Har plockat ner växellådan nu för byte av koppling på min 940 med M90 lådan. Vad ska man byta när man ändå har skiten nere? Byter såklart tryckplatta, lamell och utrampningslager, men är det några packningar eller nåt som är bara idioti att inte byta när man ändå har den nere?
Kolla hur slitet dubbelmassesvänghjulet är i glapp så de inte bryter sönder lamellen. Bytte två lamell centrum inom kort tid på min turbo tills vi bytte svänghjulet då höll kopplingen.
Kolla hur slitet dubbelmassesvänghjulet är i glapp så de inte bryter sönder lamellen. Bytte två lamell centrum inom kort tid på min turbo tills vi bytte svänghjulet då höll kopplingen.
Svänghjulet är det nog inget fel på. Bilen har gått 26 000 och kopplingen blev helt plötsligt totalslut. Ska nog hålla några år till!
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.
Konstigt att det har gjort det på alla volvos med M90 jag har skruvat med, tror ju inte nån har varit där och suttit dit nått efter den lämnade Torslandafabriken...
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.
Konstigt att det har gjort det på alla volvos med M90 jag har skruvat med, tror ju inte nån har varit där och suttit dit nått efter den lämnade Torslandafabriken...
Sitter en bricka som sagt vilket även farsan intygar som var med och byggde rödblockarna.
Kopplingen är iallafall bytt nu! Tog 5h i lördags att riva lådan och tog 3h idag att få dit det igen.
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.
Konstigt att det har gjort det på alla volvos med M90 jag har skruvat med, tror ju inte nån har varit där och suttit dit nått efter den lämnade Torslandafabriken...
Sitter en bricka som sagt vilket även farsan intygar som var med och byggde rödblockarna.
Kopplingen är iallafall bytt nu! Tog 5h i lördags att riva lådan och tog 3h idag att få dit det igen.
Konstigt att det har gjort det på alla volvos med M90 jag har skruvat med, tror ju inte nån har varit där och suttit dit nått efter den lämnade Torslandafabriken...
Sitter en bricka som sagt vilket även farsan intygar som var med och byggde rödblockarna.
Kopplingen är iallafall bytt nu! Tog 5h i lördags att riva lådan och tog 3h idag att få dit det igen.
Skönt att den är bytt nu. Mycket som strulade ?
Ligger ju som sagt under bilen, tar ju längre tid. Sen är den ju inte bytt på 26 000 mil så allt sitter så hårt som det bara går. Var väldigt omständigt att plocka ner den innan man såg vart alla bultar satt och sådant. Sätta dit den gick alldeles kalas! Farsan lånade ett originalverktyg för centrering av lamell! Enda som strulade var att få dit den där avlånga runda bulten eller vad det kallas som sitter med en sprint.
En annan grej som är lite kul är för ett år sedan så lät det konstigt om bilfan. Tänkte inte mer på det och åkte runt ett tag så när jag kom hem så efter ett tag så lät det som att någonting skar i motorn och den höll på att dö. För att sedan gå helt normalt som den ska osv! Hittade vad det var idag, ett år senare. En M6 skruv som låg mellan svänghjul och motor. Ska vara Sexkantig men var idag fyrkantig så antagligen har den ramlat ner när tidigare ägare bytt givarn som sitter ovanför och skitit i att ta reda på vart den hamnade.