simlar skrev:
Du är helt säker på att ni fick tändföljden rätt? Ni hade loss locket och såg att rotorn pekade mot markeringen på fördelaren då motorn var i TDC på tändfasen i 1ans cylinder?
Tändinställnings-/stroboskoplampa heter verktyget ni använt.
Jag googlade lite om motorn och hittade denna sida:
http://www.freewebs.com/patand/dokument.htmMånga pdfer med intressant läsning.
Men när ni kollade tändningen så hade kopplat ur eventuell vakuumförställning? (Bara dra loss vakuumslangen från vakuumklockan ifall det finns på fördelaren)
Eftersom ni verkar ha en bil till så använd den bilen för att ladda ström till din bil så batteriet orkar dra runt motorn och har tillräckligt med ström för att tändspolen ska alstra tillräckligt kraftig gnista.
Vilken färg har gnistan?
Vad menar du med att gnistan inte är "så stor"?
Kollat hur tändstiften ser ut?
Rätt elektrodavstånd på tändstiften?
Är det brytarspestar? Har ni i så fall kollat så att brytaravståndet är korrekt och så att brytarspetsen ser fräsch ut? (0,4mm brytaravstånd brukar vara det som gäller på de flesta bilar)
Det är fixat nu, men tack ändå, hemsidan du skickade kommer vara guldvärt i framtiden.
Kan säga så.. att lita ALDRIG på markeringar.
Vi tog bort ventilations kåpan och nollade kammen via att titta på kammen helt enkelt. det är 5 kuggar ifrån nollningen på hjulet. Så när jag hade nollat med hjulen då hade jag nollat 5 kugg fel och därför startade den inte.
Så vi ringde en vän som kan det där med just gamla bilar och k-jet, så vi ställde in allt lite "oldschool"..
Vi använde oss inte av några nollningar någonstans, vet inte riktigt vad gubbarna höll på med när dom tog över hela bilen, men det startade rätt lätt när dom hade pillat lite på skräpet.
fick den att gå så bra så att den orkade varva ut till 7k varv...
Men sen efter jag hade kört den varm och stäng av den så ville den inte starta, så vi ändrade om den.. så nu går den skit igen.. men kom iaf hem och tänker fixa det imon.
Förra ägaren måste ha bytt kam drevet.. satt från någon annan bil.. för nollningen ska man inte gå efter på denna bilen.. Så löjligt egentligen.
Har även märkt att den tjuvnyper luft någonstans, då inte den som styr luftintag gick upp som den skulle. Så ska ta isär och sätta tillbaka lite skit imon se om det hjälper.
Kan säga att det va väldigt nära skroten idag. haha