Ingen kupevärme, motortempen går upp till normalt och stannar stabilt där den ska. Så borde inte va termostaten?
Åtgärder än så länge:
kollat kylarnivån Luftat när bilen varit upp pallad ca 35cm i fronten under 30min. Tagit bort kontakten till vattenventilen så den skall flöda fullt, fortfarande kall luft så borde inte va ventilen heller tycker ja. Kollat oljan och den ser fin ut så inget vattenläckage in i den.
Någon mer som har lite funderingar vad som kan tänkas spöka? Har givetvis värmevredet i mitten på rött. Ingen skillnad för de.
Bilen gäller en e46 328i -00 med 22500mil på mätaren..
igensatt värmepaket? Så va fallet på min a4.. Tog lös slangarna som gick in i paketet, hällde i en skvätt kaustiksoda och lät verka ca 30-60 sek sen spolade jag vatten med vattenslang åt bägge hållen och upprepade tills det kom enbart rent vatten. Kom ut endel skit och värmen vart kanon.
Blir vattenslangarna in till kupen varma? På vissa bilar sitter det en elektrisk vattenpump som cirkulerar till värmepaketet om det sitter en sådan kolla om den fungerar.
igensatt värmepaket? Så va fallet på min a4.. Tog lös slangarna som gick in i paketet, hällde i en skvätt kaustiksoda och lät verka ca 30-60 sek sen spolade jag vatten med vattenslang åt bägge hållen och upprepade tills det kom enbart rent vatten. Kom ut endel skit och värmen vart kanon.
Inte omöjligt, i expansionskärlet så tycker ja mig skymta lite skit vilket känns lite sådär, så ett byte av allt är nog inte en dum ide, passa på att kolla termostat och vattenpump samtidigt.. Tack ska kika.
Norpan12 skrev:
Blir vattenslangarna in till kupen varma? På vissa bilar sitter det en elektrisk vattenpump som cirkulerar till värmepaketet om det sitter en sådan kolla om den fungerar.
Den är remdriven, värt att noteras va att när ja avluftade systemet så hade ja den inomhus. Efter de att ja va klar så tog ja en sväng på ca 1mil. Och de va först efter 1mil den började blåsa kallt igen, till en början va de riktigt skön värme!
Slangarna ja kan hitta blir varma, har luftat till förbannelse med väldigt hög lutning på bilen utan resultat. Men sen upptäckte ja en grej igår. När ja accelererar krafting (drar ut 1,an 2,an och 3,an) så kommer de värme för att sedan avta så fort ja släpper av..
Vattenpumen?
Fortfarande stabil motortemp och inga felmeddelande..
Igengeggat. Exakt som min A4 va. Åkte jag typ 140 eller varvade mycket så cirkulerade det tillräckligt mycket igenom de få små hål som fanns för att det skulle komma liiiite värme.
Igengeggat. Exakt som min A4 va. Åkte jag typ 140 eller varvade mycket så cirkulerade det tillräckligt mycket igenom de få små hål som fanns för att det skulle komma liiiite värme.
Tack för svar, blir till att dränera och spola systemet och fylla med ny vätska! Men man läser lite olika på olika ställen, va de gäller destillerat vatten i blandningen. Är de viktigt? Känns som att folk rekommenderar olika överallt om destillerat eller kranvatten i blandningen.
ja hade samma problem me min e39:a testa allt möjligt te sist hitta ja nånstans att de e nån magnetventil som kan ställa te de me värmen, lösning, lyft av minus polen 10-15min de funka på min iaf.