3527
Sök

Porsche 924 startar inte HJÄLP

70 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#1
Detta under är fixat. det är inlägget längst ner som behöver lösas.

Okej lite bakgrundsfakta till hela problemet.
Det är en porsche 924 från -79 8ventilers.
Jag skrev en tråd innan ang att kamremmen har hoppat.
Vilket den hade förövrigt 5 kugg.

När den hade 5 kugg hoppade den bra, men var slö och varvade inte över 5000varv.
Nu har jag släppt på remmen, sen nollat allt som det ska, satte tillbaka allt korrekt. snurrade ett varv för hand så inte ventilerna va ivägen.

Men bilen startar inte längre. Den totalvägrar.. Vi tänkte att det va tändningen och ställde in den. Men batteriet är dåligt och eftersom startmotorn går så dåligt så ser man inte riktigt hur det ska vara (försöker ställa in med någon lampa som  man sätter på första cylindern. ja ni kanske fattar trotts min dåliga förklaring)

När vi gjorde det, då började bilen hosta spotta och greja men vägrade hoppa igång..

Tänkte att vi ska kolla hela tändingen, då sitter alla kablar fel på fördelaren med ett hack åt vänster.. iställer för 1342 så sitter det 2134...
Och när vi 'ändrar även det rätt.. då vill den verkligen in starta, då försöker vi släpa åbäcket efter en bil med växel i, men den total vägrar.

Så efter flera timmar 2 mil hemifrån UTAN bil (jag körde nämligen dit den) så lämnar man den där för den vägrar starta.
Den får soppa. Den har gnista, inte så stor (men tror det är batteriets fel då det är sjukt kasst, drar knappt runt utan start hjälp)

Ska nämligen kolla på vad det kan vara idag, vid 4 halv 5 tiden.. så om någon har något förslag, hojta te!
Som grädde på moset så fastnade helt plötsligt rutan nervevad och har hängt sig.. -.-'' så får alltså inte upp rutan heller.. som om det inte vore nog med problem att den inte startar.
Senast redigerat av NyaPorschen (5 december 2013)

5 680 Inlägg
30 maj 2013
#2
Du är helt säker på att ni fick tändföljden rätt? Ni hade loss locket och såg att rotorn pekade mot markeringen på fördelaren då motorn var i TDC på tändfasen i 1ans cylinder?

Tändinställnings-/stroboskoplampa heter verktyget ni använt.

Jag googlade lite om motorn och hittade denna sida:
http://www.freewebs.com/patand/dokument.htm

Många pdfer med intressant läsning.

Men när ni kollade tändningen så hade kopplat ur eventuell vakuumförställning? (Bara dra loss vakuumslangen från vakuumklockan ifall det finns på fördelaren)

Eftersom ni verkar ha en bil till så använd den bilen för att ladda ström till din bil så batteriet orkar dra runt motorn och har tillräckligt med ström för att tändspolen ska alstra tillräckligt kraftig gnista.

Vilken färg har gnistan?
Vad menar du med att gnistan inte är "så stor"?
Kollat hur tändstiften ser ut?
Rätt elektrodavstånd på tändstiften?
Är det brytarspestar? Har ni i så fall kollat så att brytaravståndet är korrekt och så att brytarspetsen ser fräsch ut? (0,4mm brytaravstånd brukar vara det som gäller på de flesta bilar)


70 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Du är helt säker på att ni fick tändföljden rätt? Ni hade loss locket och såg att rotorn pekade mot markeringen på fördelaren då motorn var i TDC på tändfasen i 1ans cylinder?

Tändinställnings-/stroboskoplampa heter verktyget ni använt.

Jag googlade lite om motorn och hittade denna sida:
http://www.freewebs.com/patand/dokument.htm

Många pdfer med intressant läsning.

Men när ni kollade tändningen så hade kopplat ur eventuell vakuumförställning? (Bara dra loss vakuumslangen från vakuumklockan ifall det finns på fördelaren)

Eftersom ni verkar ha en bil till så använd den bilen för att ladda ström till din bil så batteriet orkar dra runt motorn och har tillräckligt med ström för att tändspolen ska alstra tillräckligt kraftig gnista.

Vilken färg har gnistan?
Vad menar du med att gnistan inte är "så stor"?
Kollat hur tändstiften ser ut?
Rätt elektrodavstånd på tändstiften?
Är det brytarspestar? Har ni i så fall kollat så att brytaravståndet är korrekt och så att brytarspetsen ser fräsch ut? (0,4mm brytaravstånd brukar vara det som gäller på de flesta bilar)

Det är fixat nu, men tack ändå, hemsidan du skickade kommer vara guldvärt i framtiden. big_smile

Kan säga så.. att lita ALDRIG på markeringar.
Vi tog  bort ventilations kåpan och nollade kammen via att titta på kammen helt enkelt. det är 5 kuggar ifrån nollningen på hjulet.  Så när jag hade nollat med hjulen då hade jag nollat 5 kugg fel och därför startade den inte.
Så vi ringde en vän som kan det där med just gamla bilar och k-jet, så vi ställde in allt lite "oldschool".. big_smile Vi använde oss inte av några nollningar någonstans, vet inte riktigt vad gubbarna höll på med när dom tog över hela bilen, men det startade rätt lätt när dom hade pillat lite på skräpet.

fick den att gå så bra så att den orkade varva ut till 7k varv...
Men sen efter jag hade kört den varm och stäng av den så ville den inte starta, så vi ändrade om den.. så nu går den skit igen.. men kom iaf hem och tänker fixa det imon.

Förra ägaren måste ha bytt kam drevet.. satt från någon annan bil.. för nollningen ska man inte gå efter på denna bilen.. Så löjligt egentligen.
Har även märkt att den tjuvnyper luft någonstans, då inte den som styr luftintag gick upp som den skulle. Så ska ta isär och sätta tillbaka lite skit imon se om det hjälper.

Kan säga att det va väldigt nära skroten idag. haha lol

5 680 Inlägg
30 maj 2013
#4
Fint att du fick igång bilen iaf, tråkigt att det ska vara klåparmeckat någon gång i tiden.

Hoppas du får till allt bra, en Porsche 924 är ju ovanliga och intressanta bilar. Skulle inte tacka nej till en sådan om man hittade en fräsch och hade pengar smile

Hehe, kan förstå det. Har en vän som köpte en Volvo 744 i höstas och den nästan inte gjort något annat än rackla, så förra veckan blev han less och lade ut den på blocket som repobjekt/reservdelsbil.


70 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#5
Ja kan förstå det, men det är ju en volvo.. hahaha big_smile
Men ja nu ska väl jag fixa små saker, sen in till bes så får dom ta reda på felen.. sen ombes den så den går igenom.. så blir det fint sen hoppas jag.. x)

5 680 Inlägg
31 maj 2013
#6
Hoppas kan man alltid, du får ju i alla fall en "att-göra"-lista (om nu bilprovningen hittar något att klaga på)  wink


70 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Hoppas kan man alltid, du får ju i alla fall en "att-göra"-lista (om nu bilprovningen hittar något att klaga på)  wink

Lite det som va tanken måste jag säga.. cool
Hittade även ett hål i insugslangen på 1cm brett och 6cm långt.. får bli att köpa en ny sån.. men tomporär limmade och tejpade lite, som ny! lol
men blir feltema sen för att köpa nytt luftfilter, tändstift, och lite slang till spolarvätske sprutet.. för det har tydligen satt sig. SEN blir det bes.. och så får dom pilla, hamra och allt vad dom gör för skoj.. roll

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
31 maj 2013
#8
Prova köra den varm igen. om/när den inte startar, prova med startgas och se om den vill starta. Börjar lukta fel på sprutet här.


70 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#9
Eddy skrev:
Prova köra den varm igen. om/när den inte startar, prova med startgas och se om den vill starta. Börjar lukta fel på sprutet här.

Det va en spricka i insuget som gjorde att den inte startade när jag hade kört den var, då "locket" inte vil lyfta på sig för den tjuvnöp luft och blev då ett tryck från båda hållen.. smile

70 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#10
DET OVAN GÄLLER INTE LÄNGRE, MEN VILL INTE STARTA NY TRÅD.

Lånar min egen tråd här eftersom "liket" inte startar IGEN.. berättar lite kortfattat.
gjorde en renovering på topplocket, portade, slipade vent och bytte alla packningar. Kammen satt 180grader fel så fel ventiler öppnades... där av väldigt svårstartad innan.
vi fick på allting, vred på nyckeln och den startade som om den vore ny och stod på tomgång jätte fint.
Skulle börja ställa in tändningen och mixen på bensinen, hann bara backa ut den ur garaget och den dog hos grannen isort sätt och ville inte starta.

Och där står jag just nu, fast i garaget igen.
Har ställt in tändningen så den är så rätt som den bara går. (tog ur stiften någon körde på startmotorn och jag kunde ställa in den med led lampan)
Den får gnista.
Den får soppa ur spridarna, förövrigt fin spridarbild inget dropp eller vattenslangs sprut.

Just nu har jag kommit så "långt" att när WURen är i stoppad samt den 5e spridaren för kallstart, då hoppar den igång hyffsat lätt ändå, men går inte gasa utan ligger på 900 varv med halvgas typ. sen dör den efter ett par sekunder. Hypotesen är väl att den 5 spridaren slutar spruta soppa för att bilen är igång och är då "varm".
Men när man ska starta den igen efter det.. då är den stendöd, så man får vänta ett par timmar så den blir "kall" igen.

Den suger inte heller någon extra luft från gummit, även det är kollat inga sprickor etc, varav en är helt ny.

Det känns som den jävlas med mig, hur jag än vrider på CO skruven (virder en åttondels varv) efter varje start för att se om det blir lättare.

Jag tror själv att det är något med mixen... och jag undrar hur ni tänker här.


Sök