3490
Sök

Besiktiga bilen när den är chippad? Volvo 855 T5 -97

1 253 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#1
Tänkte bara höra hur bes är med chippade bilar... Min är en volvo 855 T5 -97 och den har steg 3 chip autotech, större spridare, GLT kammar, 3" från Katten. Dump och öppet filter. Hur mycket måste jag ändra innan bes i februari? De gillar väl inte öppen dump? Men måste väl trimma ner den antar jag innan man åker in eller vad säger ni. Tips på åtgärder innan bes tas gärna mot smile

Lev livet nu innan det är för sent

64 Inlägg
19 november 2013
#2
Jag själv. Och många många andra har bes med trimmat. Och min iaf har gått igenom med 3" hela vägen 19T turbo osv osv ca 320+- hk. Inga bekymmer.

2 452 Inlägg
19 november 2013
#3
det enda dom skulle kunna klaga på är den öppna dumpen om besiktningsgubben är tjurig,vet jag att vissa har fått avslag på...annars är det bara o rulla igenom ju..

döden kommer tillbaka

785 Inlägg
19 november 2013
#4
Bara den ser orginal ut i motorrummet så brukar det vara lugnt.
Släng tillbaka orginal luftburk för att "dölja" vad du gjort. En nitisk beiktningsgubbe kan börja rota i den om det är för uppenbart.

Its not the fart that kills, its the smell...

1 253 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#5
så ser det ut

http://forumbilder.se/CG4JA/20130630-164628.jpg?width=150

Lev livet nu innan det är för sent

Dahlgren
450 Inlägg
19 november 2013
#6
Inga problem att få igenom trimmade bilar.
Men jag hade bytt ut den öppna dumpen mot en återcirkulerande dump.
Då slipper man byta vid besiktning.
Eller ta bort den helt och hållet permanent


785 Inlägg
19 november 2013
#7
Byt dumpen så e det mindre i ögonfallande.

Its not the fart that kills, its the smell...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
19 november 2013
#8
turbodeath skrev:
det enda dom skulle kunna klaga på är den öppna dumpen om besiktningsgubben är tjurig,vet jag att vissa har fått avslag på...annars är det bara o rulla igenom ju..

kan alltid hoppas att om den sitter kvar att dom sätter en reggbes så slipper trådskaparen åka och sura ner miljön till ingen nytta..

borde vara förbjudet att ens köpa sånna där ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
19 november 2013
#9
Fredde_Vette skrev:
Bara den ser orginal ut i motorrummet så brukar det vara lugnt.
Släng tillbaka orginal luftburk för att "dölja" vad du gjort. En nitisk beiktningsgubbe kan börja rota i den om det är för uppenbart.

en nitisk bes gubbe sätter reggning utan att ens öppna locket för dom känner direkt att den är chippad.

fast dom mesta skiter i det. jag föredrar att rulla in orginal tar högst 30sec att byta box så det finns ingen anledning att rulla in chippat och riskera något. så roligt är det inte att krångla efter att ha fått föreläggande om reggbesiktning

Kör fort så hinner inget hända...

406 Inlägg
19 november 2013
#10
Growe skrev:
en nitisk bes gubbe sätter reggning utan att ens öppna locket för dom känner direkt att den är chippad.

fast dom mesta skiter i det. jag föredrar att rulla in orginal tar högst 30sec att byta box så det finns ingen anledning att rulla in chippat och riskera något. så roligt är det inte att krångla efter att ha fått föreläggande om reggbesiktning

O hur skall han ha belägg för det då menar du? Är det hans tränade högerfot som känner av om laddtrycket har ökat några hekto?
Såvida ingen kommer in med en bil med 500hk som uppenbart är modifierad så har jag ytterst svårt att tro att en bil som är helt original förutom chippad box skulle vara i farozonen för att bli reggad. Finns liksom inget som styrker eventuella effektökningar.


31 Inlägg
20 november 2013
#11
Eftersom Volvo 850 T5 är en väldigt vanlig bil har besiktningsteknikerna lärt sig ett o annat om modellen o vad de ska kolla efter. En öppen dump räknas som öppen vevhusventilation o ska ge nedslag direkt. Men småtrim överlag brukar dom inte säga nått om, men sitter där ett extraktorgrenrör och värsta plenumkammaren etc lär man åka dit på en reg besiktning ^^

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
20 november 2013
#12
det räcker att montera orginalslang mellan IC och spjäll och sedan original luftburk så kommer de inte se något...


4 586 Inlägg
20 november 2013
#13
När dom öppnade huven på min 850 t5a så kollade dom enbart övre motorfästet. påpekade dock att turbon inte såg orginal ut och att den öppna dumpen var fin.

Steg 3 autotech chip

Lät gott gjorde den med. 3" med en dämpare och ny kat för dagen big_smile

Lät han som besiktade ta en längre tur än bara runt hallen. Nöjd blev han och inget återbesök

Min bil såg ut såhär när jag besiktade

https://www1.garaget.org/archive/25/24718/210924/210924-2231625.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (20 november 2013)


1 679 Inlägg
20 november 2013
#14
Har besiktat min 850R en gång med dump men åkte dit senare av polis och fick ombes av dom.
När jag bytte till återcirkulerande så har bes inte brytt sig,
Har bsr steg 3 chip, 3tum från turbo med sportkat och en dämpare smile



Sök