3592
Sök

855 T5 -96 sackar efter vid full gas på höga varv?!

39 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Som rubriken lyder så är bilen ifråga en 855 T5 -96, den är steg 2 chippad och har ett laddtryck på ca 0,9bar. Har inte bytt spridaren eller något annat på bilen utan bara chippad och ett sportluftfilter, sen kör jag med öppen dump.
Problemet jag har är att om jag ska dra på lite och ger full gas så går bilen jättebra upp till ca 3500-4000 varv sen känns det som om att den släpper efter och inte pallar. Laddtrycker håller sig stabilt. Jag vet inte om den kanske vill ha mera soppa eller så?
Om jag istället ger typ lite över halv gas och låter bilen gå upp i varv av sig själv på det sättet så får jag inte samma fenomen och tycker jag känner ett piggare drag i bilen då också.
Någon som har lite tips o tricks? Allt uppskattas!

Mvh Jocke

219 Inlägg
14 mars 2014
#2
ta bort dumpen till att börja med smile


39 Inlägg
14 mars 2014
Trådstartare
#3
LuddizR skrev:
ta bort dumpen till att börja med smile
Varför ska jag börja med att ta bort dumpen? Utveckla gärna :p?

8 243 Inlägg
14 mars 2014
#4
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.


39 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.
Okej, jag förstår! Tackar för svaret, gissar på att man då ska testa med en annan dump? Satte dit den där för att jag tror att original dumpen läckte. Dumpventilen jag har på nu är en Forge tror jag den heter, ingen aning om den är bra eller inte, den ska iaf palla de laddtrycket jag har. men har du någon du kan rekommendera eller ska jag sätta tillbaka original?

528 Inlägg
15 mars 2014
#6
givetvis skadu prova med en fungerande orginal. annars kan du inte utesluta ngt.

39 Inlägg
15 mars 2014
Trådstartare
#7
Rensvinf skrev:
givetvis skadu prova med en fungerande orginal. annars kan du inte utesluta ngt.
Okej då ska jag se över min orginalare, men går det att få tag på ett nytt gummi till en sån? Och klarar den det laddtrycket jag har?

528 Inlägg
15 mars 2014
#8
bör ju klara trycket. steg2 innebär ju aldrig annan dump, så orginal räcker. fungerande sådan då.  men kör du med det laddtryck chipet ska ha? för har du "pyst" upp det på ett eller annat sätt till mer än vad chipet vill, så har du säkert även där en orsak till problem.

39 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
#9
Rensvinf skrev:
bör ju klara trycket. steg2 innebär ju aldrig annan dump, så orginal räcker. fungerande sådan då.  men kör du med det laddtryck chipet ska ha? för har du "pyst" upp det på ett eller annat sätt till mer än vad chipet vill, så har du säkert även där en orsak till problem.
Enligt beskrivning så kör jag med rätt laddtryck! Men är det någon som vet hur WG stången skall stå original? Är orolig att tidigare ägare har vart där och pillat! Och vad är det man egentligen ställer med WG stången på de här bilarna? De är väll inte själva laddtrycket som på en 945a?

39 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.
Marlboroman vet du hur WG skall vara inställd på dom har och vad det är man ställer in exakt?

8 243 Inlägg
16 mars 2014
#11
JoakimN skrev:
Marlboroman skrev:
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.
Marlboroman vet du hur WG skall vara inställd på dom har och vad det är man ställer in exakt?
Den ska vara inställd så att man utan magnetventilen får ett maximalt laddtryck på 0,4 bar. Det är alltså grundladdtrycket som wastegaten styr.


39 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#12
Marlboroman skrev:
JoakimN skrev:
Marlboroman skrev:
Dumpar av dålig kvalitet, som är dåligt installerade eller justerade kan ge såna fenomen. Så genom att ta bort den så vet man om den är felet eller inte.
Marlboroman vet du hur WG skall vara inställd på dom har och vad det är man ställer in exakt?
Den ska vara inställd så att man utan magnetventilen får ett maximalt laddtryck på 0,4 bar. Det är alltså grundladdtrycket som wastegaten styr.
Okej man får alltså skruva lite och sen provköra och skruva lite igen? Och den ska man väll aldrig röra oavsett om man Chippar?


Sök