3925
Sök

Storlek på högtalare i SAAB 9-3?

8 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Hej,

Någon som har koll på storlekarna (tum/cm) på de olika högtalarna i högtalarpaketen till SAAB 9-3 - vilka som passar till vilka platser; dörr, hatthylla mm?

Sedan undrar jag om om 6.5"-högtalarna som finns till framdörrarna är de som är tänkt att leverera bas, fylligt ljud om man inte vill trycka in en separat stor subbas? Alltså, om man idag har lite klen bas och om det blir bättre med 6.5" i framdörrarna?

Tack!

Tom S

2 271 Inlägg
27 september 2013
Tjena!

Lättare om du nämner vilken 9-3? og9-3 (gamla karossen/900) eller ng9-3 (sportsedan uppåt).

8 Inlägg
27 september 2013
Trådstartare
Självklart, missade att skriva det :-)

För min del handlar det om en 9-3 ´06 2.0T SS, men om tidigare/senare års karosser, fästen i dörrar, paneler mm fungerar är det intressant om man kan göra kap på skroten.

Det är väl Pioneer som finns i de flesta av modellerna (?). Tycker det generellt fattas lite info hos skroten, ibland storlek, ibland ohm-talet, ibland vart den passar, sällan effekt eller vilken stereo eller slutsteg som den är ämnad för.

Tacksam för hjälp!

Tom

2 271 Inlägg
27 september 2013
Eftersom du har en 06:a så bör det fortfarande vara harmann kardon burkar styrda av den enerverade fiberbusssen,

Fanns ju Premium 75/150/300W.
Kan ha fel nu men om jag minns rätt?

Premium 75W (drivs av enbart stereoenhet)
3x5" i panelen på 4 ohm (ink center) samt 4" i hatthyllan också 4 ohm
ICM1?

Premium 150W (Drivs av stereoenhet samt amp-1, slutsteg under förarstol)
3x5" i panel (ink center) 4 ohm  samt 4" i hatthylla 4 ohm
plus 6x5" i dörrarna i 2 ohm.
Gick att få med ICM2

Premium 300W (Drivs av stereoenhet samt amp-1, slutsteg under förarstol
samt amp-2, slutsteg i bagageluckan).
3x5" i panel (ink center) 4 ohm, 4" i hatthylla 4 ohm
plus 6x5" i dörrarna i 2 ohm.
Samt 6x9" i hatthyllan i 4 ohm.
ICM2 & 3, varav 3 ofta med Navi.

Va ett tag sen jag pillade runt med stereon men har för mig att original ser ut så.
Senast redigerat av lingua (27 september 2013)

8 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
Tack för hjälpen, Lingua!

"Enerverande fiberbussen"?

Så, mao, det finns inga högtalare i framdörrarna? Skulle det fungera att trycka i samma 6.5" högtalare som finns för 150W respektive 300W systemet i mina framdörrar - har min 75W stereo (förmodar jag) fler utgångar så att jag kan koppla in extra högtalare, klarar den av att driva dessa högtalare så länge jag håller mig till 2 ohm?

Tom

2 271 Inlägg
28 september 2013
Fiberbussen går mellan huvudenhet och slutsteg etc, egentligen inga problem alls till man börjar bygga biljud.
För att plocka signal till eftermarknadssteg brukar då folk antingen skarva in sig på högtalare i framdörrarna
alt löda in sig i amp-1 under förarstolen (så jag gjort).
Premium 300W kan man skarva in sig på 6x9" bak.

Har du minsta (Premium 75) så har du inga 6x5" i dörrarna eller 6x9" i hatthyllan  nej, men hålen är där.

För bättre ljud hade jag slängt i 6x5" i dörrarna samt dämpmatta, även 6x9" i hatthyllan och driva
dessa på eftermarknadssteg och eftermarknadsenhet.

8 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
Lysande, precis vad jag behövde veta - att jag kan köpa på mig ett/två par högtalare för att få lite extra djup utan att behöva ta upp extra hål eller byta huvudenhet.

Informationen blir bra att servera till personen som gör arbetet (inte jag).

Tack!

/Tom

Sök