3862
Sök

Saltbilen kör redan!!!! Hur tänker man?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 november 2013
#21
Var nere i täby och jobba förra veckan, hela helgen och början av denna vecka, när vi i tisdagsmorgon skulle åka från scandic täby så varnade receptionisten oss om att det var kallt (var ju bara 5-6 minus) och halt, men att dom hade halkbekämpat (som hon så fin kallade det, dvs salta) men vi påpekar att det gör inget för vi har ju dubbdäck, då såg hon ut som ett levande frågetecken, precis som om det var nått speciellt med dubbdäck nu?

Skrattade inombords och tänkte för mig själv, jävla sörlänningar.. smile


Var även nere i Askersund och jobbade för några veckor sedan och när jag åkte hem och passerade örebro så mötte jag saltbilen trots att det var ca 6 plusgrader ute, tänkte samma sak då med för mig själv smile
Senast redigerat av _Glenne_ (30 november 2013)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 november 2013
#22
Nu har det varit varmt ett par veckor så att man ta mej fan knappt hunnit ut på riksvägen innan hela bilen är täckt med saltlösning, men idag var det istället halt på vägen! Man har låtit bli att salta när det väl hade behövts. Ridå!
Går man efter almanackan och saltar typ tis/tors oavsett väder istället för att fälla upp persiennerna och faktiskt kolla hur det ser ut ute?
Men visst, alla dagar de låter bli att salta är bra dagar smile
Senast redigerat av Andromeda (30 november 2013)


939 Inlägg
30 november 2013
Trådstartare
#23
hoppas vi får under 15- konstant då funkar inte saltet å då kan de tömma ur hur mycket de vill^^

236 Inlägg
30 november 2013
#24
Nightmare89 skrev:
hoppas vi får under 15- konstant då funkar inte saltet å då kan de tömma ur hur mycket de vill^^

Då får vi människor lida istället för bilarna wink

Jag har skickat ett PM till dig, check it.

Power is measured in dB

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
30 november 2013
#25
Nja, -15 är väll inget att lida för, det är ju rätt lagomt på vintern.. Värre när det närmar sig -30 smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

420 Inlägg
1 december 2013
#26
Nightmare89 skrev:
Jaha folket hur mår ni?====

Tänkte skriva av mig lite snabt....

Har runt 15min till jobet och idag var första gången jag behövde skrapa rutorna...

Drar iväg tort å fint på vägen och runt 0grader åker typ 5min så dundrar en plogbil förbi:O
tät efter kommer 2 st saltbilar som spyr ut salt assså va faan håller de på med? salt nu? det har ju knapt blivit minus nere i stockholm???

Hur många saltbilar har du sett än då?roll

Någon som jobbar med detta å kan förklarar varför man kör redan nu???

Är du helt skadad? Redan vid +2 kan det bli halt på vägarna. Vid -8 och över så saltar man knappt vägarna då saltet inte tar lika bra då, men visst förekommer det. Vid 0 grader är det ultimat att salta.

MER SALT ÅT FOLKET!

Nightmare89 skrev:
Ja snart får vi ju läsa om att snön slog oss i ansiktet igen!!!! hahahahah sl å sj får total kaos med allt^^

Ja, det går ju inte att undgå kaos, eller hur? Ledningarna fryser ju till is och växlarna blir igentäppta av både snö & is.
Senast redigerat av Jimmylainen (1 december 2013)

939 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#27
Jimmylainen skrev:
Nightmare89 skrev:
Jaha folket hur mår ni?====

Tänkte skriva av mig lite snabt....

Har runt 15min till jobet och idag var första gången jag behövde skrapa rutorna...

Drar iväg tort å fint på vägen och runt 0grader åker typ 5min så dundrar en plogbil förbi:O
tät efter kommer 2 st saltbilar som spyr ut salt assså va faan håller de på med? salt nu? det har ju knapt blivit minus nere i stockholm???

Hur många saltbilar har du sett än då?roll

Någon som jobbar med detta å kan förklarar varför man kör redan nu???

Är du helt skadad? Redan vid +2 kan det bli halt på vägarna. Vid -8 och över så saltar man knappt vägarna då saltet inte tar lika bra då, men visst förekommer det. Vid 0 grader är det ultimat att salta.

MER SALT ÅT FOLKET!

Nightmare89 skrev:
Ja snart får vi ju läsa om att snön slog oss i ansiktet igen!!!! hahahahah sl å sj får total kaos med allt^^

Ja, det går ju inte att undgå kaos, eller hur? Ledningarna fryser ju till is och växlarna blir igentäppta av både snö & is.

Ja skadad kan du va sj:lol:  hört talas om vinterdäck?
Juste du e ju typ nån miljönisse  säkert   jag kör med dubbdäck å rivstartar som faan överallt så ni kan dö snabbare av asfaltspartiklarna
Hoppas på lika bra vinter som förra året då staten tömde saltlagret på 1v så stod de som fån för de fatta inte att det inte funkar när det e mer än 10- ute!
GRATTIS!big_smile
Senast redigerat av Nightmare89 (1 december 2013)

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 december 2013
#28
Nightmare89 skrev:
Jimmylainen skrev:
Nightmare89 skrev:
Jaha folket hur mår ni?====

Tänkte skriva av mig lite snabt....

Har runt 15min till jobet och idag var första gången jag behövde skrapa rutorna...

Drar iväg tort å fint på vägen och runt 0grader åker typ 5min så dundrar en plogbil förbi:O
tät efter kommer 2 st saltbilar som spyr ut salt assså va faan håller de på med? salt nu? det har ju knapt blivit minus nere i stockholm???

Hur många saltbilar har du sett än då?roll

Någon som jobbar med detta å kan förklarar varför man kör redan nu???

Är du helt skadad? Redan vid +2 kan det bli halt på vägarna. Vid -8 och över så saltar man knappt vägarna då saltet inte tar lika bra då, men visst förekommer det. Vid 0 grader är det ultimat att salta.

MER SALT ÅT FOLKET!

Nightmare89 skrev:
Ja snart får vi ju läsa om att snön slog oss i ansiktet igen!!!! hahahahah sl å sj får total kaos med allt^^

Ja, det går ju inte att undgå kaos, eller hur? Ledningarna fryser ju till is och växlarna blir igentäppta av både snö & is.

Ja skadad kan du va sj:lol:  hört talas om vinterdäck?
Juste du e ju typ nån miljönisse  säkert   jag kör med dubbdäck å rivstartar som faan överallt så ni kan dö snabbare av asfaltspartiklarna
Hoppas på lika bra vinter som förra året då staten tömde saltlagret på 1v så stod de som fån för de fatta inte att det inte funkar när det e mer än 10- ute!
GRATTIS!big_smile

Jag kanske är lite barnslig, men jag blev glad när jag läste den repliken. tongue


Jimmylainen:

Ja, om 5 cm snö och ett par minusgrader innebär att växlarna fryser (ja, jag är väl insatt i varför de fryser) lär man investera i att lösa problemet istället för att ställa in halva Mellansveriges tågtrafik vinter efter vinter.
Tillsvidare kan väl Sveriges nya "spetskompetens" göra skäl för bidragen och stå till tjänst med skyfflar. Det känns ju väldigt otroligt att någon som faktiskt kan välja mellan tåg och bil gör sig beroende av tågtrafiken i sina dagliga transporter.

Om vi slutar att salta vägarna sparar vi miljön som inte mår bra av tusentals ton salt, vi lockar upp mindre vilt på vägarna, vi sparar bilarna, vi sparar liv på fler bilar med fungerande bromsar. Vi har bättre sikt från våra förarstolar.
Dubbdäck ska då naturligtvis vara obligatoriskt vid vinterväglag, men eftersom vi oftare kommer att ha snö på vägarna sliter däcken betydligt mindre på vägbanan än de gör idag. Och man får naturligtvis ploga vägen ordentligt istället för att åka med bladet 10 cm över vägbanan och hälla salt på resten.

Och man får naturligtvis vara beredd att sänka hastigheten något jämfört med sommartid, vilket innebär att du kanske får gå upp ett par minuter tidigare för att hinna till jobbet.

Det är inga som helst problem att köra på osaltade vintervägar, men det kräver lite mer uppmärksamhet. Det lär sig folk.
Senast redigerat av Andromeda (1 december 2013)


939 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#29
Andromeda skrev:
Nightmare89 skrev:
Jimmylainen skrev:
Nightmare89 skrev:
Jaha folket hur mår ni?====

Tänkte skriva av mig lite snabt....

Har runt 15min till jobet och idag var första gången jag behövde skrapa rutorna...

Drar iväg tort å fint på vägen och runt 0grader åker typ 5min så dundrar en plogbil förbi:O
tät efter kommer 2 st saltbilar som spyr ut salt assså va faan håller de på med? salt nu? det har ju knapt blivit minus nere i stockholm???

Hur många saltbilar har du sett än då?roll

Någon som jobbar med detta å kan förklarar varför man kör redan nu???

Är du helt skadad? Redan vid +2 kan det bli halt på vägarna. Vid -8 och över så saltar man knappt vägarna då saltet inte tar lika bra då, men visst förekommer det. Vid 0 grader är det ultimat att salta.

MER SALT ÅT FOLKET!


Ja, det går ju inte att undgå kaos, eller hur? Ledningarna fryser ju till is och växlarna blir igentäppta av både snö & is.

Ja skadad kan du va sj:lol:  hört talas om vinterdäck?
Juste du e ju typ nån miljönisse  säkert   jag kör med dubbdäck å rivstartar som faan överallt så ni kan dö snabbare av asfaltspartiklarna
Hoppas på lika bra vinter som förra året då staten tömde saltlagret på 1v så stod de som fån för de fatta inte att det inte funkar när det e mer än 10- ute!
GRATTIS!big_smile

Jag kanske är lite barnslig, men jag blev glad när jag läste den repliken. tongue


Jimmylainen:

Ja, om 5 cm snö och ett par minusgrader innebär att växlarna fryser (ja, jag är väl insatt i varför de fryser) lär man investera i att lösa problemet istället för att ställa in halva Mellansveriges tågtrafik vinter efter vinter.
Tillsvidare kan väl Sveriges nya "spetskompetens" göra skäl för bidragen och stå till tjänst med skyfflar. Det känns ju väldigt otroligt att någon som faktiskt kan välja mellan tåg och bil gör sig beroende av tågtrafiken i sina dagliga transporter.

Om vi slutar att salta vägarna sparar vi miljön som inte mår bra av tusentals ton salt, vi lockar upp mindre vilt på vägarna, vi sparar bilarna, vi sparar liv på fler bilar med fungerande bromsar. Vi har bättre sikt från våra förarstolar.
Dubbdäck ska då naturligtvis vara obligatoriskt vid vinterväglag, men eftersom vi oftare kommer att ha snö på vägarna sliter däcken betydligt mindre på vägbanan än de gör idag. Och man får naturligtvis ploga vägen ordentligt istället för att åka med bladet 10 cm över vägbanan och hälla salt på resten.

Och man får naturligtvis vara beredd att sänka hastigheten något jämfört med sommartid, vilket innebär att du kanske får gå upp ett par minuter tidigare för att hinna till jobbet.

Det är inga som helst problem att köra på osaltade vintervägar, men det kräver lite mer uppmärksamhet. Det lär sig folk.

MYCKET bra skrivet!!!cool

Muttley
1 december 2013
#30
Jimmylainen skrev:
Ja, det går ju inte att undgå kaos, eller hur? Ledningarna fryser ju till is och växlarna blir igentäppta av både snö & is.

Hade de ens planerat litegrann så hade de sluppit överge tåg längs stambanor och slipper stänga av de helt och hållet.   
Med tanke på hur mycket pengar som går åt till alla bolagen som har att göra med infrastrukturen att göra så är de rent av bara pinsamt att tågen ska behöva ställas in enbart för kyla.
Beställer man hem tåg som är sommartåg så är de klart att de inte funkar.

939 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#31
tkd_rille skrev:
Jimmylainen skrev:
Ja, det går ju inte att undgå kaos, eller hur? Ledningarna fryser ju till is och växlarna blir igentäppta av både snö & is.

Hade de ens planerat litegrann så hade de sluppit överge tåg längs stambanor och slipper stänga av de helt och hållet.   
Med tanke på hur mycket pengar som går åt till alla bolagen som har att göra med infrastrukturen att göra så är de rent av bara pinsamt att tågen ska behöva ställas in enbart för kyla.
Beställer man hem tåg som är sommartåg så är de klart att de inte funkar.

yes e ju inte precis NYTT att vi har snö å kyla:cool:

Muttley
1 december 2013
#32
Nightmare89 skrev:
tkd_rille skrev:
Jimmylainen skrev:
Ja, det går ju inte att undgå kaos, eller hur? Ledningarna fryser ju till is och växlarna blir igentäppta av både snö & is.

Hade de ens planerat litegrann så hade de sluppit överge tåg längs stambanor och slipper stänga av de helt och hållet.   
Med tanke på hur mycket pengar som går åt till alla bolagen som har att göra med infrastrukturen att göra så är de rent av bara pinsamt att tågen ska behöva ställas in enbart för kyla.
Beställer man hem tåg som är sommartåg så är de klart att de inte funkar.

yes e ju inte precis NYTT att vi har snö å kyla:cool:

Körde en gammal man som hade jobbat som lokförare på den gamla goda tiden och han var fruktansvärt glad över att slippa köra leksakstågen som går idag.   
De krävdes visst ganska mycket för att de skulle stå stilla med deras lok.    Idag räcker de med fel vind så blir de försenat alternativt inställt.
I skåne är de fruktansvärt pinsamt.  De totalrenoverade stambanan Hässleholm-Helsingborg 2 somrar i rad, första året rälsen och andra kontaktledningarna.    Men ändå stannar de av trafiken för att de ska dit en ny plattform i en by på vägen.
Planering hade varit att ta plattformen samtidigt som stambanan ändå var avstängd. big_smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 december 2013
#33
tkd_rille skrev:
Nightmare89 skrev:
tkd_rille skrev:

Hade de ens planerat litegrann så hade de sluppit överge tåg längs stambanor och slipper stänga av de helt och hållet.   
Med tanke på hur mycket pengar som går åt till alla bolagen som har att göra med infrastrukturen att göra så är de rent av bara pinsamt att tågen ska behöva ställas in enbart för kyla.
Beställer man hem tåg som är sommartåg så är de klart att de inte funkar.

yes e ju inte precis NYTT att vi har snö å kyla:cool:

Körde en gammal man som hade jobbat som lokförare på den gamla goda tiden och han var fruktansvärt glad över att slippa köra leksakstågen som går idag.   
De krävdes visst ganska mycket för att de skulle stå stilla med deras lok.    Idag räcker de med fel vind så blir de försenat alternativt inställt.
I skåne är de fruktansvärt pinsamt.  De totalrenoverade stambanan Hässleholm-Helsingborg 2 somrar i rad, första året rälsen och andra kontaktledningarna.    Men ändå stannar de av trafiken för att de ska dit en ny plattform i en by på vägen.
Planering hade varit att ta plattformen samtidigt som stambanan ändå var avstängd. big_smile

Dom plockar ju fram gamla uttjänta lok ibland för att "ploga" där de nya, "förbättrade" inte kommer fram hmm


Muttley
1 december 2013
#34
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:
Nightmare89 skrev:

yes e ju inte precis NYTT att vi har snö å kyla:cool:

Körde en gammal man som hade jobbat som lokförare på den gamla goda tiden och han var fruktansvärt glad över att slippa köra leksakstågen som går idag.   
De krävdes visst ganska mycket för att de skulle stå stilla med deras lok.    Idag räcker de med fel vind så blir de försenat alternativt inställt.
I skåne är de fruktansvärt pinsamt.  De totalrenoverade stambanan Hässleholm-Helsingborg 2 somrar i rad, första året rälsen och andra kontaktledningarna.    Men ändå stannar de av trafiken för att de ska dit en ny plattform i en by på vägen.
Planering hade varit att ta plattformen samtidigt som stambanan ändå var avstängd. big_smile

Dom plockar ju fram gamla uttjänta lok ibland för att "ploga" där de nya, "förbättrade" inte kommer fram hmm

De har jag nog missat här.    De borde väl ha de ute lite mer.   Men de är ju felvridet om man ska behöva använda de där gamla för att splirrans nya ska ta sig fram.   Var tog plogen vägen på de nya.  Snön försvann ju inte med plogen.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 december 2013
#35
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:

Körde en gammal man som hade jobbat som lokförare på den gamla goda tiden och han var fruktansvärt glad över att slippa köra leksakstågen som går idag.   
De krävdes visst ganska mycket för att de skulle stå stilla med deras lok.    Idag räcker de med fel vind så blir de försenat alternativt inställt.
I skåne är de fruktansvärt pinsamt.  De totalrenoverade stambanan Hässleholm-Helsingborg 2 somrar i rad, första året rälsen och andra kontaktledningarna.    Men ändå stannar de av trafiken för att de ska dit en ny plattform i en by på vägen.
Planering hade varit att ta plattformen samtidigt som stambanan ändå var avstängd. big_smile

Dom plockar ju fram gamla uttjänta lok ibland för att "ploga" där de nya, "förbättrade" inte kommer fram hmm

De har jag nog missat här.    De borde väl ha de ute lite mer.   Men de är ju felvridet om man ska behöva använda de där gamla för att splirrans nya ska ta sig fram.   Var tog plogen vägen på de nya.  Snön försvann ju inte med plogen.

Svenskbladet gjorde en lite småkul satirartikel om det smile :

http://www.svenskbladet.se/vetenskap/in … ingar.html

Här en "riktig" artikel om det:

http://www.smp.se/nyheter/sverige/antik … Nyheter%29


939 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
#36
Tack för delad info!

1 948 Inlägg
1 december 2013
#37
Har ingen betydelse att saltet inte funkar när det är under -10, det behövs ändå inte. Bästa vinterväglaget är när det är riktigt smällkallt, -15 och därunder är perfekt! Blir så torrt och fint då.

Men runt nollan, då är jag alltid tacksam när jag ser saltbilen komma rullandes!
+2 till -5 då anser jag det vara som farligast ute på vägarna.
Ni som säger att saltbilar är det värsta som finns... ni är... hmmm... försöker finna vettiga ord... gissar allafall på att ni har haft körkort 0-5 år och anser er själva tillhöra top 5% av sveriges bilförare big_smile

Att sen folk i norrland klagar på dom i söder som inte verkar kunna köra bil när det är halt tycker jag bara är barnsligt, inte alls samma sak att åka runt en vinter på snöbelagda vägar i -20 som det är att leva med att det pendlar runt nollan och plötsligt blir "svart-halka".

939 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
#38
Tjabba

Nä haft kortet i lite mer än 4år

Räknar mig som en helt vanlig dödlig. Men jag fattar att när snön kommer kan man inte blåsa på i 140 som typ 70% av alla värkar tro på en oplogad eller slaskig motorväg..

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 december 2013
#39
baltis skrev:
Har ingen betydelse att saltet inte funkar när det är under -10, det behövs ändå inte. Bästa vinterväglaget är när det är riktigt smällkallt, -15 och därunder är perfekt! Blir så torrt och fint då.

Men runt nollan, då är jag alltid tacksam när jag ser saltbilen komma rullandes!
+2 till -5 då anser jag det vara som farligast ute på vägarna.
Ni som säger att saltbilar är det värsta som finns... ni är... hmmm... försöker finna vettiga ord... gissar allafall på att ni har haft körkort 0-5 år och anser er själva tillhöra top 5% av sveriges bilförare big_smile

Att sen folk i norrland klagar på dom i söder som inte verkar kunna köra bil när det är halt tycker jag bara är barnsligt, inte alls samma sak att åka runt en vinter på snöbelagda vägar i -20 som det är att leva med att det pendlar runt nollan och plötsligt blir "svart-halka".

Nej, har haft körkort betydligt längre, och anser mig inte vara en gudomlig förare. Men jag vet att man släpper av på hastigheten om det är +2 till -5 ute, och sambandet mellan temperatur och halkrisk verkar ju vara mer än majoriteten begriper när man ser hur folk kör som om det vore sommar och sol.


Muttley
2 december 2013
#40
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:
Andromeda skrev:

Dom plockar ju fram gamla uttjänta lok ibland för att "ploga" där de nya, "förbättrade" inte kommer fram hmm

De har jag nog missat här.    De borde väl ha de ute lite mer.   Men de är ju felvridet om man ska behöva använda de där gamla för att splirrans nya ska ta sig fram.   Var tog plogen vägen på de nya.  Snön försvann ju inte med plogen.

Svenskbladet gjorde en lite småkul satirartikel om det smile :

http://www.svenskbladet.se/vetenskap/in … ingar.html

Här en "riktig" artikel om det:

http://www.smp.se/nyheter/sverige/antik … Nyheter%29

haha ja gubben hade helt enkelt rätt.   Så glad för att man inte är låst med järnvägen och kör själv.   Tåg funkar när man förtär goda drycker.


Sök