När man har rollen som en spekulant är den mängden bilder bokstavligen talar som godis för en, eller talar jag för mig själv nu? Personligen är jag glad för så mycket information och bilder som möjligt och att en säljaren tar sig tid att ta den mängden bilder ser jag som ett tecken på att denne är seriös. Jag tänkte däremot dela upp bilderna i olika kategorier:
1. Bilderna på bakluckans spoiler och stötfångaren höger fram, vad den förstnämnda kräver beror på hur djupt ner i lacken skadan går. Är det färgskrap från garagedörren som syns och ligger på ytan borde det vara en enkel sak att åtgärda men har det gått ner eller genom lacken kräver det mer omfattande ingrepp. Skrapmärket höger fram hade jag personligen inte brytt mig om, ett märke där syns knappt på en E46 om du inte ligger ner bredvid bilen. Jag hade tyckt det varit tråkigt och förstår om du vill åtgärda det, men är det lönt att vara så petig med en över tio år gammal bil?
http://i.imgur.com/MSyfVwPh.jpghttp://i.imgur.com/OWDh8Ukh.jpghttp://i.imgur.com/B62urcPh.jpg2. Följande bilder:
http://i.imgur.com/flC7eG9h.jpghttp://i.imgur.com/D7qcGiph.jpghttp://i.imgur.com/Z8U0ZYRh.jpghttp://i.imgur.com/RaQgIVSh.jpgSitter ute på plana ytor och är förmodligen orsakade av stenskott eller liknande som gjort hål i lacken, gör rent från rost (blästra helst) och fyll i lacken antingen med ett lackstift om du blir nöjd med det eller med mer omfattande metoder. Det finns några bra guider här på Garaget i hur man gör rent, skyddar mot ny rost, fyller upp och lackerar skador.
3. De här bilderna,
http://i.imgur.com/tl8oBlwh.jpg och
http://i.imgur.com/4iqVAuQh.jpg, visar en skada som inte sitter nära någon skarv utan verkar ha orsakats av att någon skavt mot ytorna. Sitter dörren som den skall, annars kanske det har orsakat märket på dörren och fått instegslistens kant att skava mot ytan under? Om rosten kommer från skav och ligger på ytan kan du åtgärda det på samma sätt som ovan, men sitter dörren lite fel och skaver bör det justeras. Inte svårt men kräver lite tid och tanke om du skall göra det själv.
4. Den här bilden,
http://i.imgur.com/3OAisyUh.jpg, visar egentligen ingen rost i klassisk mening utan är ett typfel på BMW´s S760A-lister vilket beror på bristande underarbete. Du kan byta ut listen mot en ny eller begagnad del av samma sort eller mot någon annan del som inte har samma sjukdom. Man kanske även kan skrapa rent och behandla de skadade områdena för att sedan lacka alla listerna med t.ex Plastidipp som många på forumet brukar förespråka?
5. Övriga bilder visar precis de områden som BMW E46 brukar drabbas vid, och beror det på den svagheten som finns på E46 beror svårighetsgraden på hur långt ner i och/eller längs falsarna det krupit. Att få rent ytan och klä upp den igen kan man alltid göra, men skall det hålla en längre period måste det bli helt fritt från rost och det är ingen rolig uppgift om det kryper nere i falsarna.
Jag vill påpeka att jag har ingen yrkeserfarenhet överhuvudtaget inom det här området utan utgår från den erfarenhet jag har i kombination med en glad amatörs spekulationer.