Robospine skrev:
en bra arbetsordning brukar vara:
dra en kabel från batteriets plus till steget, sätt en säkring så nära batteriet som möjligt, den beräknas efter kabelns area. plus brukar man dra på vänster sida eftersom batteriet ofta sitter där.
dra en kabel från en bra jordpunkt, t.ex. den kraftiga bulten för bältesjojogrejen som ofta sitter i bagageutrymmet (om det nu är i bagaget man ska ha steget) till steget. det är viktigt att det sitter ordentligt och blir bra kontakt mot karossen. rugga lite med slippapper eller nåt om det behövs för att blotta plåten/metallen under. givetvis gäller det att man väljer en punkt som verkligen har kontakt med karossen.
dra lågnivåkabel från stereon till steget, finns det en tunn tråd på lågnivåkabeln kan den användas som remote, annars drar man en brevid. remote kopplas ex. in på antennstyrningen på stereon. dessa drar man på motsatt sida som plusen ligger. koppla stereon.
koppla in plus och minus på steget, sedan petar man i säkringen fram (inte innan det är kopplat bak).
efter det kan man lägga in lågnivån och remoten.
Att man kopplar in strömförsörjningen (plus och minus) först och ser till att det är ok är för att man kan förstöra stereon och steget om man skickar på en plus med lågnivån inkopplad utan att ha ordentlig minus till karossen. då letar sig kraftiga strömmar genom de tunna signaltrådarna vilket kan göra att de brinner av. men detta gäller ju om det övriga funkar som ska endast om steget skulle vilja hoppa igång, alltså om det kommer ström på remoteingången på steget.
för demontering är det omvänd ordning som gäller. först lågnivå och remote, sen plus och minus (glöm inte att ta ur säkringen fram innan plus kopplas ur.
denna ordning är frömst för att man exempelvis inte ska dra igång steget och sedan komma på att jorden nog inte var så bra eftersom steget stängs av så fort volymen drogs upp. kraftanslutningarna ska sitta som berget och tåla att man rycker och sliter
lite i dem