2693
Sök

Felsökning Saab 900S -90, bluddrig gång

582 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#1
BILEXPERTER!
Behöver tips och råd angående min Saab som inte mår så bra efter en veckas semester...

FORDONET:
Saab 900S -90
Fulltryckskonverterad lättryckare med standardgodis: 9000 IC, APC, chip, 3" avgas, portad 2,1-topp, öppet filter.
Körd 300.000km.
Tändspole, kablar, rotor bytta 30.000km sedan.
Vanlig service ca 2000km sedan.

PROBLEMET:
Efter att bilen stått orörd en vecka startade jag den i förrgår, körde en kilometer till butiken och stannade. När jag skulle fortsätta var den död. Drog batteriet halvt tomt, förgäves.

Idag gick jag och försökte få igång den med startspray, utan resultat. Vi bogserade hem den, och efter nån kilometer började den puttra till liv. Efter en stund gick den - dåligt - , och kunde sedan gå på tomgång. Dock lät den som om den gick på bara en eller två cylindrar, som en slö gräsklippare.

Nu har jag gjort detta:

Laddat batteriet
Putsat stiften och kollat gnista (de var våta, och gnistade bra på alla fyra)
Satt olja i cylinderloppen
Torkat ur fördelaren
Testat annan tändspole
Kopplat in bränsletrycksmätare, och den visar tre stabila bar
Ingen skillnad då jag kopplar ur kallstartsventilen

Bilen startar, men bluddrar förskräckligt och går inte närapå rent. Ibland när man gasar på och sedan släpper, baktänder den vilket den aldrig gör annars. Den klarar inte att belastas, och varvar inte högre än 5000rpm med gasen i botten. Den låter fortfarande som en gräsklippare som går orent. I praktiken är den obrukbar.

Jag kommer inte på mycket flera alternativ till problemkälla än styrbox (den har LUCAS) eller tändmodul. Jag hoppas en polare ska ha extra sådana åt mig. Vad mera kan jag göra?


Tacksam för svar!
MVH,
Mathias

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#2
Nu behöver jag tips hörni! Kommer ingen vart med fanskapet. Testade koppla ur motortempgivaren och rengöra tomgångsmotorn, utan resultat. Stiften blir våta, och gnistar fint, men bilen går inte. Kan tändningen ha justerat sig själv ur läge? Fördelarlocket går ju bara dit en väg iaf, och jag har inte haft bort kablarna.

Finns det risk att motorn skär ifall man drar för mycket på startmotorn? Om oljefilmen sköljs bort?

Borde jag testa sätta såndär antifuktmedel i tanken? Kommer det att dra igenom hela soppasystemet med bara pumpens hjälp i så fall?

Det är Lucas 14.1 styrsystem, något specifikt att tänka på där?

Kan jag testa med polarens 14.0-box?

Respons, please!

Mathias

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

plankan
31 december 2013
#3
Testat byta/låna annan LMM då ?

582 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#4
plankan skrev:
Testat byta/låna annan LMM då ?

Nej, jag har ingen extra, hoppas min polare har en... lagom skoj då det är lucas att få tag på. Testade starta utan lmm ikopplad, och det gjorde ingen skillnad. Gått genom jordpunkterna också.

Lmm, tändmodul eller lucasbox. Flera alternativ kommer inte jag på.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

plankan
31 december 2013
#5
Ja alltså ibland räcker det inte med at enbart koppla ur kallstartgivaren om man inte haft av och "0-at" systemet.
Jag har haft bilar där det ändå var givaren,den koster runt 150:- skall vara svart om det är lucas. Du kör inte på E85 så det kanske är BTR som lagt av - inte helt ovanligt med E85 ??

582 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#6
plankan skrev:
Ja alltså ibland räcker det inte med at enbart koppla ur kallstartgivaren om man inte haft av och "0-at" systemet.
Jag har haft bilar där det ändå var givaren,den koster runt 150:- skall vara svart om det är lucas. Du kör inte på E85 så det kanske är BTR som lagt av - inte helt ovanligt med E85 ??

Jag har haft boxen loss, men  det hjälpte inte.
Svarta givaren har jag, den som alltid varit i.
Jag kör på vanligt 98.
BTR är ok, jag kopplade i en bränsletrycksmätare och den ligger på tre bar.

Kan jag kontrollmäta stiften på LMM på något vis för att se att den är ok?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#7
Nu har jag testat blinka koder. Med motorn av givetvis eftersom den inte startar.

Första varvet fick jag dessa tre:

13231 (avsaknad av varvtalssignal)
13214 (Temp sensor, faulty signal)
13225 (Lambda sensor, signal faulty/pre-heating is not working)

Jag upptäckte då att jag hade glömt stöpsla i tempsensorn sedan igår, då jag provade starta med den urkopplad.
Kopplade i sensorn, nollade minnet i boxen och blinkade igen.

Fick då endast den första koden, 13231.

CE-lampan har inte lyst under körning / med motorn i gång, så vad ska jag tro? Kodlistan säger ju att CE ska lysa om boxen detekterat 13225... Samma sak ifall LMM är trasig.

Om jag byter lambda, måste det vara en LUCAS-specifik?

Kan BTR flöda för mycket trots att den visar 3bar? Jag borde ha en extra nånstans från en 900i med LH 2.4.2.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
1 januari 2014
#8
Din tändmodul kan vara trasig, annars är det LMM eller lambdan som det kan vara fel på.

Lev livet, det kan ta slut fort

582 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#9
darkwizard skrev:
Din tändmodul kan vara trasig, annars är det LMM eller lambdan som det kan vara fel på.

Kan jag på något vis mäta upp tändmodulen för att se om den är trasig? Varvtalssignal ger den i alla fall, för varvmätaren fungerar som  den ska när bilen väl går.

Ska gå ut och kontrollmäta LMM nu, man ska visst ha omkring 330 ohm mellan pin 1 och 6.

Kan man mäta upp spjällägesgivaren på något vis? Om den skulle stå på fullt hela tiden?

Jävla surt att det är helgdag idag så man inte får tag på några delar...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#10
Mätt lite.
Hämtar värden härifrån:

http://saab.doda.se/Dokumentation/Lucas … -guide.pdf


Jag har 514 Ohm mellan pin 1 och pin 6 på LMM, vilket är fel värde enligt tabellen:

Signal voltage, pin 3 0,2-0,7V
Resistance, basic value (pins1-6) 331-341 Ohm
CO-value, at idle 1,0-1,6%


Jag har 5400 Ohm på temp sensorn, vilket stämmer överens med tabellen:

0 deg 5700-5900 Ohm
20 deg 2400-2600 Ohm
40 deg 1100-1300 Ohm
60 deg 500-700 Ohm
80 deg 300-400 Ohm



Jag har 5170 Ohm på pin 1 och pin 3 på spjällägesgivaren, vilket stämmer med tabellen:

Resistance (pins 1-3) 4-6 kOhm



Jag har 47 Ohm på båda värdena på tomgångsmotorn, vilket stämmer med tabellen:

Resistance
Coil (pins 1-26) 40-60 Ohm
Coil (pins 28-29) 40-60 Ohm


Ska jag tolka detta som ett tydligt tecken på att LMM är trasig, trots att jag inte fick ut nån sån blink-kod?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

54 Inlägg
1 januari 2014
#11
Har du bytt tändstiften?
Det låter som om den är väldigt sur...
Byt stift om du ej har gjort det, eller prova med att bränna dom gamla rena med gassvets eller sätt dom i en likadan bil som går och varmkör dom där.

582 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#12
Norpan12 skrev:
Har du bytt tändstiften?
Det låter som om den är väldigt sur...
Byt stift om du ej har gjort det, eller prova med att bränna dom gamla rena med gassvets eller sätt dom i en likadan bil som går och varmkör dom där.

Bra idé! Har ingen gassvets men står ju faktiskt en annan motor här bredvid, kan prova kasta över stiften och köra dom varma... Den surar, ja, stiften är våta då jag tar ut dem. Bytta för bara 2000km sedan, så de borde inte vara dåliga än.

Tack för tipset! Ska testa genast.
Senast redigerat av Big-Nyz (1 januari 2014)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

54 Inlägg
1 januari 2014
#13
Ibland när dom blivit blöta så går det inte att få igång dom igen...
Har varit med om att få byta på nya bilar som flyttats många gånger och aldrig blivit varmkörda.
Om bilen startar och går riktigt så låt den stå och bli ordentligt varm, även motoroljan så att om den har spätts ut med bensin så den "avdunstar" in i motorn.

582 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
#14
Norpan12 skrev:
Ibland när dom blivit blöta så går det inte att få igång dom igen...
Har varit med om att få byta på nya bilar som flyttats många gånger och aldrig blivit varmkörda.
Om bilen startar och går riktigt så låt den stå och bli ordentligt varm, även motoroljan så att om den har spätts ut med bensin så den "avdunstar" in i motorn.

Jag körde stiften i den andra motorn, och den startade direkt och gick sen bra. Men fick inget liv i saaben sen ändå...

Imorgon ska jag handla lite nya delar samt prata med en saabexpert i trakten, höra om han har LMM och extra box att låna ut. Sen ska en polare komma och försöka bogsera igång den med mig. Visst ska jag låta den gå varm, det konstiga är bara att nusist jag fick igång den och körde en bit så blev den bara värre och värre när den blev varm, tills den nätt och jämnt hölls igång...

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#15
Testade dra plus direkt till tändspolen men det gjorde ingen skillnad.

Jag filmade hur den låter då man drar på startmotorn, så får nån med större vana att lyssna på motorer säga vad det där oroväckande huggandet är:


http://www.youtube.com/watch?v=vpUw4QmD … e=youtu.be

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 januari 2014
#16
Kolla upp vid kopplings plinten så att ingen av dom 2 bultarna har skruvat upp sig. Det kan ge fenomenet ej startande bil.

Lev livet, det kan ta slut fort

582 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#17
darkwizard skrev:
Kolla upp vid kopplings plinten så att ingen av dom 2 bultarna har skruvat upp sig. Det kan ge fenomenet ej startande bil.

Nu förstår jag inte vad du menar? Kopplingen till boxen eller?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
4 januari 2014
#18
Big-Nyz skrev:
darkwizard skrev:
Kolla upp vid kopplings plinten så att ingen av dom 2 bultarna har skruvat upp sig. Det kan ge fenomenet ej startande bil.

Nu förstår jag inte vad du menar? Kopplingen till boxen eller?

Ja, det svarta boxen som sitter på höger skärm kant. Har haft det felet själv, m6;an som det är hade skruvat ur sig och databoxen fick inge ström då.

Lev livet, det kan ta slut fort

582 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#19
Problemet löst! Det var en liten spricka i fördelarlocket som jag missat...

Tack för hjälpen!
Mvh,
Mathias

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök