Nightmare89 skrev:
Jimmylainen skrev:
Nightmare89 skrev:
Jaha folket hur mår ni?====
Tänkte skriva av mig lite snabt....
Har runt 15min till jobet och idag var första gången jag behövde skrapa rutorna...
Drar iväg tort å fint på vägen och runt 0grader åker typ 5min så dundrar en plogbil förbi:O
tät efter kommer 2 st saltbilar som spyr ut salt assså va faan håller de på med? salt nu? det har ju knapt blivit minus nere i stockholm???
Hur många saltbilar har du sett än då?
![roll](img/smilies/roll.png)
Någon som jobbar med detta å kan förklarar varför man kör redan nu???
Är du helt skadad? Redan vid +2 kan det bli halt på vägarna. Vid -8 och över så saltar man knappt vägarna då saltet inte tar lika bra då, men visst förekommer det. Vid 0 grader är det ultimat att salta.
MER SALT ÅT FOLKET!
Nightmare89 skrev:
Ja snart får vi ju läsa om att snön slog oss i ansiktet igen!!!! hahahahah sl å sj får total kaos med allt^^
Ja, det går ju inte att undgå kaos, eller hur? Ledningarna fryser ju till is och växlarna blir igentäppta av både snö & is.
Ja skadad kan du va sj:lol: hört talas om vinterdäck?
Juste du e ju typ nån miljönisse säkert jag kör med dubbdäck å rivstartar som faan överallt så ni kan dö snabbare av asfaltspartiklarna
Hoppas på lika bra vinter som förra året då staten tömde saltlagret på 1v så stod de som fån för de fatta inte att det inte funkar när det e mer än 10- ute!
GRATTIS!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Jag kanske är lite barnslig, men jag blev glad när jag läste den repliken.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Jimmylainen:
Ja, om 5 cm snö och ett par minusgrader innebär att växlarna fryser (ja, jag är väl insatt i varför de fryser) lär man investera i att lösa problemet istället för att ställa in halva Mellansveriges tågtrafik vinter efter vinter.
Tillsvidare kan väl Sveriges nya "spetskompetens" göra skäl för bidragen och stå till tjänst med skyfflar. Det känns ju väldigt otroligt att någon som faktiskt kan välja mellan tåg och bil gör sig beroende av tågtrafiken i sina dagliga transporter.
Om vi slutar att salta vägarna sparar vi miljön som inte mår bra av tusentals ton salt, vi lockar upp mindre vilt på vägarna, vi sparar bilarna, vi sparar liv på fler bilar med fungerande bromsar. Vi har bättre sikt från våra förarstolar.
Dubbdäck ska då naturligtvis vara obligatoriskt vid vinterväglag, men eftersom vi oftare kommer att ha snö på vägarna sliter däcken betydligt mindre på vägbanan än de gör idag. Och man får naturligtvis ploga vägen ordentligt istället för att åka med bladet 10 cm över vägbanan och hälla salt på resten.
Och man får naturligtvis vara beredd att sänka hastigheten något jämfört med sommartid, vilket innebär att du kanske får gå upp ett par minuter tidigare för att hinna till jobbet.
Det är inga som helst problem att köra på osaltade vintervägar, men det kräver lite mer uppmärksamhet. Det lär sig folk.