3282
Sök

Oljetrycksproblem efter byte av topplockspackning...

22 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#1
Hej,
ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt.

Har en liten Clio -00 som började gå dåligt och dessutom tappade värmen till kupén. Visade sig vara topplockspackningen. Suck. Lämnade ändå in bilen, den har inte gått så långt, för att få det åtgärdat och bad dem samtidigt byta kamrem när de ändå höll på. Det visade sig även att 2 ventiler var brända.

När jobbet var klart sa de att bilen gick lite dåligt så de skulle felsöka. De hittade skit i oljetråget och tydligen var då ett vevstakslager slitet. Detta byttes och jag hämtade ut bilen. De sa att jag var tvungen att köra försiktigt med bilen för att vevaxeln/vevstaken var lite "tilltygade" som jag förstod det. Totalpris: 15000:-

När jag körde hem från verstaden så kom jag bara ca 2 mil, sen började oljetryckslampan att lysa. Tog tillbaka bilen till verkstaden och de har nu haft den ett par dagar och verkar inte kunna hitta nåt fel. De har nu bytt olja till en tjockare variant och menar att trycket nu är lite bättre, men fortfarande inte helt bra. "Det kanske funkar, det är bara att prova", var deras kommentar.

Alltså, när jag lämnade in bilen så var det inget problem med oljetrycket, lampan har aldrig tänts under de 2 år som jag kört bilen. Men nu efter verkstaden har bytt topplockspackning och kamrem så började lampan att lysa.

Min frågor:
1. Är det någon som kan ha någon idé vad felet kan vara? Bilen har ju varit hos verkstaden, så jag utgår från att de kollat simpla saker som att tryckgivaren och oljepumpen är ok.
2. Jag ska snart hämta ut bilen igen. Vad har jag för rätt att klaga på deras arbete? Jag hävdar ju att de skapat ett problem som inte fanns tidigare. De 15000:- har jag redan betalat, kan jag kräva att få tillbaka en del av pengarna? Eller vad kan jag göra i det här läget? Jag är ju inte särskilt nöjd med situationen...
3. Det verkar ju inte som att de klarar av att hitta felet på bilen. Ska jag lämna den till någon annan verkstad?Det kommer ju säkert kosta en massa för felsökning och ev reparation. Kan jag kräva att den usla verkstaden som orsakat felet ska betala den räkningen?

Någon som har tips?

6 630 Inlägg
26 februari 2014
#2
Om bilen inte har kunnat lagas på 3 besök kan de bli tvungna att köpa in bilen.

Fast att byta ventiler/topplock eller vad som nu gjordes så känns det väääldigt dyrt att repa både topplock och plocka ner oljetråget för att byta lager till vevaxeln.

Det du kan kräva är att de ska åtgärda att din bil går dåligt, eftersom det var den inne för första gången.

De/Dem

22 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#3
15000:- har jag betalat och det var alltså för byte av topplockspackning, kamrem, 2 ventiler, vevaxellager, olja, glykol, oljefilter och planing topp. Jag tror inte jag betalat överpris för det de gjort, men jag är rädd att de gjort nåt som pajat oljetrycket...

54 Inlägg
26 februari 2014
#4
Lämna in bilen och be dom fixa den gratis, eller att du får pengarna tillbaka och dom får behålla bilen...

6 630 Inlägg
26 februari 2014
#5
Eftersom de har bytt vevlager borde de plockat ned oljepumpen också.

De/Dem

22 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#6
Inte ska jag väl behöva nöja mig med att de bytt till en tjockare olja? Det löser ju inte rotorsaken. Eller?

och Dupont
581 Inlägg
26 februari 2014
#7
kanske ett måndagsexemplar du fått till bil. hmm
Men verkstan måste fixa problemen, blir det fel av bytet eller att det inte är bra måste de fixa det.
Annars, verkar det vara en pålitlig verkstad ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

2 845 Inlägg
26 februari 2014
#8
pr_kalkyl skrev:
Hej,
ska försöka göra en lång historia så kort som möjligt.

Har en liten Clio -00 som började gå dåligt och dessutom tappade värmen till kupén. Visade sig vara topplockspackningen. Suck. Lämnade ändå in bilen, den har inte gått så långt, för att få det åtgärdat och bad dem samtidigt byta kamrem när de ändå höll på. Det visade sig även att 2 ventiler var brända.

När jobbet var klart sa de att bilen gick lite dåligt så de skulle felsöka. De hittade skit i oljetråget och tydligen var då ett vevstakslager slitet. Detta byttes och jag hämtade ut bilen. De sa att jag var tvungen att köra försiktigt med bilen för att vevaxeln/vevstaken var lite "tilltygade" som jag förstod det. Totalpris: 15000:-

När jag körde hem från verstaden så kom jag bara ca 2 mil, sen började oljetryckslampan att lysa. Tog tillbaka bilen till verkstaden och de har nu haft den ett par dagar och verkar inte kunna hitta nåt fel. De har nu bytt olja till en tjockare variant och menar att trycket nu är lite bättre, men fortfarande inte helt bra. "Det kanske funkar, det är bara att prova", var deras kommentar.

Alltså, när jag lämnade in bilen så var det inget problem med oljetrycket, lampan har aldrig tänts under de 2 år som jag kört bilen. Men nu efter verkstaden har bytt topplockspackning och kamrem så började lampan att lysa.

Min frågor:
1. Är det någon som kan ha någon idé vad felet kan vara? Bilen har ju varit hos verkstaden, så jag utgår från att de kollat simpla saker som att tryckgivaren och oljepumpen är ok.
2. Jag ska snart hämta ut bilen igen. Vad har jag för rätt att klaga på deras arbete? Jag hävdar ju att de skapat ett problem som inte fanns tidigare. De 15000:- har jag redan betalat, kan jag kräva att få tillbaka en del av pengarna? Eller vad kan jag göra i det här läget? Jag är ju inte särskilt nöjd med situationen...
3. Det verkar ju inte som att de klarar av att hitta felet på bilen. Ska jag lämna den till någon annan verkstad?Det kommer ju säkert kosta en massa för felsökning och ev reparation. Kan jag kräva att den usla verkstaden som orsakat felet ska betala den räkningen?

Någon som har tips?

Jag tycker det låter som oljepumpen är sliten, men varför lyser oljelampan efter rep?

Hur såg veven/staken eg. ut tro? Gissar på veven i detta fallet och då SKA den slipas om det är spår och liknande i den.

Har du satt nån gräns för vad som rep. får kosta? tycker 15.000 låter mycket, är bilen värd så mycket eg.

2 845 Inlägg
26 februari 2014
#9
Malheus skrev:
Om bilen inte har kunnat lagas på 3 besök kan de bli tvungna att köpa in bilen.

Fast att byta ventiler/topplock eller vad som nu gjordes så känns det väääldigt dyrt att repa både topplock och plocka ner oljetråget för att byta lager till vevaxeln.

Det du kan kräva är att de ska åtgärda att din bil går dåligt, eftersom det var den inne för första gången.

Nä, det tror jag inte de kan bli tvungna till.

Däremot om man köper en bil hos en handlare som det visar sig va ett fel på så kan de bli tvungna att ta tillbaka bilen efter tre rep.försök om de inte lyckas lösa felet.

2 845 Inlägg
26 februari 2014
#10
pr_kalkyl skrev:
Inte ska jag väl behöva nöja mig med att de bytt till en tjockare olja? Det löser ju inte rotorsaken. Eller?

Nä, det ska du definitivt inte.

Be dem lösa den egentliga orsaken, och är det nåt de orsakat så ska de stå för det, fast det är nog svårt att bevisa, låter som de kommer säga nåt annat om nu det faktiskt skulle va så.

2 845 Inlägg
26 februari 2014
#11
Norpan12 skrev:
Lämna in bilen och be dom fixa den gratis, eller att du får pengarna tillbaka och dom får behålla bilen...

Tror nog inte de vill ha nån Renault hahaha. big_smile

22 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#12
Köpte bilen för 19000:- för 2 år sen, så det var knappt värt att lämna in den för topplockspackningsbytet, men valde ändå till slut att göra det eftersom den bara gått ca 11000 mil. Hoppades den skulle gå 11000 till efter renoveringen...
Ska bli mycket spännande att höra vad de säger när jag börjar pressa dem om detta. Har hittills varit en snäll kund. Har fått känslan att de inte är så sugna att göra mer på bilen... Tycker annars att verkstaden verkade bra, har lämnat andra bilar dit tidigare , men det här var nog sista gången. Iaf beroende på vad de säger när jag påpekar att jag inte är nöjd med oljebytet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 113 Inlägg
27 februari 2014
#13
oljan som dödat lagret pga glykolen i den.  inget verkstan kan göra något åt..surt kanske men förstår verkligen inte hur man kan lägga ner dom pengarna på en bil som högst är värd 10K

motorer finns det MÄNGDER av på skroten då dessa bilar aldrig blir långlivade.

svårt för verkstan att veta hur lager osv mår utan i regel är det bara att byta topp packning och allt är klart

men har kunden kört en stund med packningen trasig så blir det tyvärr så att lagrena går ner sig och när dom gör det så slutar det oftast med motorbyte eftersom lagret oftast är TOK skrot och har skadat veven.
bytt några motorer som oljetryckslampan tänds efter en stund och samtliga fall var veven skrot

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#14
Ok... Jag kan förstå att det är en skitbil och att motorn ev tagit stryk av dåliga lager och packningar, men varför lyste inte oljetryckslampan innan topplockspackningsbytet? Lampan började ju lysa direkt efter att verkstan grejat med bilen. Hur kan det förklaras?
Kan det finnas någon annan förklaring än att verkstaden gjort nåt knas?
Senast redigerat av pr_kalkyl (27 februari 2014)

5 118 Inlägg
27 februari 2014
#15
Om dom bytt lager så måste dom ju haft ut tåget, innanför tåget sitter oljepumpen som måste vart ur även den. Sen spökar bilens oljetryck, Hmm. Antingen så har dom tabbat sig när dom skruva dit oljepumpen eller så har dom monterat ett tätt filter eller så är givaren till oljetrycket kass:)

Be dom mäta och skriva intyg på oljetrycket så det inte bara är givaren som spökar. Annars skulle ja säga, stå på dig och se till att dom fixar felet smile
Lycka till smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 113 Inlägg
27 februari 2014
#16
mb_pucken skrev:
Om dom bytt lager så måste dom ju haft ut tåget, innanför tåget sitter oljepumpen som måste vart ur även den. Sen spökar bilens oljetryck, Hmm. Antingen så har dom tabbat sig när dom skruva dit oljepumpen eller så har dom monterat ett tätt filter eller så är givaren till oljetrycket kass:)

Be dom mäta och skriva intyg på oljetrycket så det inte bara är givaren som spökar. Annars skulle ja säga, stå på dig och se till att dom fixar felet smile
Lycka till smile

läs om och läs rätt.. dom byte lagrena efter att oljetryckslampan tändes.


att det sker efteråt är nog bara en slump.

nu vet jag ju inte hela historien om motorn... den kan ha gått med rejält med glykol i motorn. eller så har packningen just gått det gör rätt stor skillnad.

hade det varit en gammal 240/740/940 hade det inte varit några problem men tyvärr är inte alla motorer så bra tillltagna så dom tål att gå utan riktig smörjning

Kör fort så hinner inget hända...


Sök