3273
Sök

Volvo 740 Gle -88 B230e Problem.

11 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
#1
Tjenare! köpte en bil för 2 veckor sen och när ja körde hem den gick den skit bra och de va inga problem. sen stog bilen 1 vecka och nu i måndags började jag köra med den hela tiden. så i Tisdags när ja åkte hem från jobbet behövde ja tanka så åkte o gjorde det och efter det började det....
När bilen blir varm börjar bilen hacka o bluddra och baktänder. den kan stå och bluddra i 30 sek innan den till slut dör. Soppapumpen under lät konstigt så ja bytte den men den nya börjar också låta så efter 15 min på tomgången och samma sak händer att bilen dör. Skulle behöva tips på vad de kan vara.
Kan de vara soppapumpen i tanken om den har det?

MVH Jonas


6 738 Inlägg
19 september 2013
#2
känns som problemet ligger i tanken.

antingen är filtret täppt ,
pumpen i tanken går ej eller
slangen från pumpen upp ut tanken är skadad. tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

11 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
#3
Kollade precis med slangen från tanken och såg att det inte kom någon soppa från pumpen i tanken när bilen va igång.... så antingen är de stopp eller så har pumpen gett upp wink


6 738 Inlägg
20 september 2013
#4
plocka upp armaturen så märker du vad som är galet tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

11 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#5
Bytte soppapump i tanken idag och skiten går fortfarande kasst.... dör när han blir varm och misständer något förjävligt..... ibland hoppar den igång ett tag men oftast inte... fan kan va felet?


6 738 Inlägg
24 september 2013
#6
kan de va skit som satt sej i ledningen mellan pump under bilen o tanken?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

11 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#7
tycker inte att det ska vara det nu för pumpen under bilen låter knappt något nu så låter mycket bättre! ska byta tändmodul imorn och om de inte hjälper så får ja fortsätta felsöka wink


6 738 Inlägg
24 september 2013
#8
Jontews skrev:
tycker inte att det ska vara det nu för pumpen under bilen låter knappt något nu så låter mycket bättre! ska byta tändmodul imorn och om de inte hjälper så får ja fortsätta felsöka wink

aha va bra att den börjat tystna tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

762 Inlägg
24 september 2013
#9
Kolla så att det inte är Luftmängdmätaren, det skulle jag säga är felet smile


11 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
#10
vart sitter den på b230E? för vid luftfiltret sitter de ingen!


6 738 Inlägg
25 september 2013
#11
det är den där stora klumpen under insuget som är luftmängdsmätare på en sånhär motor tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

11 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#12
Okej ! får kolla om allt fungerar som de ska ! annars om ja söker på en sånn finns de ingen begagnad haha!


11 Inlägg
5 oktober 2013
Trådstartare
#13
Har hittat ett hål mellan insuget och luftmängdmätaren i den tjocka slangen men vet inte vad den heter så kan inte hitta den... nån som vet va den heter?


21 761 Inlägg
5 oktober 2013
#14
Jag brukar iaf kalla den för "gummibälg", men vilket korrekt tekniskt namn den har vet jag inte. smile

671 Inlägg
5 oktober 2013
#15
När det sker ta bort skruvkorken på bilmunstycket på fuelrailen och där sitter en "bilventil".
Koppla på en tryckmätare och se ifall du har bränsletryck eller pys ventilen för o se ifall det sprutar.
Antar att den ser likadan ut som på min 940...

21 761 Inlägg
5 oktober 2013
#16
B230E har ingen fuelrail, det går en separat slang från bränslemängdmätaren till varje spridare. smile

671 Inlägg
5 oktober 2013
#17
okidoki

då kanske du kan tipsa trådskaparen om hur han kollar att han får soppa fram till spridarna.

32 Inlägg
13 februari 2014
#18
plocka bort en spridare ta en tomflaska kör på starten ngn sec så kan man se om de kommit ngt bränsle, har samma problem med min typ, ingen tomgång och skulle de dö "utan mening" så har man ingen chans till att starta den igen förens den stått i många timmar, men skulle man stänga av bilen så startar den igen efter! vad kan det vara för fel, har bytt o-ringarna på insprutarna


11 Inlägg
14 februari 2014
Trådstartare
#19
Tack för alla svar men hitta tillslut att hallgivaren spöka! så nu kan man åka utan att slippa stanna o kyla ner motorn hela tiden ! wink



Sök