30 december 2013
Trådstartare
BILEXPERTER!
Behöver tips och råd angående min Saab som inte mår så bra efter en veckas semester...
FORDONET:
Saab 900S -90
Fulltryckskonverterad lättryckare med standardgodis: 9000 IC, APC, chip, 3" avgas, portad 2,1-topp, öppet filter.
Körd 300.000km.
Tändspole, kablar, rotor bytta 30.000km sedan.
Vanlig service ca 2000km sedan.
PROBLEMET:
Efter att bilen stått orörd en vecka startade jag den i förrgår, körde en kilometer till butiken och stannade. När jag skulle fortsätta var den död. Drog batteriet halvt tomt, förgäves.
Idag gick jag och försökte få igång den med startspray, utan resultat. Vi bogserade hem den, och efter nån kilometer började den puttra till liv. Efter en stund gick den - dåligt - , och kunde sedan gå på tomgång. Dock lät den som om den gick på bara en eller två cylindrar, som en slö gräsklippare.
Nu har jag gjort detta:
Laddat batteriet
Putsat stiften och kollat gnista (de var våta, och gnistade bra på alla fyra)
Satt olja i cylinderloppen
Torkat ur fördelaren
Testat annan tändspole
Kopplat in bränsletrycksmätare, och den visar tre stabila bar
Ingen skillnad då jag kopplar ur kallstartsventilen
Bilen startar, men bluddrar förskräckligt och går inte närapå rent. Ibland när man gasar på och sedan släpper, baktänder den vilket den aldrig gör annars. Den klarar inte att belastas, och varvar inte högre än 5000rpm med gasen i botten. Den låter fortfarande som en gräsklippare som går orent. I praktiken är den obrukbar.
Jag kommer inte på mycket flera alternativ till problemkälla än styrbox (den har LUCAS) eller tändmodul. Jag hoppas en polare ska ha extra sådana åt mig. Vad mera kan jag göra?
Tacksam för svar!
MVH,
Mathias
- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -