Eftersom du inte kan varva ur den så låter det som pumpen endå..  kolla inställningarna med hjälp av markeringarna på remskivorna... tror det finns sånna..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

17 Inlägg
15 september 2013
#5
Ifall någon fortfarande lider av detta problem så är det till 99% turbon som lagt av, det var det för mig iaf, vit/grå rökte som satan och varvade som sagt inte mer än 2000, det samlas även helvetes massa olja i intercoolern så den måste tömmas..mvh

Sothora <3
1 201 Inlägg
15 september 2013
#6
låter som kuggad pump.

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök