3571
Sök

Mercedes-Benz C230 Kompressor misständer över 3000 varv?

414 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
Hej, har en C230 Kompressor som går orent över typ 2500-3000 varv. Den är i princip omöjlig att lura upp över 4000rpm. Bilen går oftast helt 100% perfekt på tomgång. ibland händer det dock att den går på 3 cylindrar (känns det som) men bara efter att man varvat med bilen. Bilen går klockrent att köra så länge man håller sig under ca 40% gas.
För att få upp den i 4000rpm måste man vara försiktig med gasen. Har bytt: LMM, tändstift, tändspolar. Så det kan vi utesluta. Kan en spridare fungera bra på tomgång men göra att bilen "misständer" på varv?
Kopplar jag ut vi säger spridare nr 4 då när bilen går orent på tomgång, då märker jag absolut ingen skillnad i gången. Kopplar jag på den och kopplar ur någon av dem andra spridarna hostar bilen ordentligt och dör tillslut. Jag misstänker därför spridaren. Någon som har andra ideer?

36 Inlägg
31 oktober 2013
mät motståndet (ohm) på spridaren som du misstänker då.

Tekniskt begåvad

414 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
Junior_93 skrev:
mät motståndet (ohm) på spridaren som du misstänker då.

Ä fyfan va jobbigt haha, måste leta upp min multimeter och klura ut hur man gör först.
Va på verkstad igår och kollade felkoder. Den gav felkod misständning på cylinder 1 och 4 (dessa två delar tändspole) Så antagligen är det den där jävla spolen som jag köpte beg som är defekt eller någon kabel som hör till tändningen på dem cylindrarna.

Sök