3000
Sök

Mercedes Diesel Hjälp!!!!

6 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
#1
Har ett problem med min 108 CDI -03, som jag hoppas få hjälp med.
Bilen har varit svårstartad en längre tid och till slut startade den inte alls. Kollade mot dator och hade bara 30 bar i bränsletryck (ska ligga över 200 bar).
Bytte högtryckpumpen igår och bilen startade direkt. Körde 3-4 mil och slog av den, när jag sen skulle starta igen så fick jag gnugga ca 10-15 sek innan den gick igång.
Körde 3-4 mil hem igen och under vägen så accelererade jag på 2:an och helt plötsligt dör bilen (vid 3-4000 varv), samt att ESC? lampan börjar lysa.
Fick igång den igen på ca 10 sek, lampan slocknade och jag körde hem.
Slog av bilen och provstartade igen, gnuggade i ca 30 sek utan framgång.
Nu är den alltså helt död igen, precis som innan pump byte.
Nån vänlig själ som sitter på lite kunskap om detta?
MVH / Jocke

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
21 oktober 2013
#2
I bakkant på railröret under insuget på vänster sida (i färdriktningen) sitter en reglerventil som o-ringarna kan gå sönder på och då blir den svårstartad eller startar inte alls. Annars kan det vara nån spridare som läcker genom för mycket på retursidan så att den inte bygger railtryck.


2 024 Inlägg
22 oktober 2013
#3
Kollat så att bränslefiltret är ok? Många högtryckspumpar är känsliga för skit och riskerar att haverera rätt fort ifall filtret släpper igenom nåt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

6 Inlägg
28 oktober 2013
Trådstartare
#4
Filter bytt.
Är det ventilen som sitter i ändan på röret du menar g-man?
I så fall är den bytt nyss, utan resultat.
Hur får man lättast lös spridarna?

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
29 oktober 2013
#5
I ena änden på railröret (under filtret) sitter railtrycksgivaren och i andra änden så sitter ventilen.. man skruvar bort insuget och plastkåpan under insuget. Där under sitter spridarna iaf. Dom kan sitta hårt och dom kan släppa lätt..


Sothora <3
1 201 Inlägg
29 oktober 2013
#6
En eller flera spridare.. Enda rätta på CR motorer vid felsökning är att flödesmäta returbränslet på spridarna

Bildemonterare samt egen verkstad. !

6 Inlägg
7 november 2013
Trådstartare
#7
Vill meddela er hjälpsamma (TACK!!!) att felet troligen var en spridare. Efter bytet skulle jag testa om det var fler som läckte, å då small den igång direkt, (slog givetvis av omg).  Passade även på att byta glödstiften när jag ändå var på g. Det skulle jag inte gjort.  Tre gick bra men den fjärde gick av sad  Blir nog till att svetsa på något och hoppas på det bästa.


Sök