3621
Sök

Audi A6 eller BMW 5- serien?

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 mars 2014
#41
Jag köpte en BMW 530d -04a för långpendling (16 mil om dagen ca).

Kör mycket motorväg och landsväg, så 110 och 90-fart mestadels.


Färddatorn snittar nu 0,6l/mil med en 3 liters 6 cylindrig diesel med automatlåda och 1700kg bil.

Jämförde med att fylla tank före/efter resa, och kom fram till att färddatorn slår på ca 5cl/mil, eller en halv dl.

Visst är bilskatten högre, men räknar ju också med att få en del tillbaka på skatten.

Men bilen går billigt, med den stora motorn.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 mars 2014
#42
dessutom är de nyare dieselarna väldigt trevliga motorer jämfört med de äldre


Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
15 mars 2014
#43
Körde min MB E320CDI 4-Matic -07 på 0.7 uträknat, så visst kan man både ha kakan och äta den.
Både BMWs och Audis 4-cyl dieslar har tillräckligt med vrid för att kännas trevliga att köra. Audins nackdel är att den bara finns med framhjulsdrift om du ska ha 4-cyl. Annars är det V6 TDI som gäller om man vill ha 4wd, o det vill man väl? :-P
Kör i dagsläget en Passat 2.0TDI-CR med Haldex 4wd, o den snittar 0.5l/mil. Kör 27 mil om dagen t-o-r.

Skulle i dagsläget hellre välja en fräsch Passat framför Audin eller BMWn, för du får så sanslöst mycket mer bil för pengarna!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 mars 2014
#44
CHEEVA skrev:
dessutom är de nyare dieselarna väldigt trevliga motorer jämfört med de äldre

Moderna dieselmotorer är trevliga men en del upplever likt mig själv att ottomotorer är trevligare i allmänhet. Min poäng med det tidigare inlägget var absolut inte att avfärda dieselmotorer som sämre utan ett försök att lyfta fram alternativet som ofta och felaktigt avfärdas med orden törstig, tråkig och klen i dagens debatt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Of World
3 370 Inlägg
15 mars 2014
#45
Audi är en bil jag skulle undvika...

Dyr i allt.. bränsle skatt samt försäkring... sen service fyfan så dyrt. (nu pratar jag om service med stämpel i boken från auktoriserad verkstad)

Bmw... ptjaa..dyra dom med men hur dyra vet jag inte.

jag betalar 3000kr i skatt för en äcklig bensinare som dricker som fan samt att alla VAG drar mycket olja. rostar gör dom ochså. fått rostlaga min redan!?! aja...

Om du nu fastna för Audi och vill ha en ta typ 2.0TDI. . dom sägs va bra men sen har jag läst att dom krånglar en del ochså fast det är ju såklart inte av "Nöjda" Audi-ägare...så det kan inte vara sant.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 mars 2014
#46
opel_vectra_gts skrev:
Audi är en bil jag skulle undvika...

Dyr i allt.. bränsle skatt samt försäkring... sen service fyfan så dyrt. (nu pratar jag om service med stämpel i boken från auktoriserad verkstad)

Bmw... ptjaa..dyra dom med men hur dyra vet jag inte.

jag betalar 3000kr i skatt för en äcklig bensinare som dricker som fan samt att alla VAG drar mycket olja. rostar gör dom ochså. fått rostlaga min redan!?! aja...

Om du nu fastna för Audi och vill ha en ta typ 2.0TDI. . dom sägs va bra men sen har jag läst att dom krånglar en del ochså fast det är ju såklart inte av "Nöjda" Audi-ägare...så det kan inte vara sant.

men du ... min audi drar faktiskt ingen olja och det enda "problemet" jag har haft är att den läckte servo olja
hur mycket dricker din audi med v6a ? och hur mycket förväntade du dig att den skulle dricka ? det är ju ingen liten 2 liters 4a du har under huven.

rostar gör inte min heller, kan ju iofs va för tt den är byggd i aluminium wink

service är säkert dyrt, servar allt mitt själv smile billigast så


Of World
3 370 Inlägg
15 mars 2014
#47
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Audi är en bil jag skulle undvika...

Dyr i allt.. bränsle skatt samt försäkring... sen service fyfan så dyrt. (nu pratar jag om service med stämpel i boken från auktoriserad verkstad)

Bmw... ptjaa..dyra dom med men hur dyra vet jag inte.

jag betalar 3000kr i skatt för en äcklig bensinare som dricker som fan samt att alla VAG drar mycket olja. rostar gör dom ochså. fått rostlaga min redan!?! aja...

Om du nu fastna för Audi och vill ha en ta typ 2.0TDI. . dom sägs va bra men sen har jag läst att dom krånglar en del ochså fast det är ju såklart inte av "Nöjda" Audi-ägare...så det kan inte vara sant.

men du ... min audi drar faktiskt ingen olja och det enda "problemet" jag har haft är att den läckte servo olja
hur mycket dricker din audi med v6a ? och hur mycket förväntade du dig att den skulle dricka ? det är ju ingen liten 2 liters 4a du har under huven.

rostar gör inte min heller, kan ju iofs va för tt den är byggd i aluminium wink

service är säkert dyrt, servar allt mitt själv smile billigast så

Vet inte va du har för Audi.. men min drack tillräckligt mycket för att avskräcka mig (karlstad-berlin så varna den för lågt oljenivå trots nyservad med 6,5liter olja...)

jag har haft flera V6or för allt från Opel till mercor med 6or i och ingen av dessa har druckit olja trots flera resor ner till Eu..de står även i min handbok att bilen ska dra 1l/1000km .. vilket är katastrof för modern bil enligt mig.

Rostskydd? HA ett skämt på nyare VAG.. så illa så Audi tog sig på den att laga skiten..

jo för en enkel olja+filter+kupéfilter så är 9500kr dyrt.

jag har numera kollat upp lite mer på just Audi av samma årsmodell och dom flesta verkar dra olja och rosta.

Det är ingen bil jag rekommenderar då iallafall.. till å me torkarbladen e dyra tongue 1000kr för 2 tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 mars 2014
#48
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Audi är en bil jag skulle undvika...

Dyr i allt.. bränsle skatt samt försäkring... sen service fyfan så dyrt. (nu pratar jag om service med stämpel i boken från auktoriserad verkstad)

Bmw... ptjaa..dyra dom med men hur dyra vet jag inte.

jag betalar 3000kr i skatt för en äcklig bensinare som dricker som fan samt att alla VAG drar mycket olja. rostar gör dom ochså. fått rostlaga min redan!?! aja...

Om du nu fastna för Audi och vill ha en ta typ 2.0TDI. . dom sägs va bra men sen har jag läst att dom krånglar en del ochså fast det är ju såklart inte av "Nöjda" Audi-ägare...så det kan inte vara sant.

men du ... min audi drar faktiskt ingen olja och det enda "problemet" jag har haft är att den läckte servo olja
hur mycket dricker din audi med v6a ? och hur mycket förväntade du dig att den skulle dricka ? det är ju ingen liten 2 liters 4a du har under huven.

rostar gör inte min heller, kan ju iofs va för tt den är byggd i aluminium wink

service är säkert dyrt, servar allt mitt själv smile billigast så

Vet inte va du har för Audi.. men min drack tillräckligt mycket för att avskräcka mig (karlstad-berlin så varna den för lågt oljenivå trots nyservad med 6,5liter olja...)

jag har haft flera V6or för allt från Opel till mercor med 6or i och ingen av dessa har druckit olja trots flera resor ner till Eu..de står även i min handbok att bilen ska dra 1l/1000km .. vilket är katastrof för modern bil enligt mig.

Rostskydd? HA ett skämt på nyare VAG.. så illa så Audi tog sig på den att laga skiten..

jo för en enkel olja+filter+kupéfilter så är 9500kr dyrt.

jag har numera kollat upp lite mer på just Audi av samma årsmodell och dom flesta verkar dra olja och rosta.

Det är ingen bil jag rekommenderar då iallafall.. till å me torkarbladen e dyra tongue 1000kr för 2 tongue

1 liter milen är väl ändå rimligt för en v6 på 3,2liter ?! ja rostskydd kan jag ej svara för då jag endast har haft en audi och den är byggd i alu någon olja dricker den inte heller

men just 3,2an ska ju va en problem motor säger de 

jag kör a8 med v8an smile angående delar så håller jag med om att de är dyra, därför så handlar jag allt mitt i tyskland till rena vrakpriser smile


Of World
3 370 Inlägg
15 mars 2014
#49
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:

men du ... min audi drar faktiskt ingen olja och det enda "problemet" jag har haft är att den läckte servo olja
hur mycket dricker din audi med v6a ? och hur mycket förväntade du dig att den skulle dricka ? det är ju ingen liten 2 liters 4a du har under huven.

rostar gör inte min heller, kan ju iofs va för tt den är byggd i aluminium wink

service är säkert dyrt, servar allt mitt själv smile billigast så

Vet inte va du har för Audi.. men min drack tillräckligt mycket för att avskräcka mig (karlstad-berlin så varna den för lågt oljenivå trots nyservad med 6,5liter olja...)

jag har haft flera V6or för allt från Opel till mercor med 6or i och ingen av dessa har druckit olja trots flera resor ner till Eu..de står även i min handbok att bilen ska dra 1l/1000km .. vilket är katastrof för modern bil enligt mig.

Rostskydd? HA ett skämt på nyare VAG.. så illa så Audi tog sig på den att laga skiten..

jo för en enkel olja+filter+kupéfilter så är 9500kr dyrt.

jag har numera kollat upp lite mer på just Audi av samma årsmodell och dom flesta verkar dra olja och rosta.

Det är ingen bil jag rekommenderar då iallafall.. till å me torkarbladen e dyra tongue 1000kr för 2 tongue

1 liter milen är väl ändå rimligt för en v6 på 3,2liter ?! ja rostskydd kan jag ej svara för då jag endast har haft en audi och den är byggd i alu någon olja dricker den inte heller

men just 3,2an ska ju va en problem motor säger de 

jag kör a8 med v8an smile angående delar så håller jag med om att de är dyra, därför så handlar jag allt mitt i tyskland till rena vrakpriser smile

Jag har 2.4an på 177hk men den är inte helt problemfri.. dock ingen FSI motor vad jag vet.. dom har ju en del problem med kedjor osv. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
15 mars 2014
#50
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Vet inte va du har för Audi.. men min drack tillräckligt mycket för att avskräcka mig (karlstad-berlin så varna den för lågt oljenivå trots nyservad med 6,5liter olja...)

jag har haft flera V6or för allt från Opel till mercor med 6or i och ingen av dessa har druckit olja trots flera resor ner till Eu..de står även i min handbok att bilen ska dra 1l/1000km .. vilket är katastrof för modern bil enligt mig.

Rostskydd? HA ett skämt på nyare VAG.. så illa så Audi tog sig på den att laga skiten..

jo för en enkel olja+filter+kupéfilter så är 9500kr dyrt.

jag har numera kollat upp lite mer på just Audi av samma årsmodell och dom flesta verkar dra olja och rosta.

Det är ingen bil jag rekommenderar då iallafall.. till å me torkarbladen e dyra tongue 1000kr för 2 tongue

1 liter milen är väl ändå rimligt för en v6 på 3,2liter ?! ja rostskydd kan jag ej svara för då jag endast har haft en audi och den är byggd i alu någon olja dricker den inte heller

men just 3,2an ska ju va en problem motor säger de 

jag kör a8 med v8an smile angående delar så håller jag med om att de är dyra, därför så handlar jag allt mitt i tyskland till rena vrakpriser smile

Jag har 2.4an på 177hk men den är inte helt problemfri.. dock ingen FSI motor vad jag vet.. dom har ju en del problem med kedjor osv. smile

ja de är mycket möjligt, tydligen strular de med att de coxar igen också.. bättre att köpa en v8 smile de strular inte !
går ganska billigt också 1,0-1,3 beroende lite på hur man kör, lång körning så går den på under litern


Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
15 mars 2014
#51
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Audi är en bil jag skulle undvika...

Dyr i allt.. bränsle skatt samt försäkring... sen service fyfan så dyrt. (nu pratar jag om service med stämpel i boken från auktoriserad verkstad)

Bmw... ptjaa..dyra dom med men hur dyra vet jag inte.

jag betalar 3000kr i skatt för en äcklig bensinare som dricker som fan samt att alla VAG drar mycket olja. rostar gör dom ochså. fått rostlaga min redan!?! aja...

Om du nu fastna för Audi och vill ha en ta typ 2.0TDI. . dom sägs va bra men sen har jag läst att dom krånglar en del ochså fast det är ju såklart inte av "Nöjda" Audi-ägare...så det kan inte vara sant.

men du ... min audi drar faktiskt ingen olja och det enda "problemet" jag har haft är att den läckte servo olja
hur mycket dricker din audi med v6a ? och hur mycket förväntade du dig att den skulle dricka ? det är ju ingen liten 2 liters 4a du har under huven.

rostar gör inte min heller, kan ju iofs va för tt den är byggd i aluminium wink

service är säkert dyrt, servar allt mitt själv smile billigast så

Vet inte va du har för Audi.. men min drack tillräckligt mycket för att avskräcka mig (karlstad-berlin så varna den för lågt oljenivå trots nyservad med 6,5liter olja...)

jag har haft flera V6or för allt från Opel till mercor med 6or i och ingen av dessa har druckit olja trots flera resor ner till Eu..de står även i min handbok att bilen ska dra 1l/1000km .. vilket är katastrof för modern bil enligt mig.

Rostskydd? HA ett skämt på nyare VAG.. så illa så Audi tog sig på den att laga skiten..

jo för en enkel olja+filter+kupéfilter så är 9500kr dyrt.

jag har numera kollat upp lite mer på just Audi av samma årsmodell och dom flesta verkar dra olja och rosta.

Det är ingen bil jag rekommenderar då iallafall.. till å me torkarbladen e dyra tongue 1000kr för 2 tongue

Intressant... Jag jobbar dagligen med dessa bilar, och jag kan säga att inte ens till en Audi A8/VW Phaeton kostar torkarbladen 1000kr, så antingen överdriver du deluxe eller så har du helt enkelt blivit blåst.
Att en "enkel olja+filter+kupéfilter"-service kostar 9500kr låter också vansinnigt.

Att dra en hel modellserie över kanten bara för att du haft otur med just ditt exemplar är väl inte helt väl genomtänkt?
Hur många andra biltillverkare har inte haft problem med enstaka modeller/modellserier? Tänker närmast på Mercedes rost-problem på E- och S-klass, samt Renaults tändspole-, rost- och elproblem.
Det finns fler exempel, men jag tror att du förstår vad jag menar.

Visst, att bilarna drar olja är väl inte så skoj, men det finns ju logiska förklaringar, som du kan få förklarade för dig om du kontaktar din lokala VAG-verkstad.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Of World
3 370 Inlägg
15 mars 2014
#52
Cuefa skrev:
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:

men du ... min audi drar faktiskt ingen olja och det enda "problemet" jag har haft är att den läckte servo olja
hur mycket dricker din audi med v6a ? och hur mycket förväntade du dig att den skulle dricka ? det är ju ingen liten 2 liters 4a du har under huven.

rostar gör inte min heller, kan ju iofs va för tt den är byggd i aluminium wink

service är säkert dyrt, servar allt mitt själv smile billigast så

Vet inte va du har för Audi.. men min drack tillräckligt mycket för att avskräcka mig (karlstad-berlin så varna den för lågt oljenivå trots nyservad med 6,5liter olja...)

jag har haft flera V6or för allt från Opel till mercor med 6or i och ingen av dessa har druckit olja trots flera resor ner till Eu..de står även i min handbok att bilen ska dra 1l/1000km .. vilket är katastrof för modern bil enligt mig.

Rostskydd? HA ett skämt på nyare VAG.. så illa så Audi tog sig på den att laga skiten..

jo för en enkel olja+filter+kupéfilter så är 9500kr dyrt.

jag har numera kollat upp lite mer på just Audi av samma årsmodell och dom flesta verkar dra olja och rosta.

Det är ingen bil jag rekommenderar då iallafall.. till å me torkarbladen e dyra tongue 1000kr för 2 tongue

Intressant... Jag jobbar dagligen med dessa bilar, och jag kan säga att inte ens till en Audi A8/VW Phaeton kostar torkarbladen 1000kr, så antingen överdriver du deluxe eller så har du helt enkelt blivit blåst.
Att en "enkel olja+filter+kupéfilter"-service kostar 9500kr låter också vansinnigt.

Att dra en hel modellserie över kanten bara för att du haft otur med just ditt exemplar är väl inte helt väl genomtänkt?
Hur många andra biltillverkare har inte haft problem med enstaka modeller/modellserier? Tänker närmast på Mercedes rost-problem på E- och S-klass, samt Renaults tändspole-, rost- och elproblem.
Det finns fler exempel, men jag tror att du förstår vad jag menar.

Visst, att bilarna drar olja är väl inte så skoj, men det finns ju logiska förklaringar, som du kan få förklarade för dig om du kontaktar din lokala VAG-verkstad.

märkeshandlaren tar 500kr styck för torkarblad här

mercedes osv har rostproblem säger inte emot och service är svindyr. samma märkesverkstad (Lecab) hans svar var "Audi är dyra bilar men fina" jag bara ja ju men inte så fina..

vad är förklaringen då? märkesverkstad säger att det är så med dessa modeller men även 2.0Tdi drar ju olja (känner flera som klagar)

sen med tanke på priset på en Audi idag så borde de inte ha dessa problem tycker man

Nej har inte otur med min exemplar, 2 arbetskamrater bl.a har fått rostlaga sina A6or ochså sen sträcker man ut sig lite på nätet så finns de flera sidor om detta

visst inga nya bilar men inte speciellt gamla heller.¨

o JA dom är fina och köra när dom funkar.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
16 mars 2014
#53
Då har du en rejält dyr verkstad att köpa torkarblad på... 
Hur som, om man bortser från problemen som alla biltillverkare har så är både BMW och Audi grymt trevliga bilar att köra. MB likaså.
Man får nog inte stirra sig blind på eventuella problem och kostnader, då kan man lika gärna satsa på en Kia.

Nä, hjärtat måste få vara med på ett hörn det också smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök