3193
Sök

Framsystem, kit, midbasar... behöver en förklaring!

10 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#1
Tänker uppdatera framsystemet i bilen och har senaste tiden kollat på div olika kit. Tanken är att bygga om dörrsidorna för att få in iaf 2 högtalare.. ev fler.
Men under tiden jag börjar kolla runt så hittar jag en massa skrivelser om Midbasar, dom går att köpa i par och styck, olika prisklasser - allt från 300 och uppåt..

Vad är skillnaden på vanliga kit (högtalare och diskant) och midbasar?
Vad tjänar man på att köpa midbasar istället för kit?
Ska man köpa både kit och midbasar?
Och sedan den viktigaste frågan, hur ska detta kopplas in?

Vad jag verkar förstå så är högtalaren i kitten en midbas, och att man sedan har en lös diskant som man kopplar tillsammans på ett delningsfilter?

Kan någon snälla ta sig lite tid och förklara detta ordentligt!

559 Inlägg
28 september 2013
#2
ovlov123 skrev:
Tänker uppdatera framsystemet i bilen och har senaste tiden kollat på div olika kit. Tanken är att bygga om dörrsidorna för att få in iaf 2 högtalare.. ev fler.
Men under tiden jag börjar kolla runt så hittar jag en massa skrivelser om Midbasar, dom går att köpa i par och styck, olika prisklasser - allt från 300 och uppåt..

Vad är skillnaden på vanliga kit (högtalare och diskant) och midbasar?
Vad tjänar man på att köpa midbasar istället för kit?
Ska man köpa både kit och midbasar?
Och sedan den viktigaste frågan, hur ska detta kopplas in?

Vad jag verkar förstå så är högtalaren i kitten en midbas, och att man sedan har en lös diskant som man kopplar tillsammans på ett delningsfilter?

Kan någon snälla ta sig lite tid och förklara detta ordentligt!

Hej
Som du själv skriver så är det en midbas/mellanregister som ingår i ett kitsystem de har i regel ett brett frekvensregister i vissa fall ifrån 50Hz ända upp till ca 4kHz och där tar diskanten vid som går till ca 20-23000kHz. Det finns givetvis olika delningar rekommenderade efter vad det är för element beroende på vad de har för olika värden mm.

Rena Midbasar finns i regel i 3-vägs system där de har sitt register i flesta fall ifrån 50Hz till ca 250Hz och där tar ett separat mellanregister vid som  i det fallet spelar ifrån 250Hz till ca 4kHz och därefter tar diskanten vid.

Hoppas det gav lite klarhet.

Anledningen till att det finns rena Midbasar lösa är för att komplettera ett redan befintligt system eller för att man vill komponera sitt eget efter sin egen smak.

Jag undrar vad du ska bygga i för för bil och vad du vill ha för storlek på de element du önskar använda?

Det finns 5,25" kit och 6,5" kit, det finns färdiga kitsystem med dubbla midbasar/nmellanregister exempelvis detta som låter riktigt trevligt med  bra stamp i midbasen.
http://www.pmshopen.se/gladen-rs-165-dual/1103-0

Med vänliga hälsningar, Putte

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook


Sök