2602
Sök

Ascona A

20 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en ascona a med en 2,0 cih 5-växlad låda. Häromdagen så hördes ett klingande ljud från kardanen,och en stund efter så slutade den att driva. Ja,allt sitter som det ska på kardanen från låda till bakaxeln. Skumt sad


Eigenbrötler
1 237 Inlägg
20 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#3
Jo,nu har jag kollat. Kardanen snurrar,men hjulen står stilla. Kan det hänt något med bakaxeln eller axeln innan bakaxeln tro?


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 november 2013
#4
kolla om axeln i struten är hel, kan vara av där om inte något i bakaxeln rasat

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

20 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#5
Ok. Men om den har gått av i struten,måste man plocka ab bakaxeln då? Eller vad är bäst att göra?


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 november 2013
#6
tror inte du måste ha av den, men just och inspektera skador ev om splines i pinjong axel är hela

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

20 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#7
Ok,ska ge mig på det imorgon. Detta ska bli en kul bil på isen i vinter innan den totala renoveringen påbörjas, En vassare kopia på den jag hade när man var 18. Det ska bli kul o skruva igen :-)


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 november 2013
#8
det ÄR alltid lika kul med Opel smile en riktigt bil smile
glömde fråga, vad var det som gjorde det small undertill?? Gjorde du en burn-out som resultera situationen?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

20 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#9
Nej,jag köpte den för 2 veckor sedan. När jag körde den hem så klingade det i kardanen,och man kände att det samtidigt dunkade till i golvet. Men efter en stund så slutade det,och hände inte mer på en vecka. Sen körde jag lugnt på grusvägen och det klingade till,sen la den av att driva bara.


20 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#10
Men av däcket att dömma som satt på,så har det nog burnats en del :-)


20 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#11
Jodå! Jag plockade bort kåpan på klumpen. Där ramlade det ut 2 stycken små kuggdrev. Härligt må en säga! :-(. Vad gör man om man vill sätta dit en lamelldiff. Någon som kan förlkara för mig tro? Ock vad ligger en sån diff i för pris?


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 november 2013
#12
ahhhh, ett sprängd diff. Inte ovanligt man burnar att man skjuter dessa. Lamellad diff varierar men inte så vanskligt dyrt som man tror. Dock är det tyvärr folk som begär fantasisummor som de vore gjorda i guld. Kolla blocket, osc-forumet bl.a

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

20 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#13
Men finns det firmor som säljer dessa?


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 november 2013
#14
conny67 skrev:
Men finns det firmor som säljer dessa?
kolla med http://www.opeldelar.se/

han har massor men priser lite i överkant dock, men som sagt har han väääääääldigt mycket och udda grejer wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

20 Inlägg
14 november 2013
Trådstartare
#15
Ok,det ska jag göra. Tack :-)



Sök