4391
Sök

Volvo 960 med krånglade overdrive

32 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Tjena tjena. Nu har jag grubblat o funderat länge så nu vänder jag mig till er.
Det är såhär att jag har en Volvo 960 tdic med en jävligt konstig overdrive.
För ca ett år sen när jag köpte bilen och körde hem den så fungerade den perfekt men när jag nästan va hemma 20 mil senare så började den hoppa ur av sig själv.
Sen blev det vara värre o värre, nu fungerar den inte alls.
Men har jag den i friläge eller i vilken växel som helst förutom 4an
Så klickar det till i reläet och 5an lyser till i instrumentbrädan.
Men så fort jag lägger den i 4an så släcks lampan samt trycker jag på knappen så händer där inget och inget klick ljud hörs heller.
Nu tänkte jag höra med er här om där finns någon som kan ge tips på vad det kan va o hur jag ska göra.
Då jag inte är så kunnig om overdrive o växellådor hmm

Mvh Jonas

4 164 Inlägg
13 mars 2014
Kolla under bilen vid växellådan så alla kablar är som dom skall och smörj gärna in kontakterna med fett/kopparpasta så dom har ordentlig kontakt. Byt oljan i växellådan samt rengör silen som sitter i botten på växellådan.

När du skall tömma oljan så släpp den övre/påfyllningsbulten först så du är säker på att du kan fylla på olja i lådan igen och så oljan rinner ut lättare. Du kommer behöva en oljepump för att fylla på oljan i lådan igen.

Jag köpte denna på biltema och den fungerade helt okej.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ump-20365/

4 164 Inlägg
13 mars 2014
Se till att du har rätt olja i lådan också! Jag köpte vanlig växellådsolja på biltema men den var för trögflytande vilket ressulterade i att jag inte kunde få i OD förens växellådan var varm vilket tog några kilometer.

32 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Tack så mycket zemet för snabbt svar.
Kontakterna under har jag bytt och satt på nya kabelskor men felet kvarstod.
Så jag ska testa byta oljan som du säger. Ska ta och köpa mig en sån pump oxå.
Men vilken olja kan man använda?
Jag vet att jag har 4 liter automat växellådsolja sån ATF från jula, kan det funka tror du?
Mvh Jonas

948 Inlägg
13 mars 2014
Hade en 740 turbo med overdrive låda och vet att när det var dåligt med olja i den, så var den kinkig att få i overdriven.

32 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Aha ja då är det garanterat oljan. Jag tackar så jätte mycket för snabba svar.
Ska gå ut o byta oljan. Men tror ni det går med ATF automat växellådsolja? smile

948 Inlägg
13 mars 2014
Vågar inte svara på om det funkar, hör med nån volvomek om det funkar och vad det ska vara för viskositet.

32 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Okej. Ja jag va nere på en verkstad här i byn som jag bor o frågade. Han kolla upp de o sa att det skulle va en olja som heter GL-4, jag sökte på det på Google o kom in på ett forum där någon hade problem med sin od och då stod där att man kunde använda motorolja som är 5w-40 för det skulle vara som GL-4 tydligen. Som jag har fattat det iaf smile

32 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Ni vet möjligtvis inte hur mycket olja man ska ha i? Då jag tänkte att istället för att köpa en sån pump så drar jag en slang upp genom damasken o fyller på genom en tratt i själva bilen. Och då ser jag ju inte när den är full tex.
Mvh Jonas

32 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Ursäkta att jag skriver igen. Men jag skulle byta olja vilket visade sig att där inte fanns någon olja eller bara jävligt lite för där rann inte ut något när jag lossade på avtappningspluggen.
Nu kan jag säga så här att od'n fungerar nu fast inte i 4ans växel.
Har jag den i 3an o trycker på knappen så hoppar den i direkt. Men felet kvarstår när jag lägger den i 4ans växel så händer inget. Inte änns lampan lyser o inget klick hörs. Samma om jag har den i friläge o trycker i 5an så lyser lampan men så fort jag drar ner den i 4ans växel så slocknar lampan hmm
Fattar fan inte varför den gör så hmm
någon som vet?
Mvh Jonas

948 Inlägg
13 mars 2014
Skulle fortf tro oljan, hade jag vart dig, så hade jag försökt tagit reda på exakt vad det är för olja som ska vara i. Googlade lite snabbt och såg att det funka med motorolja (syntet 5w40)men hör efter mer för säkerhetsskull. Sen kan även överväxelrelät böka med, plocka isär och kolla så inte lödningarna är dåliga

4 478 Inlägg
13 mars 2014
ska vara ATF olja.

32 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Det är 5w40 jag fyllde hela lådan med.
Strax efter jag skrev inlägget så började den fungera felfritt.
Men märkte nu när jag körde hem från bruden att den inte ville gå i. Då hade bilen stått i ca 2 Tim o oljan va säkert kall. Alltså så måste det va så nu att den bara funkar när oljan blivit varm värkar det som hmm
Då borde det väll vara fel olja jag har i eller?

Har även kollat relät som du beskrev, själv fattar jag inget men visade det för en polare som är elektriker, han såg inget fel på det.

Mvh Jonas
Senast redigerat av Jayzis (13 mars 2014)

6 738 Inlägg
13 mars 2014
Ska vara ATF olja typ F/G. 2.3 liter ska det gå i tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

32 Inlägg
13 mars 2014
Trådstartare
Aha okej. Går det med en sån här då?
http://m.jula.se/automatvaxelladsolja-atf-3-1-l-624011
ATF Automatväxellådsolja dock bara 1L men kan köpa hem 2 st ju smile

Eller jag kanske ska satsa på den ATF växellådsoljan från biltema för där står typ G smile
Senast redigerat av Jayzis (13 mars 2014)

32 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
Bump

Sök