3380
Sök

Ingen kupevärme, stabil motortemp, e46 -00

SQ
1 343 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
Ingen kupevärme, motortempen går upp till normalt och stannar stabilt där den ska. Så borde inte va termostaten?

Åtgärder än så länge:

kollat kylarnivån
Luftat när bilen varit upp pallad ca 35cm i fronten under 30min.
Tagit bort kontakten till vattenventilen så den skall flöda fullt, fortfarande kall luft så borde inte va ventilen heller tycker ja.
Kollat oljan och den ser fin ut så inget vattenläckage in i den.

Någon mer som har lite funderingar vad som kan tänkas spöka?
Har givetvis värmevredet i mitten på rött. Ingen skillnad för de.

Bilen gäller en e46 328i -00 med 22500mil på mätaren..

Ljudnörd!

Allfixare
1 475 Inlägg
15 december 2013
igensatt värmepaket? Så va fallet på min a4.. Tog lös slangarna som gick in i paketet, hällde i en skvätt kaustiksoda och lät verka ca 30-60 sek sen spolade jag vatten med vattenslang åt bägge hållen och upprepade tills det kom enbart rent vatten. Kom ut endel skit och värmen vart kanon.

54 Inlägg
15 december 2013
Blir vattenslangarna in till kupen varma?
På vissa bilar sitter det en elektrisk vattenpump som cirkulerar till värmepaketet om det sitter en sådan kolla om den fungerar.

SQ
1 343 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
fish skrev:
igensatt värmepaket? Så va fallet på min a4.. Tog lös slangarna som gick in i paketet, hällde i en skvätt kaustiksoda och lät verka ca 30-60 sek sen spolade jag vatten med vattenslang åt bägge hållen och upprepade tills det kom enbart rent vatten. Kom ut endel skit och värmen vart kanon.

Inte omöjligt, i expansionskärlet så tycker ja mig skymta lite skit vilket känns lite sådär, så ett byte av allt är nog inte en dum ide, passa på att kolla termostat och vattenpump samtidigt..
Tack ska kika.

Norpan12 skrev:
Blir vattenslangarna in till kupen varma?
På vissa bilar sitter det en elektrisk vattenpump som cirkulerar till värmepaketet om det sitter en sådan kolla om den fungerar.

Den är remdriven, värt att noteras va att när ja avluftade systemet så hade ja den inomhus. Efter de att ja va klar så tog ja en sväng på ca 1mil. Och de va först efter 1mil den började blåsa kallt igen, till en början va de riktigt skön värme!

Ljudnörd!

Allfixare
1 475 Inlägg
15 december 2013
han menar nog en extra vattenpump just för att cirkulera vattnet genom värmepaketet.

SQ
1 343 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
Slangarna ja kan hitta blir varma, har luftat till förbannelse med väldigt hög lutning på bilen utan resultat. Men sen upptäckte ja en grej igår. När ja accelererar krafting (drar ut 1,an 2,an och 3,an) så kommer de värme för att sedan avta så fort ja släpper av..

Vattenpumen?

Fortfarande stabil motortemp och inga felmeddelande..

Ljudnörd!

Allfixare
1 475 Inlägg
26 december 2013
Igengeggat. Exakt som min A4 va. Åkte jag typ 140 eller varvade mycket så cirkulerade det tillräckligt mycket igenom de få små hål som fanns för att det skulle komma liiiite värme.

SQ
1 343 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
fish skrev:
Igengeggat. Exakt som min A4 va. Åkte jag typ 140 eller varvade mycket så cirkulerade det tillräckligt mycket igenom de få små hål som fanns för att det skulle komma liiiite värme.

Tack för svar, blir till att dränera och spola systemet och fylla med ny vätska!
Men man läser lite olika på olika ställen, va de gäller destillerat vatten i blandningen. Är de viktigt? Känns som att folk rekommenderar olika överallt om destillerat eller kranvatten i blandningen.

Ljudnörd!

/// YEAH BUDDY!!!
20 Inlägg
4 februari 2014
Löste du problemet sen? Och hur isåfall? Samma på min bil nu.

SQ
1 343 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Nix, men hade frågan ute på bmw forum och fick tips om vattenpumpen. Den har plasthjul som är original som har tendens att gå sönder.

Ska byta termostat, vattenpump och kylarvätska samt spola systemet..

Ljudnörd!

Svetsare
1 177 Inlägg
4 februari 2014
ja hade samma problem me min e39:a testa  allt möjligt te sist hitta ja nånstans att de e nån magnetventil som kan ställa te de me värmen, lösning, lyft av minus polen 10-15min de funka på min iaf.

värt å testa kanske?

(Bara fantasin sätter gränserna)

Sök