3382
Sök

S60 bakfjädrar

176 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#1
tjenare! ska byta dämpare och fjädrar runt om, är det ngt jag behöver veta ang bakfjädrarna? hört att dom kan vara tjuriga att få lös och att fjäderspännare inte fungerar? vad jag förstått ska man bända ned bärarmen och ta ut dom den vägen. dela gärna med er innan jag lägger mig och svär under bilen smile

26 Inlägg
10 mars 2014
#2
and3r5son skrev:
tjenare! ska byta dämpare och fjädrar runt om, är det ngt jag behöver veta ang bakfjädrarna? hört att dom kan vara tjuriga att få lös och att fjäderspännare inte fungerar? vad jag förstått ska man bända ned bärarmen och ta ut dom den vägen. dela gärna med er innan jag lägger mig och svär under bilen smile

Undrar detsamma.. hur mycket sänker fjädrarna du ska sätta på, eller bara nya orginal kanske ? smile
Senast redigerat av Hallett (10 mars 2014)

lagom är bäst

glad
493 Inlägg
10 mars 2014
#3
det är ett helvete på pallbockar tongue

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

A.Sörman
1 299 Inlägg
10 mars 2014
#4
Inga svårigheter bärarmen är dock lite tjurig å få tebax om man är själv. men inget som man inte löser. Har man xenon så sitter den en liten givare vänsterbak som man behöver vara lite försiktig med.

har lite bilder i mitt fotoalbum sen jag sänkte min som kanske hjälper lite.


klabbarpan
3 041 Inlägg
10 mars 2014
#5
Inget avancerat alls. Att vara två Pers underlättar en hel del om man nu skall göra det på golvet. Men går själv (har gjort det förr på golvet numera på lyft).


176 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#6
tack för svar alla!

ok! det är orginal som ska på!, så jag var på rätt spår iaf=) är det mycket spänn i själva fjädrarna då man har vikt ned bärarmen? eller måste man få dit ngn sorts fjäderspännare ändå ?

* Voff voff *
10 583 Inlägg
11 mars 2014
#7
En domkraft är bra hjälp när bärarmen ska tillbaka. Går utmärkt att göra detta på pallbockar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

176 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#8
ok! ska till att göra det nästa vecka, är som bara bakfjädrarna man gruvar sig lite för:) men det blir ingen fara att fjädern har för mycket spänning när man släpper på bärarmen? vill som veta hur pass mycket våld man behöver för att få väck den tongue

* Voff voff *
10 583 Inlägg
12 mars 2014
#9
and3r5son skrev:
ok! ska till att göra det nästa vecka, är som bara bakfjädrarna man gruvar sig lite för:) men det blir ingen fara att fjädern har för mycket spänning när man släpper på bärarmen? vill som veta hur pass mycket våld man behöver för att få väck den tongue

Avlasta med en (eller helst två!) domkrafter så är det inga problem. En mitt under fjäderskålen och en i närheten av bulten. Försöker du få ut bulten utan att avlasta kommer den sitta fast pga kraften från fjädern.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

176 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#10
okey, jag har ett gäng domkrafter så det ska kunna ordnas=) tack för tipsen, återkommer om hur det gick senare smile

176 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
#11
då vare bytt! köpte lazystruts fram så det gick ju riktigt fort, bakdämparen och bussningen var bara smälla dit, men fjädrarna bak krävdes några timmar! andra gick bra mycket fortare då man lärde sig hur man skulle arbeta med domkrafterna, det brådhis tipsade om funkade riktigt bra, man pumpade bara och sänkte lite om vartannat på dom 2 domkrafterna så behövde man aldrig bryta för att få bulten att passa.

ett tips till andra är att kör in benen under bilen och pressa ned bärarmen med hälarna och arbeta in fjädern,sen smäller ni dit fjädern fastän det ser konstigt ut och sen bara pumpa, ge fjädern en smäll när du har pumpat bärarmen halft tillbaka så hoppar den i läge, pumpa inte för mycket bara, fjädern ska precis få lite tryck och jämna ut sig så den står lite rakare


Sök