Tjenade skaffade mig en golf 3a idag 09/14 och fick med en gti cam till den vanliga 1.8l motorn, är det något man ska tänka på typ att nolla motorn , när man byter ut mot gti kammen ?
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på golfarna men jag antar att det är en 8V-motor med en överliggande direktverkande kam (dvs inga vippor).
Är det som på en Volvo 8V-rödblockare så gör man så här: Nolla motorn/kam. Lägg av kamremmen. Skruva loss kamdrevet. Ta loss ventilkåpan. Skruva loss kamaxelöverfallen lite i taget. Lägg överfallen på en kartongbit i samma ordning som dem ska sitta i toppen, gör en märkning på kartongen vad som är framåt på motorn. Ta försiktigt loss kamaxeln, man får bryta lite lätt men var försiktig och lossa lite i taget över hela kamaxeln. Stoppa dit den nya kamaxeln. Lägg dit överfallen i rätt ordning. Dra överfallen lite i taget i ett cirkelmönster för att sprida ut trycket jämnt över hela kamaxeln. Momentdra överfallen till rätt moment. Skruva dit kamdrevet. Montera ventilkåpan. Lägg på kamremmen.