3166
Sök

Köpråd: BMW 330iT -03, är detta ett bra pris?

huh?
10 427 Inlägg
4 november 2013
#21
Bilköp är väl alltid en dålig affär wink Om du köper en bil för 50k nu så är den väl oavsett värd 25-30k om 2-3 år så det är nog inte så mycket som kan gå snett förutom rena storhaverier - just do it tongue


26 Inlägg
4 november 2013
Trådstartare
#22
steifan skrev:
Bilköp är väl alltid en dålig affär wink Om du köper en bil för 50k nu så är den väl oavsett värd 25-30k om 2-3 år så det är nog inte så mycket som kan gå snett förutom rena storhaverier - just do it tongue

Haha, jo man får väl tänka så smile Sen kan man jämföra med folk som köper bilar för 500k som sen efter bara något år är nere på 300k. Där kan man snacka om värdeminskning.

26 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#23
Tjo!

Nu har jag äntligen fått bilderna. Tar och skickar alla bilderna på rost och skador.

http://i.imgur.com/MSyfVwPh.jpg
http://i.imgur.com/OWDh8Ukh.jpg
http://i.imgur.com/WxK1tQWh.jpg
http://i.imgur.com/k6DjmwLh.jpg
http://i.imgur.com/RaQgIVSh.jpg
http://i.imgur.com/K4MOstvh.jpg
http://i.imgur.com/4iqVAuQh.jpg
http://i.imgur.com/tl8oBlwh.jpg
http://i.imgur.com/B62urcPh.jpg
http://i.imgur.com/0SogmRTh.jpg
http://i.imgur.com/Z8U0ZYRh.jpg
http://i.imgur.com/flC7eG9h.jpg
http://i.imgur.com/D7qcGiph.jpg
http://i.imgur.com/3OAisyUh.jpg

Sorry om det blev många bilder, men det är som sagt alla rostskador.
Spontant tycker jag inte det var så farligt, majoriteten av de större rostskadorna sitter ju på insidan av dörrar och baklucka. De flesta borde väl man kunna fixa själv hemma? Eller hur mycket tror ni en lackerare skulle ta för allting?

Snart dags att bestämma sig om den är värd priset. Känns taskigt att buda 45', men jag tänkte runt 47'-48'.
Den blåa -04:an såldes ju för mindre än 55', och den var ju fullutrustad, gått mindre, och hade rostskyddsgaranti.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2013
#24
När man har rollen som en spekulant är den mängden bilder bokstavligen talar som godis för en, eller talar jag för mig själv nu? Personligen är jag glad för så mycket information och bilder som möjligt och att en säljaren tar sig tid att ta den mängden bilder ser jag som ett tecken på att denne är seriös. Jag tänkte däremot dela upp bilderna i olika kategorier:

1. Bilderna på bakluckans spoiler och stötfångaren höger fram, vad den förstnämnda kräver beror på hur djupt ner i lacken skadan går. Är det färgskrap från garagedörren som syns och ligger på ytan borde det vara en enkel sak att åtgärda men har det gått ner eller genom lacken kräver det mer omfattande ingrepp. Skrapmärket höger fram hade jag personligen inte brytt mig om, ett märke där syns knappt på en E46 om du inte ligger ner bredvid bilen. Jag hade tyckt det varit tråkigt och förstår om du vill åtgärda det, men är det lönt att vara så petig med en över tio år gammal bil?
http://i.imgur.com/MSyfVwPh.jpg
http://i.imgur.com/OWDh8Ukh.jpg
http://i.imgur.com/B62urcPh.jpg

2. Följande bilder:
http://i.imgur.com/flC7eG9h.jpg
http://i.imgur.com/D7qcGiph.jpg
http://i.imgur.com/Z8U0ZYRh.jpg
http://i.imgur.com/RaQgIVSh.jpg
Sitter ute på plana ytor och är förmodligen orsakade av stenskott eller liknande som gjort hål i lacken, gör rent från rost (blästra helst) och fyll i lacken antingen med ett lackstift om du blir nöjd med det eller med mer omfattande metoder. Det finns några bra guider här på Garaget i hur man gör rent, skyddar mot ny rost, fyller upp och lackerar skador.

3. De här bilderna, http://i.imgur.com/tl8oBlwh.jpg och http://i.imgur.com/4iqVAuQh.jpg, visar en skada som inte sitter nära någon skarv utan verkar ha orsakats av att någon skavt mot ytorna. Sitter dörren som den skall, annars kanske det har orsakat märket på dörren och fått instegslistens kant att skava mot ytan under? Om rosten kommer från skav och ligger på ytan kan du åtgärda det på samma sätt som ovan, men sitter dörren lite fel och skaver bör det justeras. Inte svårt men kräver lite tid och tanke om du skall göra det själv.

4. Den här bilden, http://i.imgur.com/3OAisyUh.jpg, visar egentligen ingen rost i klassisk mening utan är ett typfel på BMW´s S760A-lister vilket beror på bristande underarbete. Du kan byta ut listen mot en ny eller begagnad del av samma sort eller mot någon annan del som inte har samma sjukdom. Man kanske även kan skrapa rent och behandla de skadade områdena för att sedan lacka alla listerna med t.ex Plastidipp som många på forumet brukar förespråka?

5. Övriga bilder visar precis de områden som BMW E46 brukar drabbas vid, och beror det på den svagheten som finns på E46 beror svårighetsgraden på hur långt ner i och/eller längs falsarna det krupit. Att få rent ytan och klä upp den igen kan man alltid göra, men skall det hålla en längre period måste det bli helt fritt från rost och det är ingen rolig uppgift om det kryper nere i falsarna.

Jag vill påpeka att jag har ingen yrkeserfarenhet överhuvudtaget inom det här området utan utgår från den erfarenhet jag har i kombination med en glad amatörs spekulationer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
6 november 2013
#25
Bilen såg ju skaplig ut, värre om det hade varit bulor, stora repor mitt på dörrar och en massa sådant elände.
Mycket av det där går nog att fixa själv med lite förarbete och lackstift - så att det ser någorlunda acceptabelt ut efteråt om man nu inte har som mål att ha en utställningsbil. Kan nästan vara skönt att ha en liten skada (tex frontspoilern) på en brukis, för man brukar ju förr eller senare lyckas med någon skada själv och då svider
det mindre om man redan har en inte allt för stötande skada från början tongue (haha).
Hade varit intressant se hur skarvarna mellan bakspoiler och karossen vid hjulhusen bak ser ut, men
kanske helt enkelt har klarat sig från rostangrepp.


26 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#26
Tack för svaren. Nä, utställningsskick behöver den ju inte vara, men jag vill ju gärna fixa det som är mest iögonfallande. Jag tror nog jag ska kunna fixa de mindre rostangreppen, dock kanske jag vill lämna det större rostangreppet på höger hjulhus till en lackerare...
Nu har jag ju bara skickat bilderna som visar bilens DÅLIGA sida, överlag så är den väldigt snygg och fräsch inuti! T.ex http://i.imgur.com/YMRzJtHh.jpg

Just nu lutar det åt ett köp! Manuella 6-växlade 330iT växer ju inte direkt på träd, och jag kanske ångrar mig efteråt annars. Också är det svårt att hitta en som har få ägare och är välskött. Han kanske lägger ut den på Blocket och får den såld för 60' på en gång. Ska i alla fall försöka få den för under 50'.
Nu gäller det bara att försöka få sin egna bil såld till ett vettigt pris!

huh?
10 427 Inlägg
6 november 2013
#27
Tycker det låter som en keeper om du får den till bra pris. Kanske tom går att göra lite vinst på den om man lägger lite "elbow grease" på att snygga till den, om du inte skulle vara nöjd osv. En kompis har lyckats med det minst en gång, köpt en bil för ~85000, snyggat till den och sedan sålt den ungefär ett år senare för mer än inköpspriset. Bygger ju iofs på bra pris från början smile

Manuell 6-växlad 330 med m-sportpaket dessutom - kommer nog alltid att gå att sälja. smile


26 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#28
Sådär, då har jag lagt ut min egna bil på Blocket och hoppas få den såld så att jag kan få köra BMW igen smile


Sök