2443
Sök

Låg motortemperatur på Saab 9-5 2,0t plus motortemperatur tänd

9 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#1
Har en Saab 9-5 2,0t som motortemperaturen sjunker ner till nästan noll när man åker på stora vägar då det blir mest vinddrag. Vattnet i exp kärlet är iskallt men alla slangar till värmepaketet är varmt och det blåser varmt i bilen. Stads körning står motortemperaturen på kl9 men fortare körning sjunker den direkt. Har bötit tempgivare och termostat och nu även kartong för kylaren och det gjorde det mycket bättre men fortfarande inte helt ok. Vad ska ja byta eller göra mer? Kan va pumpen va paj eller?


117 Inlägg
18 januari 2014
#2
Åk till valfri verkstad och be dom kolla fryspunkten på din kylarvätska. Vet du när den är bytt senast? Låter som att den har för hög fryspunkt. Hade pumpen varit dålig skulle du nog ha en högre temp inte lägre


9 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#3
Ny glykol hade ja i när ja böt termostat för ca 3v sedan. Kan ju ha bleve för mycket glykol. Blanda 50 50. Kanske skulle prova färdigblandat eller?


117 Inlägg
18 januari 2014
#4
fortfarande kolla vad frystempen är smile
Bästa vore om man kunde koppla in Tech2 (saab "dator") och se realtempen och se om dom är rimliga smile


383 Inlägg
18 januari 2014
#5
För hög fryspunkt?? vad yrar ni om? tror ni glykol har en kylande effekt?? Den sänker fryspunkten den kyler inte ner. Ut med termostaten och koka den ihop med en stektermometer så ser du om den öppnar och stänger som den ska. Kolla så även luftningshålet på termostaten står rätt.

9 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#6
Hålet i termostaten sitter rätt på högsta punkten:-)



Sök