jag har skrivit hela proceduren på något forum för ett par år sedan. Kan inte minnas vilket dock
I korta drag. Motorn nollas, markering finns på svänghjulet.
Ventilkåpa bakre kamdrev och pumprem tas bort.
Låverktyg monteras i skåran bakom kammen, Är man pettig ställer man inte bakre låsverktyget med bladmått.
Kamrem tas bort.
Kamdrev lossas och knackas loss (sitter på kona)
Ny rem, spännare osv monteras.
Remmen skall spännas medans kamdrevet fortranade flyter.
När remmen är spänd skall drevet dras fast. Finns specialverktyg att hålla emot kamdrevet med.
Ta bort låsverktyg och vrid två varv, kolla remspänning och inställning.
Spridarrör demonteras
centrumplugg på pumpten monteras,
Antingen sätter man indikatornklocka direkt i hålet med hjälp av ett speciellt färste.
Eller monterar man en hävarm som gör att klockan sitter uppåt.
Spännare och löphul för pumpremmen monteras. Pumpen skall stå för markeringen.
Rem och bakre kamdev monteras. Drag inte fast bakre kamdrevet.
Sedan spänner du remmen.
Med hjälp av specialverkyg som du sätter i bakre kamdrevet vrider du kamdrevet mot rotationsriktning tills klockan stannar. Nolla klockan.
Vrid sedan i rotationsriktning tills du når inställningsvärdet (kommer inte ihåg vad det skall vara 0,28 ller 0,90 klingar i huvudet, men är högst osäker på det)
Håll emot bakre kamdrevet och dra åt skruven.
Backa motorn en bit bakom ÖD.
Dra sedan motorn till öd och kolla inställning.
Stämmer det inte tror jag att på dessa går att vrida pumpen,(på de 5cylindriga tror jag inte det går, då kan man justera som remspännarna istället) annars gör om proceduren med bakre kamdrevet.