2651
Sök

ska åka och chippa bilen i veckan men innan har jag lite frågor

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#1
som sagt så ska jag åka å chippa bilen i veckan men har lite funderingar.
det är så att en kompis som chippade sin rs så fick han problem med att lmm gick sönder tillsammans med öppet filter. han hade aldrig haft problem med att köra med öppet luftfilter innan han chippade den. nu måste han köra med orginalburken.

min fråga är nu om han bara hade otur?

tänkte också passa på att fråga lite om itsfun vs bsr ser att bsrs chip kostar bra mycket mer och man får ut ytterligare 5 hästar. är det värt kostnaden?


4 767 Inlägg
30 april 2007
#2
Jag hade kört på ett BSR-chip alla dagar i veckan.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#3
Erick skrev:
Jag hade kört på ett BSR-chip alla dagar i veckan.

Mvh
Erick
kan du motivera varför?


1 163 Inlägg
30 april 2007
#4
Var det inte itsfun chipsen som hade varit så dålig?
Var tal om det någonstans... Bsr har man bara hört gott om annars.


Rent A Retard !
674 Inlägg
30 april 2007
#5
skulle oxå kört med bsr ppc.. verkar lätt som bara den.. sen har väl bsr bättre garantier än its fun ? kanske e ute och cyklar men ändå lol

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

4 767 Inlägg
30 april 2007
#6
Är också av uppfattningen att BSR har ett större kunnande och tillverkar bättre programvaror än itsfun gör. Kanske ger samma effekt, men den ena kanske sliter mer på motorn än den andre.. Detta är vad jag läst mej till i många trådar på olika forum. Har ingen personlig erfarenhet av itsfun chip. Därimot har har både vänner och släkt som använt sej av BSR med mkt goda resultat.

Du får hänga i ett steg 3 dusty, så kan vi racea på motorvägen påväg hem från jobben varje dag big_smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#7
Erick skrev:
Är också av uppfattningen att BSR har ett större kunnande och tillverkar bättre programvaror än itsfun gör. Kanske ger samma effekt, men den ena kanske sliter mer på motorn än den andre.. Detta är vad jag läst mej till i många trådar på olika forum. Har ingen personlig erfarenhet av itsfun chip. Därimot har har både vänner och släkt som använt sej av BSR med mkt goda resultat.

Du får hänga i ett steg 3 dusty, så kan vi racea på motorvägen påväg hem från jobben varje dag big_smile

Mvh
Erick
nu börjar de komma vettiga svar. nu fattas bara att itsfunfolket ska säga sitt smile

i vinter hade jag tänkt att få ur cirka 340 hästar ur min tjeckiska porsche så nästa sommar då blir det kalas.


73 Inlägg
30 april 2007
#8
BSR har ju den underbara funktionen att du lätt kan själv uppdatera den programvaran när om eventuellt BSR hittar fel i deras konfig. Alt om du vill ta bort den för att felsöka problem som ev. uppkommit osv.

SÅ själv valde jag BSR på dels dessa grunder. Tog max 15minuter att få bilen +45HK/110Nm vassare. - den tiden klarar aldrig de andra som löder in chipén.

Fråga dem även om du bör fylla upp med 98 oktanig soppa om du kör Bensin - för det är den halten som de mappar i sina program. Ang Diesel ring & fråga.
Senast redigerat av HJacobsson (30 april 2007)

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
30 april 2007
#9
BSR har juh inte ens chippa till min bil .. surt sa räven...

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

Administratör
2 978 Inlägg
30 april 2007
#10
www.vtech.se har jag chippat min skoda och det blev väldigt bra bättre kundservice än den dom ger vet jag inte nån som har. Dom finns representerade i malmö, götet och södertälje billigare än bsr dock så får du ingen egen box att leka med som låser sig osv.... Angående lmm så hade han nog bara otur för jag vet massvis med folk som kör med öppetfilter utan att lmm går sönder dock tror jag inte det ger nån mer effekt.... Hälsa ifrån Goffen så får du rabatt smile
Senast redigerat av Goffen (30 april 2007)

En kopp av den svarta såsen...

DFFL
9 020 Inlägg
30 april 2007
#11
Goffen skrev:
www.vtech.se har jag chippat min skoda och det blev väldigt bra bättre kundservice än den dom ger vet jag inte nån som har. Dom finns representerade i malmö, götet och södertälje billigare än bsr dock så får du ingen egen box att leka med som låser sig osv.... Angående lmm så hade han nog bara otur för jag vet massvis med folk som kör med öppetfilter utan att lmm går sönder dock tror jag inte det ger nån mer effekt.... Hälsa ifrån Goffen så får du rabatt smile
Det skiljer inte mycket på priserna mellan Vtech och BSR.
5900 hos vtech och 7900 hos BSR för min bil iallafall. (180hk motorn hos Vtech)

Jag ska in till BSR med min bil innan sommaren för PPC-dosa och luftfilter.
Tror faktiskt att jag kommer bli nöjd.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

ST
121 Inlägg
30 april 2007
#12
dusty skrev:
som sagt så ska jag åka å chippa bilen i veckan men har lite funderingar.
det är så att en kompis som chippade sin rs så fick han problem med att lmm gick sönder tillsammans med öppet filter. han hade aldrig haft problem med att köra med öppet luftfilter innan han chippade den. nu måste han köra med orginalburken.

min fråga är nu om han bara hade otur?

tänkte också passa på att fråga lite om itsfun vs bsr ser att bsrs chip kostar bra mycket mer och man får ut ytterligare 5 hästar. är det värt kostnaden?
Haft öppetfilter och Tuningchip på en RS utan problem. Otur?cool

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
30 april 2007
Trådstartare
#13
låter fint dedär med uppdatering av programvaran.
men smakar de så kostar de (nästan dubbelt än vad itsfun kostar)


Administratör
2 978 Inlägg
30 april 2007
#14
Min kompis hade en ppc till sin RS1 Octavia och den låste sig o grejjer och funkade bara varannan gång. En gång fick han ta bärgare till vag för då startade bilen inte alls efter ppc uppladdningen........ Givetvis kan han haft otur med sin ppc...

En kopp av den svarta såsen...

2 911 Inlägg
30 april 2007
#15
Itsfun (jörgen weise) har chippat bilar sedan 1985, många många fler chippningar gjorda, och då priserna är Sveriges lägsta kommer mycket halvskabb till bilar som ska chippas vilket då också resulterar i endel haverier.

Tror ni på fullaste allvar, att Jörgen skulle ta fram mjukvara till bilar under 23 år som är dålig? av vilken anledning liksom.
Bilar går sönder både utan och med chip, om man chippar bilen och tänker på att man inte får en rymdraket och kör som folk, chip kan snabba på den processen och då är det ju självklart jätteenkelt att skylla på chippningen.

Itsfun, BSR, Vtech, Superchip o.s.v., de flesta funkar lika bra, det är support och service runtom som skiljer sig.

Har ni en motor som är välservad och ni kör som folk (gasa till ibland gör såklart inget) och ger fasiken att hitta på massa yada-yada med konstiga avgassystem och annat så kommer det hålla precis lika bra som utan chip, oavsett varifrån chippet kommer.

Kör hårt, vraka och välj.

--
Jag må vara partisk då jag säljer Itsfuns mjukvara, men, skulle Itsfuns mjukvara vara skit skulle jag såklart sluta sälja det på direkten och sälja någon annans mjukvara istället, vi chippar en hel del bilar och har ännu inte råkat ut för något konstigt.
Den dagen, om den kommer, att itsfun släpper dåliga prylar kommer jag också sluta sälja det, så enkelt är det.

Colaberoende
1 219 Inlägg
30 april 2007
#16
Ska du chippa din så tycker jag garanterat att du ska åka till Ace i Borås. Nära och bra + att dom har gott rykte. Lmm brukar ta stryk när det gäller detta med filter.

/Ena


1 723 Inlägg
30 april 2007
#17
Ena skrev:
Lmm brukar ta stryk när det gäller detta med filter.

/Ena
iaf jag är övertygad om att LMM tar stryk pga:

För mycket olja
Dåligt rengjort
Dålig kvalitet på filtret

inte för att det är ett öppet filter.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
1 maj 2007
#18
Superchip ska du/alla hålla sej ifrån.
Dom är inkompetenta klantar, Både leverantören superchip och till 90% alla som monterar dom.

Jag chippade min Mazda 323gtx, Efter monteringen så höjde dom laddtrycket till 1bar.
- Och jag frågade speciellt om org grejerna skulle hålla för allt.
Jajamen inga problem.

Turbon som satt på började bli lite sliten.(lagrena). Så jag skaffade en utbytes från GIK och efter väldigt lugna inkörningsmil. Så gick denna turbo ochså sönder. Kontaktade gik och dom sa att jag hade hällt sand i oljan, WTF.!!! Men jag fick den andra till ett reducerat pris.

Nu jävlar tänkte jag nu ska jag vara ULTRA seriös.Bästa oljan,extremt lugna inkörnings mil och ett till olje byte efter inkörningen. Men den jävla turbon gick också i lagrena efter ett tag.
Jag hade inga problem med oljetryck eller ngt,det kollades noga flera gånger. Det var klåpar firman som installerade chippet som glömmde att säga att turboaggregatet inte klara mer än 0,7bar. och dom skruvade upp det till 1bar.

Så jag tror inte det är så stor skillnad mellan chippen,utan det är var man åker.Som är den största skillnaden..
Antagligen så åker man till ngn som vet vad dom snackar om eller så åker man till muppen som tankar ner programvaran till sin lilla mojäng och kopplar in den till bilens diagnostik uttag eller databoxen.
-Jag gjorde det andra misstaget,Jag trodde att muppen kunde nått. Eftersom dom levererar ganska många motorer till svenska rallybilar..

Så åk till ngn som har kunskap,och kunskap brukar kosta. Så mitt nästa trim val är inte svårt.

Diesel is the blood of satan.


Sök